Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

daginkontinens hos børn

Redigeret 1 april, 2009, 03:13 i Inkontinens
hej,
Dette lille indlæg for at fortælle kort om min datter på nu 9 år som lider af daginkontinens. Vi blev opmærksomme på problemet da hun var ca. 6 år. Hun havde på det tidspunkt været helt tør både dag og nat i ca. 3 år. Men efter en blærebetændlese begyndte hun at tisse i bukserne igen. Jeg troede først hun bare skulle tage sig sammen og var doven når hun legede. Vi blev dog via skolelægen opfordret til at gå videre og endte så i børneambulatoriet på Skejby Sygehus. Her fandt man ud af at hun lider af en såkaldt overaktiv blære.

Hun er jævligt til kontroller. får nu medicin og vi har fundet hjælpemidler til hende blandt andet i form af specielle trusser med sugende indlæg. Vi får refunderet alle ekstra udgifter af kommunen hvilket er rigtig rart da hendes medicin alene koster ca. 45 kr.om dagen.

Desværre er hun stadig inkontinent, men det er rart at vi får hjælp til det. Det betyder meget for en pige på den alder ikke at kunne holde sig tør. Hun skal huske mange ting vedr. sin lidelse hver dag (tisse på faste tidspunkter, medicin, drikke en bestemt mængde osv) og det fylder meget. Vi har fortalt hendes klassekamerater om hvad hun fejler og det har været en rigtig god ide.

Med dette indlæg håber jeg at kunne hjælpe andre familier til at få den rette hjælp til en lidelse der ikke er så sjælden endda men ofte overset da man tror at det er noget barnet bare kan tage sig sammen til at blive kvit. De fleste tror man taler om sengevædning som jo gudskelov er et problem man kan tale åbent om.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa.
    Kan du eventuelt uddybe begrebet en overaktiv blære? Hvad vil det helt konkret sige?
    Jeg synes, det er et rigtigt godt indlæg, du har skrevet, og uden tvivl også et meget relevant et.
    Mvh. tirbyam
  • Indstillinger
    Jeg har også den lidelse der hedder inkontinens, der spørges om hvad det betyder at lide af overaktiv blære, det der menes er man skal ganske enkelt lige pludseligt af med vandet, det sker så hurtigt at er der ikke mulighed for at afterkomme det lige nu og her, så går det galt og man tisser, der hvor man stå og går.

    Det sker også man pludselig bare tisser helt uden forvarsel.

    Jeg bruger derfor også ble døgnet rundt, da det på nogen måde er særlig behageligt for hverken mig eller dem der er omkring mig oplever jeg lige pludseligt har tisset i bukserne.

    Jeg kan også fortælle jeg modtager også min hjælpemidler via. kommunen.

    Med hensyn til det at det skulle være et tabuemne så er det ikke her, jeg har ikke bedt at have denne lidelse, da jeg jo gør hvad jeg kan for at begrænse følgerne ved at bruge de pågældende bleer, kan jeg ikke se det skulle være så meget anderledes end at skulle bruge andre former for hjælpemidler.
Log in eller Registrér for at kommentere.