Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sukker-afhængighed!

Hejsa.

Jeg er rimelig sikker på at være afhængig af sukker - tænker næsten konstant på søde sager, specielt når jeg er alene. Når jeg er sammen med andre, "lader" jeg lidt som om, at jeg faktisk spiser meget sundt. Det gør jeg egentlig også hvad angår morgenmad og frokost, og somregel også aftensmad. Jeg er bare rigtig træt af alt det skidt jeg spiser ind i mellem og specielt efter aftensmaden.

Er der nogle som kender til dette? Og nogle som evt har nogle gode råd for at undgå det?

Mvh. den sukker-afhængige...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej S-A!

    Mine erfaringer siger at man godt kan være afhængig af sukker. Det kan naturligvis skyldes flere ting - både psykisk og fysiologisk. Jeg skal ikke prøve at diagnosticere, da jeg hverken er lægeuddannet eller diætist.

    Denne "sugar craving", du omtaler, kan i nogle tilfælde være forårsaget af mangel på krom i kroppen. Ca. 90% af befolkningen mangler krom, og hvordan vi reagerer på det er forskelligt. Man er specielt udsat hvis man har et stort forbrug af rafineret sukker, forarbejdede fødevarer og/eller junk food.
    Hvis der er tale om krommangel, kan man opleve andre symptomer som f.eks kuldskærhed, kolde hænder, uro/angst, svimmelhed eller træthed.

    mvh Buffer71
  • Indstillinger
    Hej sukker-afhængige..!

    Jeg sidder og nikker genkendende til alt hvad du skriver -
    Kobler mig lige på og håber der kommet noget konkret at bruge..
  • Indstillinger
    til--- m 12345--det problem kender jeg også til ---det er ikke lige meget hver dag ---men meget tit om aftentenen lige før sengetid ----og ikke 7 vilde heste kan drive en fra det ----hvis man så kunne nøges med et stykke sødt --nej mer vil have mer --jeg bruger STIMOLROL--tygge gummi sukker fri det hjælper lidt --det smager sødt ---og når det ligger på tungen et stykke tid hjælper det ---
  • Indstillinger
    Hej
    Det lyder virkelig ikke sjovt, og jeg kan godt forstå at det irriterer dig.
    Jeg ville råde dig til at kontakte en diætist, som kan fortælle dig hvad der er godt for dig.

    Det kan også være at der ligger noget og nager inde i dig, uden du måske er bevidst om det, og måske skulle du overveje en psykolog.

    Håber du kan bruge det
  • Indstillinger
    Jeg genkender også alt det du skriver. Jeg har tit lyst til noget sødt og det er specielt efter aftensmaden (; Hvis iké jeg får noget sødt som is eller chokolade, så kan jeg slet ikke sove om natten..
  • Indstillinger
    Jeg er begyndt at ligge min livsstil om.. ja jeg er kommet over 100 kg OG det skal bare af... :-) Men jeg ER sukkerafhængelig... SÅ jeg indkøbte sukkerfri slik... bl.a bolcher, og når trangen kommer spiser jeg et enkelt stykke... et bolche holder i lang tid :-) I vores slik butik har de også vej selv sukkerfri slik til 11,95, så det er ikke så meget dyre...

    Overdrevet brug giver tynd mave....


    Det kunne være det virker for dig :-)
  • Indstillinger
    Hej med jer.

    Er der nogen af jer, der har prøvet en kold tyrker?
    Jeg tænker også på, at det kan være en god idé at sikre sig, at man får det man har brug for i sin daglige kost.
    Jeg havde en chokolade-periode mens jeg studere, og der anbefalede min læge mig at spise druesukker, når jeg kunne føle, at jeg manglede sukkeret.

    Jeg tænker, at det plus light produkter kan bruges som en nedtrapning til jer, der gerne vil ud af det?

    Det er ikke fordi jeg har det gyldne svar. Men jeg er interesseret i at høre, hvad I hver især har prøvet for at komme ud af det igennem tiden.

    Vh. En nysgerrig Oktober-pige
Log in eller Registrér for at kommentere.