Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Motion på arbejdspladsen

Redigeret 16 december, 2011, 05:03 i Motion
Jeg er i øjeblikket i praktik hos Damatech.dk, som er en virksomhed der går meget op i motion. Virksomheden er bl.a. et iværksætterhus hvor fællesskab er meget vigtigt. Huset arrangerer i den sammenhæng et ugentligt løb på 30 minutter. Før dette havde har vi også fået målt vores fedtprocent og konditionstal.

Personligt synes jeg det er super, at der tages sådanne initiativer. Desuden er det også bare fedt med den store opbakning omkring projektet. Det næste mål er nu at få folk fra omliggende virksomheder med på turen, da det jo er sjovere jo flere man er.

Jeg synes motion på arbejdspladsen er et emne der bliver større. Der bliver jo snakket meget om motion, og vigtigheden af den. Men i hvilket omfang gør virksomhederne noget ved det?

Er der en motionsdebat på jeres arbejdsplads og bliver den ført ud i praksis? Har virksomhederne overhovedet et ansvar vedrørende folks motion?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Daniel

    Det er et vildt interessant emne, du bringer op - og hvor er det relevant for os alle sammen! det lyder som om det er det helt rigtige, der er igang på din arbedsplads - vi kunne også godt bruge det samme her det sted, jeg arbejder. Vi er ikke så stor en virksomhed, så det ville ikke kunne samle det store løbefelt, men det ville helt klart give energi og ny dynamik, og også styrke sammenholdet og de sociale relationer uden for arbejdspladsen som netop kan være med til at styrke det, også PÅ arbejdspladsen.
    Vi har altså ikke det initiativ, I har - men vi skal være med til DHL-stafetten til efteråret, har vi besluttet - så vi trækker i den rigtige retning!:-)

    Det kunne være rigtig interessant at høre fra andre, hvad I gør på jeres arbejdspladser for at øge kondien og sammenholdet! (vi har desværre ikke haft mulighed for at få rabat på fitness-kort, men kunne man tænke i andre retninger??)

    kærlig hilsen Cykelmyggen
  • Indstillinger
    Hej Daniel,

    En side her på ND som jeg egentlig ikke har været så meget inde på, så jeg har heller ikke læst andre debatter.
    Jeg synes dog, det er et spændende emne, du her kommer med. Jeg synes, det er en rigtig god ting at virksomhederne har fokus på netop motion, og det er en god ting at firmaernes personaleforening - eller hvem det nu er – arrangerer sådanne ting, som medarbejderne kan deltage i – gratis eller måske med rabat som et personalegode. Det er også motiverende, hvis man kan samle en større flok til noget regelmæssigt – og der er arbejdskolleger da et oplagt sted at starte.

    Jeg vil dog påstå, at det aldrig kan være firmaernes ansvar at sørge for medarbejdernes motion; jeg finder at det er en god ide, at tilbuddene er der, og måske kan man kollegialt ”puffe” til hinanden, men ansvaret må dog altid ligge hos den enkelte, og da aldrig hos en arbejdsgiver.
  • Indstillinger
    På min arbejdsplads har vi haft DGI Medarbejdermotion ude og lave en masse forskellige aktiviteter. Det har fungeret rigtig godt da vi selv har kunne bestemme hvilke typer af motion og sport vi gerne ville lave, og at det har foregået på og ved arbejdspladsen.

    Jeg synes det er helt fint at virksomhederne tager det ansvar og jeg tror vi kommer til at se flere og flere virksomheder der tilbyder aktiviteter for medarbejderne.
  • Indstillinger
    Når bare det er frivilligt og helt uden pres og tvang.
  • Indstillinger
    Selvfølgelig skal "motion på arbejdspladsen" være frivilligt. Og det skal også være sjovt.

    Se hvordan man kan få 350 medarbejdere og en miljøminister til at bruge en weekend på at deltage i et motionsarrangement i Nationalpark Mols Bjerge på: www.alletidersmarathon.dk
  • Indstillinger
    Er enig at alle undersøgelser viser at man bør opprioritere medarbejdernes sundhed på landets arbejdspladser, hvoraf motion er en grundpille...

    Og en hel lavpraktisk ting:

    Da jeg skulle finde frem til aerobic udstyr til min arbejdsplads faldt jeg over dette firma
    http://www.motion-udstyr.dk/aerobic_udstyr.html
    Deres medarbejdere er uddannet fysioterapeut så de rådgav mig fint om valg af løbebånd, bordtennisudstyr og andet træningsudstyr
    http://www.motion-udstyr.dk/traeningsudstyr.html

    Mvh.
Log in eller Registrér for at kommentere.