Jeg er bange for at fortrydelses-pillen ikke virker..?
Det er sådan at jeg for nogle dagen siden nu, havde min første gang. Det var med min kæreste som var på besøg.
Som sagt vi gjorde det, men det var uheldigvis uden prævention. Og nu er jeg bange for at jeg en dag skal opdage at jeg er gravid. Jeg gik hen på apoteket og købte en fortrydelsespille og den blev taget cirka 38-39 timer efter samlejet. Så risikoen for at jeg kunne være gravid er der jo, er den ikk??
Jeg er kun 15 år, og jeg kan jo ikke bare få et barn nu.. Min kæreste har sagt at han ville støtte mig og hjælpe mig og ikke "stikke af"..Jeg ved han elsker mig højt og jeg elsker også ham og jeg tror på ham..
Det er ikke så meget selve det at jeg måske er gravid, det er mere mine forældres reaktion på det, da min storesøster har været igennem et par aborter i sin ungdom og de har sagt det til mig mange gange..
Hvad skal jeg gøre ?? Det skete bare..der var ikke noget pres eller noget.. Please, jeg håber virkelig på svar.. Men lad være med at komme med kommentarer om at det var dumt og uansvarligt gjort for det ved jeg altså godt! Please, hjælp mig med gode råd og idéer..
Tak på forhånd..
Som sagt vi gjorde det, men det var uheldigvis uden prævention. Og nu er jeg bange for at jeg en dag skal opdage at jeg er gravid. Jeg gik hen på apoteket og købte en fortrydelsespille og den blev taget cirka 38-39 timer efter samlejet. Så risikoen for at jeg kunne være gravid er der jo, er den ikk??
Jeg er kun 15 år, og jeg kan jo ikke bare få et barn nu.. Min kæreste har sagt at han ville støtte mig og hjælpe mig og ikke "stikke af"..Jeg ved han elsker mig højt og jeg elsker også ham og jeg tror på ham..
Det er ikke så meget selve det at jeg måske er gravid, det er mere mine forældres reaktion på det, da min storesøster har været igennem et par aborter i sin ungdom og de har sagt det til mig mange gange..
Hvad skal jeg gøre ?? Det skete bare..der var ikke noget pres eller noget.. Please, jeg håber virkelig på svar.. Men lad være med at komme med kommentarer om at det var dumt og uansvarligt gjort for det ved jeg altså godt! Please, hjælp mig med gode råd og idéer..
Tak på forhånd..
Kommentarer
Nødprævention er en betegnelse for lægemidler der kan forhindre graviditet efter et samleje.Pillerne skal typisk tages i en eller to doser, senest 72 timer efter samleje for at være effektive. De indeholder det syntetisk fremstillede kvindelige hormon gestagen - som er et kunstigt fremstillet hormon der agerer lig det naturlige graviditetsbevarende hormon progesteron.
Nødprævention kaldes også "dagen-derpå pille", "fortrydelsespille" og mere kontroversielt "abortpille".
I Danmark og det meste af resten af Vesteuropa markedsføres pillerne under mærket "NorLevo", mens de i Nordamerika og Honduras markedsføres som "Plan-B" og i en række andre lande, hovedsagelig i Østeuropa markedsføres som "Postinor-2" [1]. NorLevo-pillerne er ikke receptpligtige i Danmark og kan købes i håndkøb på Apoteker.
Mvh Casper
Det bedste, jeg kan råde dig til, er at være særligt opmærksom på din krop i de kommende 3 ugers tid. Det eneste, der er værre end en abort er en sén abort, så hvis du ved, du ikke kan eller vil klare morrollen endnu, så er det vigtigt at handle tidligt!
Du fortæller ikke noget, om hvornår i løbet af din cyklus, du havde sex. Det kan være, din cyklus endnu ikke er særlig regelmæssig? Hvis den er regelmæssig, og du fx får menstruation hver 4. uge, så ville det værste tidspunkt for ubeskyttet samleje være mellem 10. og 15. dagen. Før og efter denne periode skulle du kunne være nogenlunde sikker...
Du kan allerede den dag, du havde forventet din næste menstruation, tage en graviditetstest, som fx kan købes i de fleste supermarkeder.
Jeg ønsker dig og din kæreste alt godt og vil samtidig vove at foreslå, at du under alle omstændigheder får p-piller af din læge...