Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

B vitaminer og stofskifte!!!!!!!!

Hej.
Efter ca. tre år med mærkelige symptomer, som ingen kunne finde ud af hvad var, fik jeg endelig i sommeren 2007 konstateret Graves disease ( forhøjet stofskifte).
Jeg kom i behandling, og efter ca,. seks måneder var mine tal normale og jeg var igen medicinfri.
Men jeg var ikke rigtig rask, havde svedeture, rysteanfald, kvalme, svimmelhed, balanceproblemer, synsforstyrrelser mmm.
I sommeren 2008, accelererede det, og jeg blev mere og mere syg.
Jeg løb konstant til lægen , men mine tal var normale, så de kunne ikke hjælpe mig.

I efteråret, og hen mod jul 2008 var jeg så syg at jeg nærmest ikke kunne holde mig på benene.
Nu brændte og prikkede det i både arme og ben og jeg havde myrekryb og dårlig mave.

Jeg belv tilset , at ikke mindre end to neurologer, den ene mente, at jeg nok havde en " atypisk depression,", som hun mente jeg skulle tale med min læge om.

Nu var jeg i mellemtiden selv gået på jagt efter en diagnose, og fandt frem til, at jeg måtte mangle B vitaminer.

Den anden neurolog kendte ikke noget til B vitamin mangel og kunne heller ikke hjælpe mig.

Jeg startede så på at spise B vitaminer, B 1, B2, B3, B6 og B 12 fik jeg allerede.

Jeg fik det hurtigt bedre, men var godt klar over, at jeg havde brug for hjælp , jeg kunne ikke længere være min egen læge.
Så jeg konsulterede en Orthomolekylær læge i Hjørring, som med det samme konstaterede, at jeg havde tarmbetændelse og svære neurologiske skader, som følge af langvarig B vitamin mangel.

Han startede med det samme en injektion behandling med B 12 vitamin samt intravenøs C vitamin behandling.
Og i næste uge skal jeg påbegynde injektioner med B combin, som jeg skal ha ti dage i træk.

Jeg er i bedring, men absolut ikke rask, lægen siger det kommer til at vare et halvt år, mindst.

Jeg har nu skiftet læge, da min gamle læge bestemt ikke har været særlig samarbejdsvillig, de blev ved med at påpege, at jeg jo nok havde det dårligt psykisk.

Jeg vil med min historie, opfordre alle med stofskifte problemer til, at få undersøgt deres B 12 og også gerne begynde at spise masser af B vitaminer, da netop B vitaminer og stofskifte er uløseligt forbundet.
B vitaminer er utrolig vigtige for både stofskifte , hjerne og nervesystem.

Og det forunderlige ved B vitaminer er, at man næsten ikke kan få for meget, da det overskydende bare ryger med urinen ud .

Held og lykke og god bedring til alle.

Venlig hilsen Misty

Kommentarer

• Hej Misty.
    Rigtig godt indlæg!
    Lidt tankevækkende, at du selv skulle finde ud af din B-vitaminmangel.
    Jeg kan godt forstå du har skiftet læge.
    Vi kan simpelthen ikke blive for kloge, så tak for indlægget.
    Mange af symptomerne minder jo også om stofskiftesymptomer.
    Når I er i gang med B-vitaminerne, så få også lige tjekket D-vitaminerne.
    Rigtig god bedring.
    Hilsen Inge
  • Hej Inge.
    Ja det er tankevækkende, at fire praktiserende læger og to neurologer ikke kunne finde ud af hvad jeg fejlede.
    Men jeg er da glad for at jeg ikke har mistet mit initiativ til, at tage sagen i egen hånd.

De symptomer jeg har og har haft, minder rigtig meget om stofskifte problemer, og jeg tror jo at det hænger uløseligt sammen.

Det er bare ærgerligt, at jeg skulle blive så syg inden jeg fandt de vises sten.

Min nye læge, er sød, men sagde til mig at jeg nok vidste mere om B vitaminmangel end han gjorde.
    Det er nemlig kun noget de beskæftiger sig med på første studieår, og kun ganske periferisk.
    Så der findes vist ikke ret mange læger, der reelt ved noget som helst om det når det kommer til stykket.

Du har ret i at vi ikke kan blive for kloge, på vores egen krop og dens funktioner, og jeg mener at når ingen andre kan hjælpe , må man jo selv gå i gang med at finde løsningen.

men jeg ved også godt, at det ikke er alle der har drivet og overskuddet til at gøre noget selv , men forlader sig alt for meget på hvad lægerne siger.

Og desværre. så er det danske lægesystem ikke det bedste, jeg har ihvertfald totalt mistet tilliden til de ortodokse læger, og der skal nok noget til for at opbygge tilliden igen.
    Jeg er blevet behandlet rigtig dårligt, og er blevet betragtet, som psykisk syg eller hypokonder, og jeg er nok desværre ikke den eneste.

Jeg ved at mange stofskifte patienter løber panden imod en mur rigtig længe og ofte bliver fejldiagnostiseret.

Jeg håber at der er nogen der kan lære lidt af min historie og stille sig kritisk til det lægerne siger, for vi kender nu vores krop bedst selv, og ved godt når den ikke fungerer som den skal.

God aften til alle.
    Misty
  • Jeg falder lige over dit indlæg nu, og tænker bare at så er jeg da ikke helt tosset. Jeg har været igennem det samme i 3 år nu, og har fået taget blodprøver hvert år, hvor der ikke var noget udenfor "normalen". Jeg fik fjernet en kold knude i skjoldbruskkirtlen efter 2 fødsler af "kæmpe"-børn, og har haft det rigtigt skidt med knopper i hårbunden, svedture om natten, vægtøgning især omkring maven (12 kilo), migræne i 3 dage op til menstruation, koncentrationsbesvær og ikke mindst et utroligt svingende humør. Ingen tålmodighed, og et syn der blev værre og værre. Efter migrænen tog voldsomt til her i august og september, blev jeg igen undersøgt af lægen der fandt en D-vitaminmangel. Jeg læste om det på nettet, og faldt over B-vitaminmangelsymptomer og genkendte straks det meste. Jeg ringede til lægen og spurgte om det kunne være det, men blev afvist da jeg bugnede af B12. Efter et besøg hos en neurolog, bekræftede han min B2 mangel og Magnesiummangel, og migrænen var fluks væk. Jeg prøvede her i december at stoppe med B2, men nej, dem kan jeg ikke undvære af en eller anden grund. Jeg fik det dårligt psykisk i november, og tænkte selv at det kunne være ubalance af b-vitaminer, da der jo står alle vegne at de hænger sammen. Min neurolog mente det var bedst at jeg fik "lykkepiller" og kunne ellers ikke hjælpe! Derefter besøgte jeg en ny yngre læge i samme lægehus, der sluttede med at sige at hun ikke kunne hjælpe mig overhovedet sålænge mine tal er normale... Jeg gik grædende hjem derfra. Hun kunne ligeså godt ha sagt, Hør her, du er over 40 og småhysterisk og det er alle andre også i den alder... Så startede jeg selv med 2 Mega B tilskud og satte D-vitamin op til 85mikrogram dagligt + 1 alm. vitaminpille + B2 (400mg) + magnesium og jeg har haft det fantastisk i over 1 md. nu. MEN det har taget mig SÅ lang tid at finde ud af dette vitamin/kosttilskuds univers. Hvorfor allierer lægerne sig ikke med personer der VED noget om dette, så de i det mindste kan henvise os til andre, istedet for at bare give fortabt? Der er ingen tvivl om at stofskifteproblemer og vitaminmangel hænger sammen. Det er endda lægevidenskabeligt dokumenteret at lavt stofskifte giver D-vitaminmangel.
    http://www.overgangsalderen.net/forum/a ... 10693.html
Log in eller Registrér for at kommentere.