Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gå-motion vs. løb?

Redigeret 4 maj, 2009, 11:18 i Motion
Hej alle sammen
Så er jeg tilbage efter en fantastisk ferie i Australien!:-) (kan varmt anbefale det!!) mit spørgsmål til jer går på, at jeg føler mig lidt svag i musklerne her efter ferien, og jeg vil egentlig gerne vide, hvor meget gang mon giver af motion i forhold til løb og mere konditionspræget motion? vi har gået virkelig meget rundt på turen (og svømmet lidt), men jeg har ikke haft mulighed for at løbe en tur osv. Det ville være interessant at vide, hvordan jeg kunne sammenligne min fysiske aktivitet på turen i forhold til min normale træningsrytme herhjemme. Er der nogen af jer, der ved hvordan man kan måle gang som fysisk præstation?

Hyggeligt at være tilbage her i debatten:-)
kh Blyant

Kommentarer

  • Indstillinger
    Efter egne erfaringer giver det ca det samme !

    Har selv dyrket "fodslaw", efter forudsatte mål
    med march på 2 x 45 km ( Hærvejsmarchen ) og
    4 x 40 km med 10 KG oppakning ( Niemegen Marchen ).
    Samt et par andre marcher. Disse udføres på tid 12 timer
    max pr dag ellers er man ude.

    Uden forud træning og et antal "gode" km i benene kan man,
    ikke udføre disse uden, skader simpelthen fordi belastningen er
    stor.

    Så træning med 5-10 km dagligt i rask tempo ( pulsen op 5-6
    kmt ), og nogle weekend marcher på 15-20-30 km, ja så ryger kondien
    altså væsentligt i vejret. Og den forholdt sig faktisk stabilt i lang tid efter.
    Var som om stofskiftet hvade fået ny vane !

    Så af egen erfaring giver gang lige så godt som løb, ja det var faktisk bedere for mig end løbetræning !

    Og restituering i forhold til anden sport var også god ! Så alt i alt... har man en 1 time hver dag, med en RASK gåtur, så giver det ligeså meget. Men man skal ikke forvente det kommer lige med et.

    Og får mennesker der ikke kan løbe ja da er det jo ideelt !

    Mvh
    KMN
Log in eller Registrér for at kommentere.