Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

HJÆLP!!! Mine skruer er brækkede....

Redigeret 29 december, 2014, 14:22 i Rygsmerter
Hej alle

Jeg har lige fundet ud af, at 2 af mine 4 skruer i ryggen er knækkede… Er lige nu ret chokeret – der står INTET i min journal om det, men jeg har med posten i dag fået en kopi af alle de forskellige undersøgelsessvar, hvor jeg så læste det. De har vist det siden august 2006!!! Jeg har tidligere skrevet herinde og beskrevet min ryghistorie, men vil forsøge kort at opsummere: Jeg fik en stivgørende operation i februar 2003 efter et mangeårigt rygforløb. Jeg havde spondylolistese, diskusprolaps, bilateral arkolyse etc. Efter selve operationen gik alt de første måneder meget langsomt fremad, men dog fremad. For at gøre en lang historie kort blev jeg dårligere og dårligere – jeg fik tiltagende problemer med mine ben, diverse føleforstyrrelser, nervesmerter, rystende muskler, svigtende reflekser, ben der visse dage ikke kunne bruges og meget mere. Ryglægen har under hele forløbet talt om, at operationen var vellykket, og at der ikke umiddelbart var noget, der kunne forklare mine symptomer. I november 2007 blev jeg midlertidigt afsluttet med det formål, at jeg skulle udredes i neurologisk regi – muligheden for bl.a. sclerose skulle undersøges. Jeg har siden været igennem et hav af undersøgelser både indenfor neurologisk og reumatologisk regi – hver gang har jeg påpeget, at mine symptomer da måtte hænge sammen med ryggen, eftersom alt ligesom startede efter operationen.
Aftalen med ryglægen var i sin tid, at når jeg havde været igennem alle de øvrige undersøgelser, og såfremt disse afkræftede andre sygdomme i nervesystemet, så kunne jeg komme tilbage til ham på en hurtigtid med henblik på en genoperation. Allerede her skulle jeg nok have undret mig noget mere – hvorfor genoperere, hvis alt ser fint ud?? Aftalen om hurtig tid etc. er nedskrevet i min journal. Da alle grimme mistanker om sclerose eller anden neurologisk sygdom heldigvis nu er afkræftede, blev jeg i efteråret 2008 genhenvist til ryglægen. Ventetiden er imidlertid blevet overordentlig lang siden – jeg fik tilbudt en tid i 2010(!!), hvilket jo ikke kan siges at være en hurtig tid. Jeg klagede til øverste instans på sygehuset, fik medhold og de blev pålagt at finde en hurtigere tid til mig – har endnu intet hørt fra dem trods flere rykker til dem.

Nu sidder jeg så med den viden, at jeg hele tiden har haft disse knækkede skruer. Jeg tænker, at det vel kan være derfor, jeg har haft det så dårligt????
Ved ikke om lægen i sin tid bevidst har undladt at informere mig, eller om han simpelthen ikke har læst svarene på de forskellige røntgenundersøgelser ordentligt – synes jo, at hvis han havde vist det, at han burde have skrevet det i journal…

Jeg har store problemer med at gå – dvs. jeg kan gå ganske korte strækninger på et par hundrede meter, derefter begynder mine ben at ryste voldsomt og give efter (evt. helt svigte). Jeg har mange nervesmerter og mange føleforstyrrelser i form af prikkende/stikkende fornemmelser. Jeg har nedsat følesans (kan ikke mærke forskel på varm og kulde og ikke mærke, hvis jeg får en sten i skoen) Ind imellem har jeg også føleforstyrrelser omkring endetarm og skede. Jeg har tydeligt mistet muskelmasse i især underben og fødder (har huller ind ved fødderne, der hvor der engang var muskler og mine tæer er begyndt at krumme). Jeg har under udredningen for neurologiske sygdomme fået foretaget en nerveledningsundersøgelse, der viste blivende nerveskader i begge ben med betydelig reduceret nerveledningshastighed (alle udspringende fra det sted, jeg blev opereret). Jeg kan ikke køre bil andet end meget korte ture på 5-10 min. Alle disse symptomer er først begyndt efter min operation, og først ca. et halvt år efter. Hele min hverdag er ændret fuldstændig – før operationen var jeg trods voldsomme smerter i stand til at passe et fuldtidsjob. I dag arbejder jeg 2 timer/dagen og selv dette koster alle mine kræfter. Jeg er nødt til at hvile en masse. Min mand er nødt til at stå for alt det huslige som rengøring, mandlavning indkøb etc.

Jeg har i den grad brug for råd. Er der nogle af jer, der har erfaring med brækkede skruer? Kan brækkede skruer evt. forårsage alle de gener, jeg beskriver? Er der nogle, der er blevet genopereret som følge af brækkede skruer, og hvis ’ja’ med hvilket resultat?

Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre lige nu. Jeg føler mig absolut ikke tryg ved at skulle tilbage og evt. under kniven hos en læge, der enten ikke har læst ordentligt på mine undersøgelser eller som bevidst har valgt at undlade at informere mig…
Jeg er villig til at komme til et helt nyt hospital, men har ikke økonomiske midler til selv at betale en operation.
Alle råd er mere end velkomne!
På forhånd tak!

Mvh
Kermit

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hold da op hvor jeg føler med dig.
    Jeg kan desværre ikke give dig nogle gode råd, men jeg vil da håbe at nogle af de andre, som har fået sådan en op foretaget, vil komme med nogle input m.h.t. hvilket hospital de er blevet op på, og deres erfaringer.
    Ellers var det måske en mulighed, at snakke med praktiserende læge, om andre hospitaler der måske kan hjælpe.
    Jeg ønsker dig al held og lykke, for det har du da vist brug for.
  • Indstillinger
    Hej Kermit !
    Har lige læst din "historie" og ville ønske jeg kunne komme i kontakt med dig! Har været ude for det samme her, men gik ossse lang tid inden man troede på mig, da jeg vedvarende sagde der var noget der ikke var som det sku være ! De tilbød så at fjerne det hele , fik jeg et år efter 1. operation, har skrevet en del om det herinde,, er selv meget meget utilfreds med hele forløbet ! Fik en infektion oveni, har ( og det er rigtigt) fået over 80 gange penicillin kure siden OP. i 2006.. Men skriver her lidt senere ,, håber du i mellem tiden har været her.. hilsner fra John.
  • Indstillinger
    Hej Kermit,

    Puhaa, gør mig meget ondt at høre alt det du kæmper med... Ved ikke om du er kommet videre i systemet- kan jo se det er længe siden du har skrevet din historie. Jeg kan virkelig anbefale dig køge sygehus, hvor jeg selv blev opereret i marts af Ralf Normann Svendsen og Per Pallesen.
    Held & Lykke til dig

    Bedste hilsener fra
    Stina
  • Indstillinger
    Du har min medfølelse. Jeg ligger lige nu med lignende problemer, som også er kommet efter 2 stivgørende opr. pga. en Spondylolistese L5/S1. Jeg frygtede mine skruer var knækket fordi det SKAL udløse en ny opr. jævnfør min rygkirurg på Hvidovre, Jon Tuxøe.
    Jeg har fået svaret, at alt ser fint ud, men det er sgu ikke fint at ligge 17 timer i døgnet og æde piller til den store guldmedalje.
    Jeg er heldigvis blevet koblet til en smerteklinik og de er rigtig søde. Hvis ikke du er det, så kræv det hos egen læge.
    Jeg har også mistet muskelmasse og fået huller i fødderne. Kan det passe at jeg har læst et sted at denne stivgørende opr. er droppet i Tyskland pga. den store risiko for komplikationer? Det virker i hvert fald som en god ide at finde en bedre metode.
    Min sag er lukket og jeg må leve med situationen, men jeg frygter skruerne knækker en dag, for dermed er der risiko for stres på nerverne i området.
    Som min kirurg sagde, så skal der en ny opr. til hvis skruerne knækker, men det er ikke sikkert alle deler den mening.
    Håber du kan bruge det til noget...
    vh
    Lasse
  • Indstillinger
    Velkommen i klubben.....
    Har samme problem dsv.....Blev op i Tyskland ,da de kun kunne tilbyde den samme op her hjemme...har stadig de gamle knækkede skruer + alt det andet siddende endnu.Fik at vide de knækkede skyldes ,de ikke havde fået sadt dem 100% lige...så går det som med en skrue i en væg...den kan ikke blive ved med at klare belastningen....selvom det er titanium ,hvilket jo er utroligt stærkt,,,når det sidder ordenligt...
    Ønsker dig al' held og lykke
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg står og skal ind og have en operation for spondylolistese den 16 okt og efter have læst alt det her er jeg nu meget i tvivl om jeg skal gennemføre det. Er der nogen her som har nogle gode oplevelser mht. operationen?! Jeg troede ikke at titanium skruer var sådan til at knække. Jeg har spondylolistese L5-S1 og spinal stenose, er pt på så kraftige smertestillende piller at jeg nok kommer til at kæmpe med et afhængigheds problem efter operationen, det er i hvert fald ikke noget jeg kan fortsætte på hvis jeg ikke skulle have operationen. Det eneste der holder mig sammen er udsigten til operationen da smerten ikke er til at udholde uden piller. Jeg skal opereres inde på Glostrup på det nye Videncenter for Rygsygdomme. Jeg har prøvet at finde flere oplysninger angående risici ved operationen men ikke kunne finde nogen, nogen der kan hjælpe her?

    Må indrømme at jeg nu er meget i tvivl om dette vil hjælpe mig, lyder ikke til at resultatet er bedre end hvad jeg gennemgår nu.
  • Indstillinger
    Hej alle

    Jeg håber, at de af jer, der har været uheldige med jeres operationer har fået det bedre og blevet taget 'hånd' om, for det har I fortjent. Det er nogle frygtelige 'historier' I kan fortælle om og hvor jeg føler med jer.
    Jeg er selv blevet opereret her for 14 dage siden og fået en stivgørende operation og fået fjernet rester af en diskusprolaps. Indtil videre har jeg det godt og det går vist som det skal. Har dog stadig ondt, men ikke i samme grad, som nogle af jer andre og har ikke alle de komplikationer, som nogle har fået. Jeg håber det blever ved på den måde. Jeg havde mange smerter før og kunne ikke arbejde til sidst.
    Tænker dog meget på at skruerne kan knække og går der risiko aldrig over...???
    Man skal nok lade være med at tænke for meget over det og være glad for hver dag, der går godt.
    Godt nytår til jer

    Venlig hilsen Birthe
Log in eller Registrér for at kommentere.