Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fortrudt sterilisation

Redigeret 24 november, 2013, 02:50 i Snart gravid
Hej med jer

Jeg blev for 4 år siden steriliseret da jeg var overbevist om at jeg ikke skulle have flere børn.
Siden da har jeg haft underlige smerter i mit underliv, problemer med infektioner og svamp uden at lægen har kunnet gøre andet end at give mig diverse medicin som ikke har hjulpet... Det sidste halve år har jeg nu også haft ondt i min højre hofte og kom derfor til røngten i sidste uge..
Der kunne de se at den ene clips var faldet af og lå nede omkring livmoderen..
Jeg har det så dårligt med det her.. Først nu forbinder jeg mine smerter med sterilisationen.. for mine underlivssmerter startede faktisk samtidigt...
Jeg vil bare have de clips ud så hurtigt som muligt og venter i øjeblikket på at komme til en samtale på hospitalet..

Samtidigt da jeg opdagede at den ene clips var faldet af.. så har jeg gået og tænkt på at muligheden for at blive gravid måske stadig er der for mig..
Jeg har det sidste år ærget mig en del over at jeg steriliserede mig dengang.. Men først og fremst skal jeg jeg jo lige til læge først..

Men.. er der andre herinde som har været igennem en operation hvor i har fået fjernet clips og senere er blevet gravide? Eller måske bare nogen der har været igennem et forløb som mit?

Mange hilsner..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej..
    For ca 12-13 år siden fortrød min mor at hun var blevet steriliseret da hun var blevet gift igen og hendes nye mand havde ingen børn og de ville gerne have et sammen. Hun gik igennem en operation og fik fjernet clipsen med det håb at hun ville kunne blive gravid igen. Der gik ca et år og så var hun gravid og har idag en dejlig sund og rask dreng på 11 år som så er min efternøler lillebror :) Så jeg ved at det kan lade sig gøre. Men det skal så også siges at lægerne fortalte hende at det ikke var sikkert at hun kunne blive gravid igen da det kunne være groet sammen, men hun var heldig. Jeg håber at du har heldet med dig.
  • Indstillinger
    Jeg blev steriliseret i dec 04 og har siden da haft en eskalerende smerte i underlivet. I starten kun som små stik, men i slutningen af 09 gjorde det så ondt at jeg græd i søvne op til 5 nætter hver måned. Jeg plagede mine læger om at finde ud af hvad det var, men de 2 første læger affærdigede det meget hurtigt som normale menstruationssmerter. Så fik jeg endelig en læge som ville mærke efter, valgte et par dage før mens. hvor smerterne var startet. Han mærkede en knude og sendte mig til undersøgelse på sygehuset. 1. scanning viste ikke rigtigt noget, men insisterede på at blive tjekket igen hvor smerten var der. Der viste scanningen så, at der sad arvæv omkring clipsene. Fik dem fjernet i okt. og fik en diagnose på max 5 % chance for graviditet. Jeg har 2 børn og min mand har to børn (vi har ingen sammen, for jeg blev steriliseret i et tidligere ægteskab). Vi har besluttet ikke at benytte prævention med overbevisningen om at hvis en graviditet sker så er det meningen.
    Vil da gerne indrømme at det kunne være hyggeligt at få en sammen. 5 % er ikke meget, men det er bedre end intet. Sætter ikke alt ind på det men har da håbet i live ;)
    Pas på jer selv derude. Og trumpf igennem!! Det virker!!
    ;) H3rrmann53n
  • Indstillinger
    jeg blev stilerseret for 2 år siden og nu er min mens meget forsinket hvilket den aldrig har været kan jeg være gravid
  • Indstillinger
    Det skulle kunne ske så vidt jeg ved.

    Men eftersom den er enddog meget forsinket, så kan du jo tage en graviditetstest og få svaret.
  • Indstillinger
    Ja hvis det er clips du har fået sat på . da du blev steriliseret er der støre chance for der kan være sket noget med den . men hvis det er brændt over er muligheden mindre. men få det undersøgt hos lægen . og tag graviditets test. stress og andet kan også udsætte menstruation . hej
  • Indstillinger
    tak for svarene jeg vil tage en test i morgen så må vi se
  • Indstillinger
    må jeg spøger nogen der ved hvor stor en mulighed der er når de er brændt over
  • Indstillinger
    Hej jeg google nettet og fandt dette indlæg. Det er skrevet på hjertelyd.dk, så måske kan du også være heldig.

    Hilsen I.

    Hej

    jeg blev i 2004 steriliseret ved at man brændte mine æggeleder over, men i 2007 blev jeg alligevel gravid og fødte en sund og rask pige.

    min kæreste og mig vil meget gerne have et barn mere sammen men har fået den dårlige nyhed af min læge at det nok ikke kan lade sig gøre at blive gravid igen fordi jeg jo stadigvæk er steriliseret selvom jeg har født et barn efter jeg blev det.

    det forstår jeg jo ikke så meget af, for er jeg blevet gravid 1 gang kan jeg vel også blive det igen??
    for mine æg må da kunne komme igennem mine æggeledder på en eller anden måde eller hva??

    jeg håber meget at du kan give mig et svar på det her for jeg forstår ikke så meget af det min læge siger.
  • Indstillinger
    Hej

    Fundet på patient vejledning:

    Fortrydelse
    Hvis en steriliseret kvinde igen ønsker at blive gravid, er det ofte muligt at genåbne æggelederne. Chancen for graviditet er da cirka 25%. De fleste vælger i dag reagensglasmetoden, hvor chancen for graviditet er større. Er man i tvivl, om man ønsker sterilisation, bør operationen udskydes.




    Kontakt læge efter sterilisation
    ■Ved feber.

    ■Ved kraftige, eventuelt vedvarende smerter.
    ■Ved rødme omkring sårene.

    Hilsen I.
  • Indstillinger
    hej jeg blev også lukket med klemmer for tre år siden ,,, og er blevet gift efter , vi ønsker os meget et barn sammen , men er der nogen der ved om man selv skal betale for at få fjernet dem ???
Log in eller Registrér for at kommentere.