Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

brændende fornemmelse i kroppen

Redigeret 27 februar, 2009, 08:54 i Angst
Hej

Jeg er ny i det her forum, men ikke desto mindre spændt på at høre, om der er nogen der har eller har haft samme symptomer som mig, og som måske og kan fortælle hvad det er der sker i kroppen. Jeg har flere gange i mit liv haft en depression, og har i det sidste halve år gennemlevet en svær depression, jeg har det heldigvis meget bedre idag, dog har jeg stadigvæk de førnævnte ubehagelige symptomer i kroppen, hvor jeg oplever den her brændende følelse specielt i arme, ben og hoved. Jeg glæder mig at høre fra nogen, der måske kan give mig en forståelse af disse.

Mvh Tom

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om en undersøgelse for alle de mangeltilstande, som en praktiserende læge har mulighed for at udføre.

    Dine symptomer kan sagtens skyldes mangel på f.eks. B-vitamin eller D-vitamin, og begge mangeltilstande er kendt for at kunne være medvirkende årsag til depression.

    Den almindelige praktiserende læge kan ikke undersøge for alle typer af B-vitaminer, kun B12, men hvis man mangler B12, mangler man som regel også de andre B-vitaminer, da de enkelte B-vitaminers virkning er afhængig af de andre.

    Når jeg læser, hvilke symptomer der er på B-vitaminmangel, ser jeg flere lighedspunkter med dine symptomer, men lighederne med D-vitamin-mangel er måske mest tydelig:

    http://www.kropogkost.dk/knogleskoerhed ... ine-mu.htm

    Der står blandt andet:

    ”De almindeligste debut-symptomer er almen træthed, diffuse muskelsmerter lokaliseret til specielt lår, læg og skulder-nakke muskler, samt eventuelt krampetendens i arme eller ben og prikkende, stikkende, brændende eller sovende fornemmelser i fødder og hænder.”

    Det var mit bud.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej og mange tak for dit svar. Jeg skal til konsultatation hos en psykiater i starten af marts, hvilken jeg i øvrigt har måttet vente 4 måneder på, det er sku da under al kritik, at man skal vente så længe på en sådan konsultation. Havde jeg ikke haft så godt et netværk, som jeg har, så kunne ens liv jo forlængst have endt i hvad som helst, når man må vente så længe. Nå det var lige et surt sidespring. Jeg vil helt sikkert have dit svar i mente, for det er min personlige erfaring, at det professionelle system ofte falmer i mørke, når man snakker psykiske lidelser. Du skal i hvertfald have mange tak for dit svar

    mvh Tom
  • Indstillinger
    Brændende fornemmelse i kroppen

    Hej Tom

    Prøv at få udelukket, at du ikke skulle kunne lide af kronisk tungmetalforgiftning / kviksølvforgiftning, som kan medføre både depression og de symptomer, som du beskriver.
    Desværre er du nødt til at søge hjælp til diagnosticering af kronisk tungmetalforgiftning hos privatpraktiserende læger med speciale i denne lidelse (søg på Internettet), da det offentlige danske sundhedsvæsen endnu ikke beskæftiger sig med diagnosticering af kronisk tungmetalforgiftning, men endnu kun formår at diagnosticere de akutte tungmetalforgiftninger.

    En kommentar til Kameliadamen´s gode indlæg.
    Kviksølvforgiftning vil ofte medføre mangel på vitamin B-12, Vitamin B-6 og folinsyre.
    Der synes også at være en tendens til, at tungmetalforgiftede patienter ofte har mangel på D- vitamin.

    Held og lykke med jagten på årsagen / årsagerne til din depression og brændende fornemmelse i kroppen.
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn1, mange tak for dit svar. Har efterfølgende været på nettet for at finde oplysninger omkring tungmetalforgiftning, og det var rystende at læse, hvilke skadevirkninger det kan have. Tak for oplysningen, jeg vil helt sikkert overveje at få foretaget en undersøgelse for tungmetaller i kroppen. Mvh Tom
  • Indstillinger
    Hej Tom

    Det er ikke godt, at der er så lang ventetid på psykiatere. Det virker jo lidt mærkeligt, at du først kan komme til psykiater nu, hvor du er ved at have det bedre. Men jeg håber, at du alligevel kan have gavn af psykiaterens hjælp, ikke mindst med henblik på at undgå depressioner i fremtiden.

    Når jeg skriver til dig nu, er det, fordi jeg lige vil advare dig om, at en almindelig psykiater nok ikke vil være villig til at beskæftige sig med selve årsagen til din depression og til dine fysiske symptomer, i hvert fald ikke hvis årsagerne til begge dele er kviksølv-forgiftning eller mangel på vitaminer eller mineraler eller eventuelt begge dele.

    Jeg synes, at det er en god ide, hvis du fortæller psykiateren om dine fysiske symptomer. Men psykiatere beskæftiger sig jo med psyken. Min erfaring er, at psykiatere ikke kunne drømme om at spekulere på, om årsagen til din depression kunne være en mangeltilstand eller en forgiftning. Og han vil ganske givet mene, at dine fysiske symptomer skyldes din depression, altså det læger kalder somatisering, hvilket betyder, at psykisk mistrivsel udtrykkes gennem kropslige symptomer (”soma” er et græsk ord for krop).

    Derfor er du nødt til selv at tage initiativ til at blive undersøgt for disse ting. Jeg – eller Brugernavn – kan jo ikke vide noget om, hvad der er årsag til dine problemer, men hvis det var mig, ville jeg have det bedst med at få disse ting tjekket. Om du skal have den store undersøgelse hos en privatpraktiserende læge, hvor du kan blive tjekket for kviksølv også, eller du kan nøjes med den lille undersøgelse hos din praktiserende læge, ved du bedst selv. Stol på din fornemmelse – og på, hvor meget du har været udsat for kviksølv!

    Jeg håber, at du alligevel kan få udbytte af psykiaterens hjælp.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Jeg er taknemmelig for dine input, og jeg har allerede været inde at læse nærmere om de undersøgelser de kan lave for tungmetal forgiftninger, og jeg er ret sikker på jeg vil konsultere privatklinikken i Århus, for det har stået på i alt for mange år, og kun blevet værre, så det skal prøves

    vh Tom
Log in eller Registrér for at kommentere.