Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Grænsende til Spinalstenose.

Redigeret 17 februar, 2009, 16:29 i Rygsmerter
Fik i 1989 mens jeg var sygemeldt en lammelse af hele højre side ½ år opfandt en løsning med en rem; stok og cykelhandske, der fik mig på benene igen og ½ år senere igen kunne jeg gå uden det igen. Henvendte ikke dengang mig til lægen kunne jo klare mig selv, har altid været angst for læger og hvide kitler, fik altid som barn at vide at det var dårlige nerver når jeg havde maveproblemer. Gik til kiropraktor 3 gg. i ugen forinden mens jeg arbejdede var sygemeldt da lammelsen kom. Fik hos min egen læge konstateret at derefter konstateret at der var 1 højde forskel på venstre ben manglede 1½ cm. fik såler i denne højde i skoen så jeg undgik at hoften skred ud mere. Fik omkring samme år på sygehuset konstateret 21- hydrolase defekt i binyrerne og kom i behandling med decadron 4 gg i ugen i 10 år, læste om hvad det betød hvis jeg ikke tog imod medicinen det var 4-5 års levetid uden, så har man jo ikke noget valg så efter et år kom den uønskede bivirkning med 25 kg oven i på en måned. 10 år efter fik jeg så at vide at jeg ikke havde den defekt alligevel og kom ud af medicinen igen men overvægten forsvinder jo ikke igen, på trods af mange års kamp har tabt 9 kg og koncentrerer mig nu om at komme til at se mere muskulær ud, frem for at tabe mere i vægt, træner i fitness nu hvor jeg så kom op på 116 kg de 20 kg sidder som løs hud på maven jeg håber de vil gøre noget ved i Herning til August. Fik her den 26/1 - 09 min endelige dom, på følesløshed i venstre fod skiftende til smerter konstant nu, ondt i ryg m.m. Lette degenerative forandringer af columna lumbalis på 4. lumbale discus med reduceret vandindhold og let reduceret discushøjde. Der er på dette niveau en ganske en ganske stor bred prolaps, som giver anledning til reduktion af pladsen i spinalrummet grænsende til spinalstenose. Der er ganske små protrusioner fra 2. og 3. niveau. Normale forhold på 1. og 5. niveau samt lavt thorakalt. Der er normale signalforhold i kaudale del af medulla. Der er reduseret plads i rodkanalerne, primært venstresidigt på 4. niveau. Der er angivet højresidige symptomer i henvisningen, men det erfaktisk mest venstresidige rodkanal, der er påvirket. Konklusion Degeneratio. af 4. lumbale discus med ganske stor, bred prolaps. Så er spørgsmålet hvad gør jeg så hvad betyder det for mit liv og hvem kan hjælpe en når man for første gang i sit liv ikke kan klare det alene, bare det kommunale system er en jungle hvis man skal have tilskud til f.eks sål under sko m.v. skal man have fat i en, hvis det er noget andet en anden, i gamle dage havde man en sagsbehandler, der sørgede for at det kom videre, men når man allerede er førtidspensionist er der heller ikke grund til fra deres side at gøre så meget uden at man selv presser på. Der er jo ingen chance for at komme i arbejde igen i min situation. Er for et år siden kommet af med min medicin for depression, panikangst og social angst uden tilbagefald. Men det her nederlag med noget jeg ikke selv kan rede mig ud af uden hjælp er ved at gå mig på nerverne begynder pludselig at græde når jeg bliver for desperat, fordi en siger et en anden noget andet, tilsidst ved man ingenting, skal snakke med den 3. mandag så håber der bliver lidt hold på tingene.

Hilsen Karin M B Struer.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når du er førtidspensionist, har du ingen grund til at frygte kommunen eller en sagsbehandler.
    Jeg har selv været førtidspensionist i mange år, nu er jeg pensionist. Jeg blev opereret for spinalstenose for et år siden.
    Jeg har hjemmehjælp der kommer og støvsuger og vasker gulv.
    Min mand var alvorligt syg for to år siden. Da kom sygeplejen her og hjalp mig. Jeg måtte ikke rede´senge, så hvis uheldet var ude, så kom de når jeg ringede.
    Du har intet at være bange for.
    Efter operationen sidste år, da kom hjemmehjælperne hver eneste morgen og hjalp mig i tøjet.
Log in eller Registrér for at kommentere.