Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

arveligt? burde jeg få det tjekket?

Redigeret 24 april, 2009, 04:52 i Blod og blodsygdomme
hej jeg er en pige på 20 år! min mormor og morfar lider begge af hjerteproblemer. min morfar døde som 52 årig pga blodpropper i hjerne og hjerte. min mormor har fået foretaget en By-pass operation.

min mor fik konstateret forstørret hjerte nogle år tilbage, og det har resulteret i 2-3 blodpropper i hjertet!! :(
hun har nu fået afvide at hun har 5 år tilbage at leve i pga, åreforkalkning..

burde jeg få tjekket min kolersterol tal i en alder af 20 år??
og HELT ÆRLIGT, hvor nervøs skal jeg være for at det også rammer mig? det er jo arveligt!!

mvh

Kommentarer

  • Jeg synes helt sikker du skal få det tjekket. Det er bedre at være på den sikre side. Jeg er selv 21 og har for 2 år siden haft en blodprop i benet og i lungerne pga. forhøjet homocystein. Det anede jeg selvfølgelig ikk hvad var, men det er også sagen ligegyldig. Lægen som undersøgte mig da jeg var gravid synes bestemt mine forældre og søskende skulle undersøges for det, og det viste sig at de alle 4 skulle i behandling for det. Og det var da noget som vi aldrig ville have vidst noget om hvis han ikke havde sagt det. Derfor synes jeg helt sikkert du skal få det tjekket.
    Der er jo andre på 20 som har fået blodpropper så hvorfor tage chancen?

    Og hvis du nu er i risikogruppen kan der jo altid holdes øje med det så det forhåbentlig ikke sker. Og hvis du selv vil gøre en stor indsats, så lev sundt. Spis sundt og undgå rygning. Også passiv rygning. Det er lige så farligt.

    Hilsen Pernille_p87
Log in eller Registrér for at kommentere.