Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kikkertundersøgelse.

jeg skrev i sidste uge da jeg blødte fra "bagen". har fået brev fra sygehuset og de vil allerede se mig på torsdag til en sigmoideoskopi undersøgelse. synes det er meget hurtig.(håber det er normalt at det er sådan, og det ikke er fordi de tror det er noget farligt)
mine blodprøver lægen tog var normale(nyre, lever).

jeg har ikke blødt siden sidste uge. er stadig meget nervøs. håber ikke der er noget alvorligt.

vil stadig gerne høre fra folk som har prøvet alt det her. alt fra blødning til undersøgelsen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har ikke prøvet at bløde, men som du kan læse under mine andre indlæg, har jeg været meget andet af samme slags igennem.
    Den undersøgelse man vil foretage, foregår på den måde, at du først skal tage noget lavement. Den nederste del af tarmen skal være tom, ellers kan man ikke se noget. Det er vigtigt - ellers må undersøgelsen gå om.
    Når du kommer ind i undersøgelsesrummet står der et leje, på den ene side er der skærme og instrumenter. Du vil blive bedt om at lægge dig på venstre side. Du kan ligge og kigge på skærmen. Det er fine, klare, billeder. Du vil få lidt lokalbedøvende før de fører kikkerten ind. Det er ikke noget at tale om. Derefter begynder lægen at puste luft ind gennem kikkerten, mens han fører den op igennem tarmen. Op gennem endetarm og det stykke som hedder sigmoideum - højre side af tyktarmen - op til hvor den svinger hen over maven. Man stopper før den svinger. Det er vist først når man trækker kikkerten retur, at man begynder undersøgelsen. Man kigger efter polypper, divertikler, svulster og andet.
    Det er ikke rart at få pustet alt det luft ind. Det trykker og spænder. Når kikkerten retter tarmen lidt ud, for at komme videre i svinget, kan det godt gøre ondt, men det er hurtigt overstået. Alt i alt tager undersøgelsen et kvarters tid. Bagefter har du en masse luft du skal af med...
  • Indstillinger
    Hello..
    Igen.. Det er ikke "normalt" at bløde fra tarmene, men det kan ligeså vel være noget helt banalt/ufarligt som det kan være noget alvorligt. Man vælger at lave kikkertundersøgelser så hurtigt som muligt v. blødninger for at udelukke de mere alvorlige sygdomme og tilstande i mavetarm kanalen..

    Håber alt går dig vel.
    Hilsen Joey
Log in eller Registrér for at kommentere.