Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For meget frugt og grønt??

Redigeret 24 februar, 2009, 04:18 i Vitaminer og mineraler
Hej.
Jeg håber du kan hjælpe mig med at besvare mit spørgsmål:

Jeg spiser til dagligt 8 stykker frugt/grønt, spiser fisk 1-2 gange om ugen og derudover fiskeolie, og spiser meget rugbrød for at få fibre.

Kan man spise for sundt? Kan man få for meget frugt og grønt? Hvordan vil du vurdere min kost?

Mvh.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg så lige dit indlæg i højre side af forsiden. Jeg synes lige jeg vil fortælle dig, at du har henvendt dig til et debatforum, hvor helt almindelige mennesker kan debattere forskellige emner og altså ikke til en ernæringsekpert.

    I det konkrete spørgsmål kan jeg ikke hjælpe dig, men forhåbentlig er der nogle, der vil fortælle om deres erfaringer.
  • Indstillinger
    Hej. Tak for svaret. Havde dog håbet på et mere konkret svar :-)
  • Indstillinger
    Hej Michael.

    Spise for sundt, nej det tror jeg ikke.

    Men de produkter du nævner er vel næppe udtømmende for hele din kostplan.

    Hvis det er, skal du være opmærksom på, at du muligvis ikke er dækket ind med hensyn til kalk og protein.

    En kostplan er kun sund, hvis den omfatter alle de ting man har brug for.

    Venligst Leonine
  • Indstillinger
    Jeg får også rigeligt med protein, og drikker mælk en gang i mellem. Men jeg er mest nysgerrig mht. frugt/grønt om man kan få for meget af det og om det er skadeligt at spise så meget som jeg gør?
  • Indstillinger
    NEJ Michael. Det er det ikke.
  • Indstillinger
    Hej Michael

    Jeg synes, at det er svært at sige noget brugbart om dit frugt- og grønsagsforbrug. Om det er for meget eller for lidt, afhænger jo af størrelsen af de enkelte stykker. Nu sætter jeg det lidt på spidsen, men er der tale om 8 blomkålshoveder eller 8 ærter? Og hvordan indregner du spinat og salatblade i den mængdeangivelse?

    Jeg kan selvfølgelig regne ud, at dine mængdeangivelser sikkert tager udgangspunkt i myndighedernes anbefaling af, at vi skal have seks frugter eller portioner grønt om dagen.

    Personligt går jeg ud fra en tommelfingerregel om, at grønsagerne helst skal fylde det halve af tallerkenen, og det gælder i princippet alle tre hovedmåltider, selv om jeg ikke altid gennemfører det ved morgenmaden. Og så fylder jeg ud med lidt frugt ved mellemmåltiderne og på de dage, jeg får dessert.

    Hvis man lader grønsagerne fylde det halve af tallerkenen, er der jo masser af plads til andre vigtige ting, f.eks. proteiner og de ting, der skal til, for at vi føler os ordentligt mætte, f.eks. brød, ris eller kartofler og det sunde fedt.

    Det, der er vigtigt, er, at man spiser varieret. Det gør, at man får alle de vigtige næringsstoffer, som kroppen har brug for. Det er også meget vigtigt at variere mellem forskellige grønsager og frugter og huske, at bær også er meget sunde. Om vinteren kan man købe bærrene frosne og bruge dem i smoothies eller oven på surmælksprodukter.

    Myndighedernes anbefaling af seks om dagen kan efter min mening godt betyde, at folk mere ser på antallet af stykker grønsager og frugt, end på hvilken slags der er tale om, og at de glemmer at variere. Fokus flyttes fra det, der er dejligt (og sundt!) ved mad, nemlig de uendelige variationsmuligheder og mange forskellige smagsnuancer, til noget, der er overskueligt at gøre, nemlig at tælle hvor mange æbler og gulerødder man har fået i løbet af en dag.

    Men umiddelbart kan jeg ikke se noget forkert i at spise 8 stykker frugt og grønt hver dag, når bare du husker at få alle de andre vigtige ting også.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Michael og alle
    Jeg er lige kommet hjem fra et sandt overflødighedshorn af lækre madvarer i Australien, og jeg kan godt fortælle, at det er svært at holde sig tilbage i grøntafdelingen, når det hele bugner, som det gør dernede:-) til dit spørgsmål, Michael, så kender jeg altså godt lysten til at spise masser af frugt og grønt - jeg tror bare det er rigtig vigtigt, som de andre også skriver, at spise VARIERET. Desuden går Sundhedsstyrelsens anbefalinger med 6 om dagen ikke på, at det kan være enten frugt eller grønt - så man kan ikke bare bestemme at man vil bruge de 6 stykker på frugt alene, for det er alt for sødt for kroppen. I hvert fald halvdelen af de 6 stykker frugt/grønt skal være grøntsager, og gerne de grønne, som ikke har så meget frugtsukker i sig.
    Fortsat sund appetit til jer alle!:-)

    kh blyant
Log in eller Registrér for at kommentere.