Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ondt i tænderne

Redigeret 26 april, 2016, 16:59 i Forstyrrelser i stofskiftet
hej med jer igen.

først lige høre om nogle af jer med lavt stofskifte også har oplevet at have ondt i tænderne? jeg har gennem de sidste 10-11 mdr. rendt tandlægen på døren fordi jeg bliver ved med at have ondt i tænderne,ikke sådan hul-ondt men nok mere ømme og det er hver dag jeg mærker dem, tandlægen har gjort alt og der er ikke noget galt med dem og det er jo kommet efter fået for lavt s.t.???

og så lige ang. h.p., altså han er da ganske flink i starten lige når stofskiftet bliver tosset og han er da sikkert også ganske flink,hvis i kommer privat og hører jeg betale 800 kr., det synes jeg bare at jeg ville redde nogle af jer,de penge kunne bruges til andre og bedre ting synes jeg, han er ikke så meget bedre end andre læger og som sagt når han synes at nu er der orden i stofskiftet og vi ikke selv synes ja så fejer han os væk ligesom de andre.

Må sige at lyder som om i noget mere heldige end mig ang. tilbagevende på arbejde, jeg har nu været sygemeldt i 11 mdr. og ja derfor mistet mit job i januar 09,så nu oveni al dette skal jeg også til at finde overskud til ansøgninger og hvem ansætter lige en der syg i 1 år med for lavt stofskifte??
nåh må hellere smutte igen.
hilsner fra susanne12

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, jeg har faktisk også et par tænder, der er ømme. Jeg har egentlig ikke tænkt på, at det OGSÅ kunne have forbindelse til mit lave stofskifte. Faktisk er det noget, som er opstået efter mit stofskiflte blev for lavt, og jeg har snakket med tandlægen om det. Som i dit tilfælde, er der heller ikke hos mig noget som helst i vejen med tænderne. Jeg mærker det ikke hle tiden, kun i perioder, men når jeg er inde i sådan en periode, gør det ondt i de pågældende tænder, bare jeg tygger/bider i kød, brød eller lign.

    Pjevs1
  • Indstillinger
    Nu ved jeg ikke helt om jeg er den eneste der har det på denne måde, men jeg kan mærke at hvs jeg snart skal til at blive syg - inluenza o.lign - så får jeg ondt i tænderne. Nærmest tandkødet, som om jeg bliver lidt øm. Er det sådan det føles ved jer? jeg har aldrig tænkt på, om det skulle have nogen forbindelse til for lavt stofskifte, men mere fordi jeg bliver influenza syg, og at det er noget folk med normalt stofskifte også oplever. (har dog aldrig spurgt nogen om de får det sådan inden et influenzaforløb) Mit stofskifte er godt reguleret.


    Hilsen Michelle
  • Indstillinger
    Hej

    Faktisk kan det være ødemer i hovedet/halsen - som ligger til grund for
    den "mystiske" tandpine....
    Se evt. nedenstående link:

    http://translate.google.com/translate?p ... ry_state0=

    *Pia
  • Indstillinger
    Hej. Jeg er stofskiftepatient gennem over 5 år og har været i fleksjob (20 t ugtl) i et par år. Jeg var studerende, da jeg blev syg (med Myxødem), og kunne ikke vende tilbage hverken til studiet eller mit gamle arbejde.
    Da jeg første gang fik ondt i tænder/gummer, styrtede jeg osse til tandlægen, og der var absolut intet i vejen. Nu ved jeg, det er stofskiftet, som regel hænger det sammen med, når det er en anelse for højt. Jeg er nogenlunde velreguleret (eller rettere, det er så godt som det kan blive), men det lever lidt sit eget liv, går op og ned, og det har jeg lært at leve med. Når jeg får det med tænderne, varer det 2-3 dage og giver osse kuldefølsomhed, så jeg dårligt kan spise noget koldt eller bare køligt, uden det hviner. Og så går det pludselig væk igen. På samme måde er der meget langsomme dage, hvor jeg har svært ved at koncentrere mig, huske eller gøre flere ting samtidigt - eller dage, hvor fødderne (særligt hælene) gør ondt og jeg skal have blødt fodtøj på. Og så er der de rigtigt gode dage, hvor jeg overhovedet ikke tænker over, at jeg er syg ;-)
    VH Solsikke
  • Indstillinger
    hej igen.

    Det med mine tænder, er der hele tiden og hver dag, bliver kun bedre når jeg om aften lagger mig ned for at sove og så lige når jeg vågner om morgen kan jeg hellere ikke mærke noget til dem,men kort tid efter ja så er den der underlig ømhed i tænder/kæbe der ellers hele tiden.
    måske det har noget med muskler at gøre,da jeg også er meget øm i nakken,når jeg hælder hovedet til først den ene side og efter til den anden,ja så strammer det ned langs halsen,så måske det igen skyldes muskler der er underlige.
    ellers dejligt at hører fra jer.
    hilsen susanne12
  • Indstillinger
    Hej, det er helt nyt for mig at høre at ondt i tænderne kan hænge sammen med myksødem. Jeg har haft myksødem i ca. 2 1/2 år. Får eltroxin 100 mikrogram pr. dag. Har fornylig været hos tandlægen pga smerter ved kindtænderne i den ene side. Hun mente jeg skulle have rodbehandlet en eller to tænder, var ikke sikker på hvilken en det var galt med, da der ikke var noget at se på røntgenbillederne. Jeg besluttede at se tiden an da jeg ikke har lyst til bare på må og få at få boret tænder og nerverne ud. Det kan måske i virkeligheden være et symptom fra myksødem...?
    Ud over tandpinen har jeg problem med min energi - den svinger meget. Nogle dage er den nogenlunde og andre dage er det som om jeg er i "mode" altså flad.
    Jeg cykler 10 km på min motionscykel 4-5 gange om ugen og går til styrketræning 1-2 gange om ugen. Men det der med at motion giver energi synes jeg ikke passer på mig - jeg kan være helt flad bagefter, ja nogen gange også dagen efter styrketræningen! - og det er ikke fordi jeg overdriver træningen.
    Jeg troede bare at når jeg er medicineret skulle disse skavanker ikke hænge sammen med sygdommen. Jeg bliver tjekket med blodprøver hver 3.-4. måned.
    VH
    1eneren, ja jeg kan jo se at en ener er jeg alligevel ikke ;-)
  • Indstillinger
    hej. vil lige forberede jer på at hvis i spørger jeres læge/endo. s¨å vil de sige at ondt i tænderne ikke er et symtom på for lavt stofskifte,men jeg har talt med min endo. at da tsh tallet lå oppe på 88 ja da havde jeg meget meget ondt i tænderne og nu hvor det er nede ja så er det ikke lige så slemt,så som han sagde ja en gang skal være den første at få ondt i tænderne,for kan også se at der ingen steder står noget om tænderne,men det er min opfattelse at det hænger sammen, glæder mig til den dag hvor jeg slet ikke mærker noget til tænderne og ømme kæber og ja alle de andre ting,
    helt vildt som i kan lave meget motion,gid det var mig, jeg kan gå en tur på 1 time så er jeg flad....
    hilsen susanne12
  • Indstillinger
    Hej!

    Fik for nogle dage siden også vildt ondt i flere tænder under menstruation. De kan da godt være lidt småømme, men det var virkelig slemt så jeg var overbevist om at jeg havde ødelagt 2 plomber.
    Efter 3 dage holdt smerterne pludselig op, men jeg gik for en sikkerheds skyld til tandlægen idag. Til min store forbløffelse var der ikke sket noget med nogen af plomberne!! Til gengæld havde jeg et lille hul i en anden tand - jeg intet mærkede til der blev lavet under bedøvelse.
    Det er første gang jeg er hos tandlægen efter jeg har fået konstateret lavt stofskifte.
    Da bedøvelsen forsvandt ved ca. 13-tiden fik jeg ufatteligt ondt i stort set alle tænder. Isnen, varmefølsomhed og kan nærmest intet tygge..det har taget mig 1 time at indtage 1 skål yoghurt med banan og havregryn..
    Tænkte nok symptomerne havde relation til stofskiftet! Og jeg er åbenbart ikke den eneste der har det sådan..godt at vide, men ulideligt...om ikke andet så sikkert en effektiv slankekur :-) der jo heller ikke er af vejen i denne tilstand.

    Helt ufatteligt hvor mange skavanker man bliver udsat for....
    Og grotesk hvor lidt mange praktiserende læger ved..jeg har kæmpet 6 mdr. for at få behandling og blive henvist til ordentlig endokrinologisk udredning. Mine første symptomer kom for 1,5 år siden...giv ikke op!

    God bedring til jer alle...
Log in eller Registrér for at kommentere.