Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mødom

Redigeret 19 august, 2009, 09:34 i Åben debat om sex
Hej,
jeg tænkte på, kan det virkelig lade sig gøre at beholde sin mødom efter at have haft sex flere gange? Jeg var ret sent ude, så jeg tænker den kan have vokset sig stærk:) men der må være gået min. to år, og så en gang efter sex føltes det anderledes, som om den var revnet - men kun lidt, næste gang lidt mere... har heller aldrig haft den der første gang hvor det bløder og gør ondt - men undrer mig lidt over om det virkelig kan være min mødom der er sprunget, først nu?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du på et tidspunkt har haft fuldbyrdet samleje, har du i hvert fald mistet den der - altså første gang.

    Men - jeg har hørt, at hvis man har været meget aktiv inden for visse sportsgrene, f.eks ridning (altså på en hest :-) ) så kan man også have mistet den på et tidligere tidspunkt, men det må du nu ikke hænge mig op på, jeg har bare hørt det.

    Det er heller ikke nødvendigvis indført ved lov, at man skal bløde efter det første samleje. Det har man da hørt om, kan have medført problemer inden for visse trosretninger.

    Jeg tror ikke på, at en mødom "kan vokse sig stærk", men nogle kan være mere sarte og tynde end andre, sådan er vi som mennesker så forskellige.
  • Indstillinger
    Øv, øv. Du siger der, at man måske har mistet sit mødom til hest. Jeg går til ridning, er 13 år, også allerede har mistet mit mødum? Mener du det helt seriøst.. Altså at man kan miste sit mødom til heste ? q;
  • Indstillinger
    hvor mange år skal man være for at få udskrevet p-piller på apoteket?
    kan man godt være 15? og for ens forældre noget af vide omkring det?
  • Indstillinger
    Sodmiddel1
    Mon ikke du skulle tage et lille læsekursus? Og når du har taget det, så læs mit indlæg igen.
    Undskyld, det var ikke min mening at være hård, men jeg har skrevet, at jeg har hørt, at hvis man er meget aktiv - gentager meget aktiv - inden for visse sportsgrene, så kan den eventuelt godt være mistet der, men jeg har ikke skrevet, at den er det. Jeg gør sådan set også ret meget ud af at fortælle, at det kun er noget, jeg har hørt, og det handler om sport inden for måske eliteplan, så fordi du går til ridning, tror jeg ikke du skal frygte noget.


    Nampik1
    Man får udskrevet recept på p-piller hos sin læge, og nej dine forældre skal ikke informeres.

    Men – hvorfor vil du have p-piller?
    Jeg synes egentlig ikke, det er en god ide så længe man ikke er helt færdigudviklet, da p-piller går ind og kemisk styrer din cyclus, så du ikke får ægløsning. Du ved vel at ægløsning er det der skal til for at blive gravid, så synes du selv, det er en god ide at få den slags styret kemisk før du er helt færdigudviklet? Men – jeg ved, at de flest læger fuldstændig kritikløst udskriver recept på p-piller, men det gør ikke noget, at man selv lige sætter sig helt 100% ind i, hvad man byder sin krop.

    P-piller beskytter mod graviditet, men de beskytter ikke mod kønssygdomme, så når du skal ud og dyrke sex, så husk altid, altid det kondom, for nogle af alle disse kønssygdomme, der florerer rigtigt meget er så skadelig at det måske kan forhindre dig i en dag at få børn.

    Pas nu på dig selv – det er du eneste til.
  • Indstillinger
    Jeg vil bare lige indskyde at man nemt kan miste sin mødom gennem ridning - det være sig eliteplan eller til tider på skovtur :)
    Det skete for mig som på daværende tidpunkt (12-13 år) red en gang om ugen. Så skulle man måske tro det var første menstruation, men det var det ikke, da det gjorde ondt på en helt anden måde end menstruationer gør for mig.
    Men ihvertfald ! Man kan godt miste sin mødom ved ridning - men det er nu på ingen måde farligt eller noget, og det bløder ikke voldsomt meget (til at gå igennem ridebukser, ikke for mig). :)
  • Indstillinger
    Nampik1
    - Synes også du skal tænke på det med p-piller en grundig og ekstra gang for forstyrre din cyklus og din vægt. jeg er lige stoppet med p-piller fordi jeg tog fire kilo på bare af at tage dem en måned. Når man også kan begynder på ppiller bestemmer man også selv hvornår man vil ha den, men så vælger man bare at blive ved med at tage dem og det ødelægger en så man kan risikere en del skader i underlivet. Men det er dit valg, men bare tænk over det.


    Sødmiddel1
    - og ja det passer med at man kan miste mødommen når man rider og det kan ske hvis man bare er ude at ride en gang fordi det laver et slags tryk på jomfruhinden. Men det er ikke noget du skal bekymre dig om overhovedet! På den ene side skal man faktisk vare være glad for det for så skulle det ikke gøre så ondt den første gang.
  • Indstillinger
    Vil lige indskyde at der er forskel på at miste sin mødom og at være jomfru. Man er stadig jomfru indtil sit første samleje, selvom man har mistet sin mødom f.eks. ved sportaktiviteter.
    Det ene er noget fysisk, det andet er en betegnelse, så skulle man have mistet sin mødom f.eks. ved at ride er det ikke ensbetydende med, at man ikke er jomfru mere :)
Log in eller Registrér for at kommentere.