Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sover aldreig sammenhængende?

Redigeret 14 oktober, 2009, 05:06 i Små børn
Hejsa,

Er en træt og udkørt mor der har brug for hjælp...

Min lille søn på snart 4 mdr, sover stort set aldrig sammenhængende. Han kommer i seng ved ca 21 tiden, med en flaske. Derefter er vi oppe ca hver 2 time, nogen gange mere, for at give ham sutten. sige shhh eller for at made ham. Han får MME, da amningen ikke fungerede pga en meget hård start.

Han sover derfeter til ca 6-7 stykker, dvs han får jo slet ikke sit søvn behov dækket, og gør jeg så sandelig heller ikke.

Om dagen sover han kun 30 min, max 45 af gangen. Det længste stræk han sover er 3 timer til middag i barnevognen, og der er jeg ude og vugge den hvert 10. min fordi han skriger. Jeg kigger til ham, han ligger med lukkede øjne og skriger, indtil jeg vugger. Har prøvet at lade ham skrige, men han stopper ikke, men vågner i stedet og skriger helt hysterisk...

Jeg er godt nok ved at være træt og udkørt, og kan ikke lade være med at tænke om der mon er noget galt med ham,....

Hjæææælp.

Knus en træt og udkørt mor...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ak ja, stakkels dig; jeg kender det fra mig selv med min datter, og jeg skal undlade at fortælle hvor lang tid, der gik.
    Du skriver, at du bekymrer dig, om der er noget galt med ham; det er det allerførste, du skal sørge for at få undersøgt; få en tid hos lægen og få en god snak med din sundhedpljerske. Umidddelbart tror jeg ikke, han er fysisk syg, men det skal naturligvis udelukkes først.

    Mit forslag, der udelukkende går på, at gøre det lidt nemmere for jer selv er, at han selvfølgelig skal puttes i sin egen seng om aftenen, men jeg ville nok egentlig give ham mad først, og så i seng bag efter, så sovestedet ikke er et sted, hvor man får mad, og altså ikke forbindes med andet end søvn, og så vil jeg forslå, at i stedet for at rende hele tiden om natten, så er det en hel del nemmere simpelt hen at tage ham med ind i jeres seng, hvor du så kan indøve, at give ham den sut og det lille klap på kinden i søvne. Jeg synes ikke, du skal bekymre dig, om han så vil ligge i jeres seng hele livet, for det går helt sikkert over, når han holder op med at vågne om natten, især hvis han starter i sin egen seng.

    Et andet forslag er, at I skiftes til ”nattevagten” så I på den måde i hvert fald får nattesøvnen hver anden nat. Den bedste måde at gøre det på, er at I indretter jer, så kun den ene overhovet kan høre ham.

    Mht. barnevognen; nu ved jeg ikke, om han skal se dig, når du vugger – ellers kunne du prøve om du kunne udtænke et eller andet så du måske kunne sidde i en god lænestol og hvile dig, måske læse en god bog mens han sover, og så have en snor, stang e.l. som du kunne rokke med gennem et vindue, så du ikke behøvede at rende hele tiden. Prøv om ikke, der skulle være en lille ”opfinder” enten i dig eller måske blandt familie eller venner.

    Håber du kan bruge lidt af det her. Held og lykke.
  • Indstillinger
    Ja jeg har haft helt same problem med min søn og var en sovende zombie til sidst, fordi det også er hårdt at være sådan på om dagen hele tiden. Men det er faktisk meget normalt, og der er nogle tigerspring ind i mellem som gør at de ændre deres rutiner og gerne vil spise hele tiden. Jeg ammer og giver modermælks erstatning. Men det kunne godt lyde som om du skulle til at give lidt mos om aften inden han bliver lagt i seng, at det er fordi han ikke er mæt nok.

    Vi har fundet ud af om dagen at hvis vi ligger vores søn på maven, og holder øje med ham og at han ikke bliver for varm på maven, så sover han godt igennem der. Det bedste for et barn er rutiner, og ud fra det kan de så udvikle sig. Så hvis jeres barn har fået rutinen at han vågner og i giver sut, og det er på samme tidspunkt hver nat, så er det fast indtil det bliver ændret, og det tror jeg det kunne ved at give noget mos.

    Ikke at du skal bruge vores rutine, men her er hvordan vi gør, min søn er 5½ måned. Lidt mælk kl 7.30. KL 9.30 får han lidt frugt mos og så en god flaske lun mælk (bryst) så sover han kl 10 til ca 10.30-45. kl 11.30 får han grød med vand til og så triller vi en tur med barnevognen, og så sover han i 2-2½ time. kl 15.30-16 får han mælk og sover så 30 min. kl. 18.30 får han så grød. og kl 19.40 ligger vi os ind med en flaske eller bryst og synger den samme sang, han flader i søvn i vores seng og når han sover ligger vi ham over i hans egen seng. Han vågner nu kun 1 gang om natten og som regel er det fordi han er lidt tørstig.
    Ind i mellem om dagen kan han godt få lidt mælk, the eller vand og nogle gange en frugt snack.
    Et bad og baby massage inden sengetid er også godt for at få barnet til at sove roligt. Når barnet vågner er det godt at tage det op på skulderen og ikke sige noget og ikke få øjenkontakt, og bar gå rundt i mørket, hvis ikke man kan få barnet til at sove ved bare at give lidt vand, mælk eller sut.

    Eller tal med din sundhedsplejerske om sammen at få lavet en rutine som passer ind i din hverdag, det giver alligevel bedre mulighed for selv at få hvilet hvis man har en fast rutine hver dag, og barnet føler sig også mere trygt.

    Håber det går bedre for dig nu, da det er noget tid siden du skrev. og pøj pøj med det.
Log in eller Registrér for at kommentere.