Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

GRAVID? HJÆLP

Redigeret 9 marts, 2009, 10:44 i Snart gravid
HEJ.
JEG ER EN DEL TVIVL PÅ DETTE PROBLEM.
MIG KÆRESTE OG JEG PRØVER AT BLIVE GRAVIDE, SIDST JEG HAVDE MIN MENS, VAR D.13/1-2009. VI HAR HAFT UBESKYTTET SEX D.10/1 - D.15/2 - D.18/2. HAR HAR TAGET ET PAR TESTE, MEN DE VISER NEGATIV. SPØRGSMÅLET ER SÅ BARE HVORFOR ER MIN MENS KKE KOMMET HVIS JEG IKKE ER GRAVID. KAN JEG HA BLEVET GRAVID, PÅ EN AF DE SISTE DATOER? DET SKAL OGSÅ LIGE SIGES AT MIN MENS IKKE ER SÅ REGELSMÆSSIG. DER KAN TIT GÅ 2 MÅNEDER I MELLEM.
HVAD SKAL JEG GØRE I MN SITUATION.

NOGLE DER HAR PRØVET DET?

KH CAMILLA

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mht dit næstsidste spørgsmål - hvad du skal gøre i denne situation? Eftersom både du og din kæreste gerne vil have barn, så skal du vel ikke gøre noget som helst.

    Jo mere man fokuserer på at blive gravid, jo sværere er det. Der er faktisk megen psyke med i den slags.

    Så mit forslag er at du og I først og fremmest skal tage det roligt; du er vant til uregelmæssig menstruation, så hvis du ikke er gravid kommer den sikkert helt af sig selv, når først du slapper lidt af.

    Så skal I nyde jeres liv sammen, elske, når I har lyst og ikke fordi en eller anden test viser, at nu skal I. Der er heller ingen grund til at føre "dagbog" over jeres elskov.

    Lad være med at fokusere så meget på den graviditet, i de fleste tilfælde bliver man gravid i løbet af et halvt års tid. Og lad dog være med at købe alle de graviditetstester. For din egen skyld skal du ikke tage en test før omkring en uge efter forventet menstruation - og når du er så uregelmæssig, så skal det være efter senest forventelige dato. I øvrigt kan rigtigt mange kvinder godt mærke det på deres krop, hvis de er gravide - men dog kun, hvis ikke de er i højeste "alarmberedskab" i forvejen, så igen - slap af.

    Så vidt jeg er orienteret vil lægen slet ikke begynde på noget som helst omkring hjælp til fertilitet før der er gået mindst et år. Hvis ikke der er sket noget inden da, så kan det godt være, I skal overveje noget fokus, men ikke før.

    Husk nu - jeres barn skulle gerne være avlet i dyb kærlighed - og ikke som et projekt.

    Held og lykke - og slap nu af, ikke?
  • Indstillinger
    Hej Camilla
    Jeg forsøgte at skrive et indlæg før, men det blev vist sendt på samme sekund som Lotte123's ovenfor, så nu skriver jeg lige igen:-)

    På mig lyder det ikke som om du er gravid, siden du er vant til at have uregelmæssige menstruationer, og at testene i øvrigt viser negativ. Du er med andre ord vant til at vente op til to måneder mellem dine perioder, og der er ikke engang gået to måneder nu siden sidste gang.

    Du kan jo altid tale med lægen om lige at se på dig, men umiddelbart tænker jeg ikke, at det lyder som om du er gravid - men vent et stykke tid endnu, og tag en test til, hvis den stadig ikke kommer

    Lykke til:-)

    Mange hilsener Cykelmyggen
  • Indstillinger
    hej Cykelmyggen,

    Jeg spørger af ren nysgerrighed: Hvorfor anbefaler du, at man tager flere tests?

    Jeg mener at disse graviditetstester efterhånden er gode og stabile, så hvis man vel at mærke først tager testen på det tidspunkt, der anbefales på pakningen, så kan man vel formode at svaret i langt de fleste tilfælde er korrekt. Det er vel naturligvis en lille usikkerhedsmargin, men hvorfor fokusere på den lille margin?
    Hvis det viser sig, at man er gravid, så finder man helt sikkert ud af det, og er det et eller andet sted ikke bedre at blive positivt overrasket, frem for at købe sig fattig i diverse tester, der hvis den første brugt korrekt har vist negativ, med stor sandsynlighed så også viser negativ, og så bliver man skuffet, hvilket også påvirker den sarte cyclus.

    Jeg ser - både her og andre steder - at når man har besluttet sig for at få barn, så går der nærmest panik i - vel især kvinden - hvis ikke hun bliver gravid i løbet af ganske få uger, og så hurtigt går det altså sjældent.

    Opfat endelig ikke dettte negativt, for det er ikke min mening, jeg er bare nysgerrig efter at vide, hvorfor mange tager den ene test efter den anden vel at mærke i den samme cyclus.

    Selvfølgelig er det spændende, når man har taget den store beslutning, men - som nævnt oven over - så er det bedst for alle parter, at man også lige slår koldt vand i blodet og tager det roligt - i hvert fald de først 6-8 måneder.
  • Indstillinger
    Jeg har læst at man skal tage en graviditetstest om morgen (helst) og man kan først se om man er gravid ca 30 timer efter samleje(da sædcellerne bruger nogle timer på at komme op til ægget)

    Har en veninde som tog testen efter at hun slog op med kæresten. Den var på det tidspunkt negativ. To dage senere tog hun testen igen, da hun var svimmel og havde kvalme. Testen var positiv og hun var altså gravid.
  • Indstillinger
    hejsa

    Jeg ville da bare vente og se tiden an. Hvis der kan gå op til 2 mdr. imellem mens. perioder, så vent til de 2 mdr. er gået. Hvis du så ikke har fået mens., eller du mærker forandringer i kroppen, kan du jo tage en test mere (forøvrigt kan man købe pakker med 2 tests i). Når man er gravid laver lægen jo heller ikke en undersøgelse før 8-10 uge, hvis jeg husker rigtigt.
    Som en anden skriver, er det vigtigt at bevare roen og ikke gøre det at få et barn til det altoverskyggende i hverdagen. Tag det fra en der har prøvet det.
    Vil også lige sige, at jeg ikke kunne mærke at jeg var gravid (har 2 børn) før der var gået noget tid - dvs. efter testen.
  • Indstillinger
    Baby skriver, at man kan tage test 30 timer efter samleje - men hvad er lige ideen, hvis man ikke kan regne med det?

    Så mit spørgsmål er stadig, hvis man tager den test korrekt, - og med det mener jeg et eller andet tidsrum efter forventet menstruation - hvorfor foreslås det så, at man bare skal vente nogle dage, og så tage den igen?

    Jeg vil vove at påstå, at man altså ikke kan få et nogenlunde sikkert svar før netop efter datoen for forventet menstruation.

    Jeg indrømmer, jeg er ikke sikker på det her, det er derfor, jeg spørger, for jeg undrer mig godt nok over, at så mange bare tager den ene test efter den anden i samme cyclus.

    Jeg mener bare, hvorfor blive skuffet fem gange i stedet for en? Og - hvis nu testen har vist negativ og man så er positiv, så er glæden vel bare så mange gange større?

    Historien er naturligvis en anden, hvis man påtænker abort, men det er jo ikke det, vi taler om her.
  • Indstillinger
    er overrasket over de mange forskellige synspunkter på mit problem,
    jeg kom til lægen idag, og gæt en gang, jeg testede positiv. så det er en god overraskelse.
    men ja, der er ingen grund til at bruge så mange teste på det, bare fordi man ikke kan vente med svaret.
  • Indstillinger
    Kære Camilla,

    Ja, men hjertelig tillykke. Mht. testene, så har du jo nok bare taget dem for tidligt.

    Du er overrasket over så mange forskellige synspunkter omkring "dit problem".

    Det her er jo ikke en brevkasse, hvor der så udelukkende fokuseres på spørgerens problem, men det er et debatforum, hvor man kan komme med synspunkter og meninger. Her f.eks. bliver der talt en del om alle de mange tests som kvinder tager, og jeg blev nysgerrig efter at vide, hvorfor, hvordan og hvorledes.
    Dette var således ikke noget omkring dit specielle problem, som jo altslå slet ikke var et problem, men netop affødt af nogle betragtninger.

    Det er det, der er meningen med et debatforum - en åbner et emne, og så "går snakken".
Log in eller Registrér for at kommentere.