Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Proteinpulver til børn

Redigeret 14 marts, 2011, 08:21 i Motion
Hej

Vi har en dreng på 15 der er begyndt i motionscenter for at få større muskler. Det kan vi jo godt forstå at man går meget op i i den alder. Men nu er han også begyndt at spise noget proteinpulver af mærket bodylab.dk. Er det noget der vil kunne hæmme hans vækst (han er ikke helt udvokset endnu) eller på anden måde skade ham når han ikke er ældre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg mener ikke at det kan skade at drikke proteiner uanset alder.
    Men på den anden side er det ikke nødvendigt med mindre man er meget optaget af sin træning og det kan være usundt at overtræne når man ikke er fuldt udvokset.
    Endvidere er der utrolig mange problemer med andre og farlige virkemidler i de danske fitness centre. Den seriøsitet som jeres dreng allerede nu udviser kunne måske på sigt udvikle sig til noget mere alvorligt?

    Her er en side hvor der bliver debatteret mere åben af aktørerne om den problematik
    http://www.bodyhouse.dk/idealbb/default.asp
  • Indstillinger
    Vi har snakket med andre om det og de mener at så længe han kan holde sig til protein og kreatin så sker der ikke noget. Og her er argumentet at forbyder vi disse ting så vil han måske dels tage det i det skjulte eller endnu værre begynde på nogle mere kraftige ting for at få resultater. Som fx. steroider.
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne lige sige, at henvisningen til Bodyhouse måske ikke er helt i orden. Det er et forum, som er kendt for sin åbenhed og opfordring til steroider til styrketræning. Dog skal det siges samtidigt, at de ville sige at en femten-årig ikke skulle tage steroider, så de er ikke monstre.
    Jeg mener heller ikke at proteinpulver er noget problem til en femtenårig - Alternativet er vel, at han bare drikker en masse skummetmælk?

    Du kan eventuelt læse lidt mere omkring nogle af de forskellige mærker herunder. Jeg har personligt altid været mest til bodylab, så det skal du ikke være nervøs for. Han har købt kvalitet.
    http://fitness-dk.dk/proteinpulver/
  • Indstillinger
    Jeg har selv brugt proteinpulver siden jeg var 13 år gammel. Men spiser din søn en masse usunde ting som slik, kager og chips så er det ret begrænset hvor meget han får ud af det. Jeg vil dog anbefale han ikke bruger alt for store mængder pga. hans alder - altså han bør ikke overdrive. Normalt er doseringerne alt for overdrevet på de store spande med proteinpulver som jo normalt er lavet til de store "bodybuilder typer".

    Jeg kan varmt anbefale Johnny Reb protein shot som jeg selv bruger. Johnny Reb protein er portionsdelt og indeholder ikke ekstreme mængder protein, men det man har brug for (ikke mere) og så indeholder det ikke en masse overflødige ting.
    http://www.bodycore.dk/cgi-bin/BIGstore ... talogno=36

    Din søn kan sagtens bruge det pulver han har. Vil blot nævne et alternativ da jeg selv har gode erfaringer med det. Og da mængden af protein passer til mere normale mennesker:-)
  • Indstillinger
    Det er sjovt. Min mor stillede sine lægevenner det præcis samme spørgsmål, da den første bøtte proteinpulver dukkede op hjemme hos mig i sin tid.

    Du skal dog ikke være bekymret. Protienpulver er godt for alle, der dyrker styrketræning og han vil højst sandsynligt få meget mere ud af sin tid i træningscentret ved brug af proteinpulver.

    Skulle du være nysgerrig eller kunne han få brug for nogle tips til hvordan man bedst benytter sig af proteinpulver har jeg lavet en guide til proteinpulver og andre kosttilskud her: http://www.avril.dk/proteinpulver.html
  • Indstillinger
    Proteinpulver kan sagtens bruges fra 15-års alderen. Protein og kreatin er i orden.
    Mange mennesker forbinder proteinpulver med noget syntetisk, men i virkeligheden er det valle-pulver, hvilket er et biprodukt ved osteproduktion.

    Hvis du har en yoghurt som har stået et par dage for længe i køleskabet vil der komme en væske på toppen - dette er valleprotein i sin reneste form.
  • Indstillinger
    Det eneste der er i vejen med proteinpulver er, at det er LANGT de færreste der har reelt behov for det. Det er de helt ekstemt uddøvende som har et behov for ekstra tilføring af proteiner i koncentreret form, for at kunne opretholde den ekstreme træning uden at tærre på kroppen. Så altså, det er ikke noget god og fornuftig mad ikke kan erstatte. At benytte proteinpulver i stedet for sunde bananer, skummetmælt og rugbrød er blot er spørgsmål om mode, at være som de ellitære og dette på bekostning af de ekstra mineraler, vitaminer og naturlige kostfibre han ellers ville få ved at supllere sin træning med sund mad, frem for ensidige pulverprodukter, som jo alle er rare at sælge i et center, for der er penge at tjene på attityde, stil og lækkert hår. Så i centret og andre der træner på den slags stas er nok ikke det rette sted at søge rådgivning. Det er nok ikke decideret usundt, men ikke optimalt. Tal hellere med ham om ernæring og sundhed. Søg hjælp hos en kostekspert/diætist og hold øje med om han ikke spiser ordentlig mad ved siden af, for pulveret kan gå hen og erstatte hans trang til reel mad. I hans alder bør han ikke træne tung styrketræning, så få også en fornuftig ekspert på kroppen til at forælle ham lidt om træning, så han får viden om hvorfor han skal vente lidt med den slags. Lykke til I gode forældre.
  • Indstillinger
    Du kan også finde noget rigtig godt og billigt proteinpulver her:

    http://www.sublimsport.com
    http://sublimsport.com/dk/protein-pulver.html

    Men proteinpulver er et kosttilskud. Så hvis du kan få nok protein fra mad, så er det bedst.
  • Indstillinger
    Hejsa

    Proteinpulver skader ham ikke (i rimelige mængder) og påvirker ikke hans vækst. Det meste protein pulver på det danske marked er Valle protein som er udvundet fra oste og mælke produktion og forekommer naturligt i megen mad.

    Det du dog skal være opmærksom på er at han ikke tror at det er en erstatning for god gammeldags almindelig mad. Protein pulver er et TILSKUD hvis han ikke får nok protein gennem hans almindelige kost, og han skal derfor ikke tage ret meget af det hvis han ellers spiser fornuftigt.

    Som mor må du være lidt over ham og sikre dig at han gør det rigtigt, så han ikke bare ender med at proppe sig med pulver uden at tænke over hans almindelige mad. Det er trods alt det almindelige mad som er det vigtigste.

    Sørg desuden for at han ikke begynder at købe fra mere eller mindre lyssky udenlandske firmaer hvor man aldrig ved hvad det er der sælges.

    Jeg ejer http://shop.getbig.dk/proteinpulver og vil gerne rådgive dig hvis du har spørgsmål til emnet da vi har rådgivet mange forældre om hvad de skal sørge for, så deres børn ikke bare ender med at blive pulverædere. På den måde får vi også de mest tilfredse kunder. Du er også velkommen til at ringe på 36965879 med dine spørgsmål :-)
  • Indstillinger
    Ovenstående synes jeg ligner en reklame, hvilket ikke hører hjemme her, og hvis man endelig skal den slags, så er det måske på sin plads at være 100% vel orienteret. Faktisk vil jeg mene, at når man benytter lejligheden til at sætte en gratis reklame ind, så bør man være endnu mere på mærkerne mht. dokumentation.

    Min mand har netop kørt et forløb med ekstra proteintilskud, fordi vi i vores naivitet troede, at det ville hjælpe på hans manglende energi. Han er samtidig på livsvarig blodfortyndende medicin.

    Heldigvis går han jævnligt til kontrol, så det blev hurtigt opdaget, at den omgang ekstra tilskud for ham var den sikre vej til den næste blodprop. Da lægen spurgte ind til, hvad der kunne have forårsaget denne ændring, var hun med det samme klar over, at det var proteintilskuddet, der var "synderen", så det er altså almen viden - i hvert fald i lægekredse, hvorfor en forhandler også bør vide det.

    Rigtigt mange mennesker lever et helt liv, uden at være klar over, at de måske netop ER disponerede for blodpropper, men sådan en gang protein"booster" kan altså godt fremprovokere blodprop, hvis man har bare lidt disponering for det.

    Så det er altså heller ikke med protein helt ligegyldigt "bare" at tage som tilskud, uden at i øvrigt vide, hvad man gør.

    Så nej - det skal hverken børn eller voksne "bare lige" tage.
Log in eller Registrér for at kommentere.