Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tror I det er vulvodyni?

Redigeret 29 marts, 2009, 15:35 i Vulvodyni
Først vil jeg undskylde den lange smøre. Vi er ikke helt klar over hvad "vi" fejler. Så her kommer altså lige vores historie:

Hey alle,

Vi er et par på 20 år (jeg er mand). Min kæreste og jeg har haft et svampeproblem i RIGTIG lang tid!
Først brugte vi canesten og mit gik over efter en lille uges tid. Vi fortsatte derefter vores sexliv på sædvanligvis, men det begyndte igen at gøre ondt på hende. Hun har været til gynækolog og egen lege flere gange og har fået taget en celleprøve der viste, at der både var svamp + en bakterieinfektion. Symptomerne var, at hun er rød, det svir, smerte ved indtrængen (ellers ikke den store smerte under samlejet), der er en lille smule blod når hun tørrer sig forneden efter sex (ikke menstruationsagtigt, men bare rødlig farve i sekret/sæd). Hun har været på forskellige svampekure, som inkluderer vaginaltabletter, creme og jeg ved ikke hvad. Hun er stoppet på p-piller for ca. 2 måneder siden, men har skiftet fra et mærke til andet lige inden hun stoppede med p-pillerne. Det kan godt være det bare er tilfældigt, men synes, at det hele startede efter hendes skift af p-piller + vores lille svampeinfektion, som blev kurreret med canesten.
Vi kørte en svampekur i ca. en måned hvor hun brugte creme, vaginaltabletter og mælkesyretabletter (hun har kun gået med bomuldstrusser og løse bukser siden starten af kuren). Jeg synes farven forneden skiftede fra mørkrød til lidt lysere, men det svinger meget. Vi prøvede at have sex forleden efter ca. halvanden måneds pause, men desværre var det meget det samme, som før. Det gjorde ondt ved indtrængen og det var lidt blod i sekret bagefter.

Problemer vi har haft oppe at vende:
Tørreslimhinder (kunne forklare blod efter sex?)
Hård svamp
Bakterieinfektion

Hun er naturligvis meget bekymret (det er jeg også - derfor dette indlæg) og det er rigtig synd for hende. Hun er vildt nervøs for at det er noget rigtig alvorligt, såsom vulvodyni eller lign.

Tror i, at det "bare" er en ordentlig omgang svamp + bakterieinfektion, som skal have en kur mere?
Eller tror i det er noget alvorligt?

Jeg personligt tror og håber meget på, at det "bare" er fordi svampen er groet godt fast. Blødningen foruroliger mig dog lidt. Lægen sagde det kunne være en rift på tørre slimhinder, men der har ikke været noget der oppe i ca. halvanden måned, så det burde da være helet?

Jeg skylder lige at sige, at det har stået på i ca. 6 måneder (det er blevet værre på det seneste). Desuden er jeg blevet testet for klamydia, så det har vi udelukket. Jeg har heller ingen symptomer for svamp. Ingen rødme, svie, lugt eller noget.


Tak til jer der læste det hele igennem.

Mvh Paret20

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med jer.
    Kender til problemet.Efter så lang tid med svamp vil slimhinderne være tørre og irritable.Evt. brug glidecreme en tid.
    Bruger i sæbe forneden når I vasker jer? Jeg vil anbefale lunkent vand.Skeden er jo selvrensende,så der oprettes naturlig balance igen.Sæben forskubber balancen.Senere,hvis I ønsker det kan Intimsæbe være en løsning,men hvis manden bruger sæbe under forhuden kan kvinden reagere med svamp.
    Kig også på om der spises for meget sødt.Er der sukkersyge??
    Håber I får løst problemet.
    m.v.h.Olline09
  • Indstillinger
    Hej Oline,

    Tak for dit hurtige svar. Med hensyn til vores brug af sæbe kan jeg informere Jer om, at hun bruger Vivag. Jeg bruger bare "almindelig" sæbe. Jeg er dog født med for lidt forhud, så jeg får 100% skyllet alt sæbe væk, der ellers kunne sidde der under.

    Hendes sukkerforbrug har/er faktisk ret højt (men hun er ikke nogen stor pige. 1,73 og ca. 60 kg). Lægen nævnte også at dette kunne være årsag til problemet. I den lange periode, hvor vi ikke har haft sex og hun har været på kur, har hun også haft en kost hvor hun ikke spiste særlig meget sukker.

    Tror du stadig godt, at det kan være overdreven sukkerforbrug der kan være årsag til det?
    Hun skal til lægen snart, så der kan hun blive tjekket for sukkersyge.

    Tak for svaret i hvert fald.

    Mvh Paret20
  • Indstillinger
    Hejsa
    Som jeg skriver til alle der ikke er blevet diagnosticeret, så skal din kæreste SKYNDE sig at melde sig ind i en sundhedsforsikring, så hun kan komme i behandling hos Knud Damsgård med det samme, og ikke vente 4 år som os andre.
    Er det kun i starten af sex det gør ondt, eller fortsætter det? bruger I glidecreme?

    Hilsen marianne
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Jeg ville droppe sæben helt og skylle godt med vand alene.Det er ikke nødvendigvis sukkersyge,men overdrevent forbrug af sukker giver et "forkert" miljø. v.h.Oline
  • Indstillinger
    Til Marianne:
    Hun er medlem af Sygesikring Danmark, men tak for tippet :).

    Hvis vi har regelmæssig sex, så gør det "småondt" hele tiden, men klart mest ved indtrængen. Og hun kan (og vil) godt gennemføre det.

    Men her hvor vi har haft en lang pause uden sex, gjorde det kun ondt ved indtrængen.
    Vi har kun brugt glidecreme de sidste 5 gange ca.

    Til Oline:
    Jeg dropper sæben og hun begynder igen på en "ingen sukker"-kur.

    Tak for jeres svar.
  • Indstillinger
    Glemte forresten at sige at du sagtens kan have svamp uden at have de klassiske symptomer:0)
  • Indstillinger
    Det er meget betryggende at høre. Håber virkelig det "bare" er det :). Om ikke andet så skal hun til lægen snart. Synes bare ikke hendes læge tager vores problem seriøst nok.
  • Indstillinger
    Tro mig. der er mange læger der ikke tager dette problem seriøst. Det lader til at de bare afviser, når de ikke ved hvad de skal stille op. Håber inderligt at det ikke er vulvo din kæreste har. Mit råd til jer, er at lade være med at dyrke nogen form for sex der gør ondt. Jeg selv har lagt krop til smertefuld sex i mange år, hvilket har dræbt al sexlyst. Ja, slv kærlig berøring kan få mig til at trække mig sammen og ind i mig selv. Tag det som en udfordring, og dyrk sex på en anden måde. Så bliver din kærestes psyke ikke så hårdt ramt, og hun vil ikke føle sog så defekt. Puha- håber virkelig I vender tilbage med godt nyt.
    Hilsen marianne
  • Indstillinger
    Min kæreste er gået på en minus sukkerkur nu. Hun spiser faktisk næsten ikke nogen kulhydrater. Vi er meget sikre på at hun lider af candida, som har sat sig fast i kroppen, og derfor er det vigtigt at hun holder sig fra kulhydrater. Hun skal læge og have taget en podning igen om en uge cirka. Lægen sagde for en uge siden, at det var tydeligt at se svamp. Vi sætter derfor vores lid til denne kur og andre symptomer som bl.a. massiv træthed og oppustethed passer også på et forhøjet candida i kroppen eller hvad man siger. Men vi har hørt andre succeshistorier med det her, så vi krydser fingre og vender tilbage :-)
  • Indstillinger
    Jeg har vulvodyni og det lyder lidt som det jeg har haft. Dog ikke helt, så I skal ikke gå i panik, det er jo sikkert din kæreste har det. :) Jeg havde en svampeinfektion, som havde "groet" sig fast. Jeg kom i svampe-behandling i 6 mdr. med fluconazol(tror nok det staves sådan) 100 mg om dagen. Det hjælp en del, men det var svært for mig at komme ud af pillerne igen. Og jeg spiser dem stadig efter behov, før/efter menses.
    Jeg vil råde din kæreste at droppet ALT sæbe. og også dig. Det er unødvendigt, og skader mere end det gavner. I/hun skal ikke bekymre sig om at det vil lugte. Kønsdele lugter som kønsdele.. Hverken godt eller dårligt.
    Hun kan evt. vaske sig med olivenolie el. mandelolie, både før bad og hver gang hun tisser. Det er godt for slimhinder og hjælper på rifter.
    Det var grænseoverskridende for mig, men prøv det... Hvis det virker for jer, er det vel det værd. :) Og til sidst bliver det en naturlig ting...
Log in eller Registrér for at kommentere.