Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ubeskyttet sex

Redigeret 10 september, 2011, 08:51 i Ris og ros til Netdoktor
Hej, jeg er en pige på 17 år. som ikke helt har forstået det med
fortrydelsespiller. Har hørt fra flere, at man kan blive steril hvis
du spiser 3 fortrydelsespiller? er det rigtigt??? ..
og, er chancen større for at blive gravid, hvis man dyrker ubeskyttet
sex samme dag, som ens menstrution er stoppet?
håber på svar.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er i det hele taget ikke smart at dyrke ubeskyttet sex.

    Mange tænker kun på graviditet, om de kan blive gravid eller ej. Ingen tænker på alle de sygdomme man kan få, som faktisk er MEGET værre end det at blive gravid.

    Jeg mener ikke at chancen er så stor lige efter at ens menstruation er slut, men det betyder jo selvfølgelig ikke at man så bare skal dyrke ubeskyttet sex.
  • Indstillinger
    Hej Sara

    Jeg tror måske ikke, at du er klar over det, men du har skrevet i debatten, hvor det kun er os andre almindelige brugere af Netdoktor, du kan få svar fra. Skal du have et lægeligt svar, skal du skrive til brevkassen eller hvad det hedder.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Eller ringe til lægen. Det går nok hurtigere ;-)

    go weekend.
  • Indstillinger
    Hej .
    Nu har jeg aldrig fået den helt store undervisning i sex.. Så jeg kan da prise mig lykkelig for at der findes en hjemmeside hvor alle ens spørgsmål kan besvares! ;D

    Hvor stor er risikoen for at blive gravid, hvis man er på p-piller og har haft ubeskyttet sex? .. er det forskelligt fra person til person?

    Hilsen den Nysgerrige(:
  • Indstillinger
    Nu er hele ideen med p-piller, at de forhindrer ægløsning, og har man ikke ægløsning, så bliver man heller ikke gravid.

    MEN - for det første kræver det, at man tager sine p-piller korrekt, som der står i indlægssedlen, man skal gøre. Gør man ikke det, ja, så er de heller ikke specielt sikre. Hvis man glemmer en pille, så står der i indlægssedlen, hvordan man skal forholde sig.

    For det andet, så er der altså nogle få, der trods korrekt brug af p-piller alligevel kan blive gravide, og derfor hedder det sig, at de kun beskytter 98%. Så ved brug af p-piller har man altså en meget, meget lille risiko på de her 2%.

    Og - det ved du forhåbentligt: P-piller beskytter IKKE mod kønssygdomme, så derfor er det en rigtig god ide at bruge kondom, især med en ny partner, man ikke ved, hvor har været før, og først overveje om man skal undlade det kondom, når begge parter lige har været forbi lægen og er blevet erklæret fri for noget kønsoverført.
Log in eller Registrér for at kommentere.