Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bivirkninger ved d-vitamin tilskud..

Redigeret 28 januar, 2010, 10:06 i Vitaminer og mineraler
Jeg er en 22 årig aktiv pige, som normalt aldrig er syg. For halvanden måned siden, fandt lægen efter en blodprøve ud af, at jeg har d-vitamin mangel, og jeg skulle tage 4000 IE D3-vitamin dagligt. Efter en uges tid med denne dosis fik jeg stærk kvalme og hovedpine, og blev taget af pillerne. Så fik jeg det igen dårligt som mangel på vitaminet, hvorfor jeg så skulle tage 2000 IE dagligt. Efter cirka 14 dage med denne dosis, fik jeg store smerter i begge sider under ribbenene (som nu har varet en uge) og kvalme og svimmelhed, hvorfor jeg igen er blevet taget af pillerne. - Og endnu engang sidder jeg og føler, at jeg tager to skridt frem og et tilbage.. Vil bare høre, om der er andre, som har døjet med bivirkninger som følge af d-vitamin tilskud.. Og hvis nogen har gode råd, er disse velkomne!

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg har egentlig ikke så stor erfaring med d vitamin mangel, men har hørt en del om aloeverapower drikkegel der skulle være vildt mange vitaminer og mineraler i denne drik, tror jeg læste at der skulle være op mod 209 forskellige vitaminer/mineraler, og der kan vel ikke ske noget ved at prøve det.

    Cathrine
  • Indstillinger
    Jeg har også fået de der D3'er, efter alt for lang tid uden nok d-vitamin (var nede på et ikke målbart niveau)

    Og det gør sgu også ondt nogen gange forskellige steder, men min læger siger at det er kroppen som er ved at genopbygge det som er gået i stykker på grund af mangel. I mit tilfælde kan de så gøre ondt i ben eller skulder etc i nogle dage for så at forsvinde igen. Så måske skal er det som sker hos dig.
  • Indstillinger
    jeg får det som om jeg prikker og brænder i huden på udsatte steder
    bl.a. under øjnene som om jeg har ligger for længe i solen når jeg tager
    d vitaminer, som hudlægen har anbefalet mig. Har dog ikke fået målt
    om jeg er i underskud af d. vitamin, når jeg slutter med at tage dem
    mærker jeg efter ca. 1 uge intet i huden som prikker og brænder, som om jeg har været for længe i solen
  • Indstillinger
    Hej.
    Fandt debatindlægget her da jeg netop selv sad og søgte på "bivirkninger ved D-vitamin" da jeg tror det er det jeg "fejler"

    Jeg stoppede med at ryge for snart 3 måneder siden og i den forbindelse begyndte jeg at tage både B og D vitamin fordi jeg tænkte at lidt vitaminer sikkert var godt for humøret da jeg blev ret depri - B vitaminer skulle virke godt for nerverne og D-vitamin mod depression - Man hører jo så meget om at de fleste danskere lider af D-vitamin mangel, så det kunne være det hjælp.

    Siden jeg holdt op med at ryge har jeg ikke følt mig som mig selv, mit humør er dårligt, jeg har haft angst og uro, ubehag i kroppen, hjertebanken og svimmelhed som især har generet mig meget i forbindelse med mit arbejde. Man skulle tro at man som 25 årig ville få det bedre af at holde op med at ryge?
    Troede til at starte med at det var abstinenser, det sagde min læge også, da jeg var sygemeldt de første 2 uger fordi jeg ikke rigtig kunne fungere pga alle disse ting (nu har jeg efterhånden bare vænnet mig til det) men nu har det stået på i 2 en halv måned og er ved at være lidt træt af det.

    Men her i sidste uge var det ligesom om det stilnede af og jeg fik det bedre igen så troede at abstinenserne var ved at aftage men i denne uge har jeg så fået det værre igen - har siddet og tænkt over hvad der er anderledes og det eneste jeg kan komme i tanke om er at jeg i sidste uge løb tør for vitamin piller og fik først købt her i weekenden igen og det var dér det begyndte at gå ned af bakken igen, så overvejede at det var vitaminpillerne.
    Snakkede med en kollega som er uddannet i matas og fortalte mig at det ikke kunne være B-vitaminerne fordi de er "vandopløsende" mens D-vitamin er "fedtopløsene" aner ik hvad det betyder men man kan åbenbart godt få det skidt af at tage D-vitamin eller hvad? Min mor sagde at hun også en gang havde taget D-vitamin og fået det skidt af det men gad bare godt høre et lægevidenskabeligt bud på det?
    jeg kan nikke genkendene til smerte i og under brystkassen men også i ryggen, synes bare det lyder underligt - men ville da være lykkelig hvis det kan løse mit problem - Simpelthen bare lade være med at tage pillerne... Tog den sidste i foregårs - Nu er det slut med det, hvis det gør mig syg og utilpas!
  • Indstillinger
    Hej Little Missy

    Jeg tager også både B-vitaminer og D-vitaminer, og jeg mærker slet ikke noget ubehag. Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om at tjekke bl.a. D-vitamin-niveauet. Lægen kan ikke tjekke alle vitaminer og mineraler, kun nogle af dem. Af B-vitaminerne er det, så vidt jeg ved, kun B12 og folinsyre, der kan undersøges. Men der er jo ingen grund til, at du plager dig selv med at tage ekstra vitaminer, hvis ikke du mangler dem :o)

    Når jeg skriver dette indlæg, så er det, fordi du tilsyneladende ikke forstår forklaringen fra din kollega, der har arbejdet i Matas. Forklaringen går ud på, at D-vitaminer er fedtopløselige, mens B-vitaminer er vandopløselige.

    Netdoktor giver denne forklaring:
    http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artik ... aminer.htm

    Det betyder altså bare, at D-vitaminer kan opløses i fedt (men ikke i vand), og at man derfor er nødt til at spise lidt fedt sammen med D-vitaminerne for at få gavn af dem. B-vitaminer som kan opløses i vand, kan du optage uden at der er fedt til stede.

    Man har altid sagt, at netop de fedtopløselige vitaminer skal man passe på med, ikke at få for mange af, men behovet for D-vitamin bliver tilsyneladende for tiden op-justeret.

    Ved B-vitaminer, som jo kan opløses i vand, kommer det overskydende bare ud med urinen, og det eneste, der sker, hvis man spiser for mange B-vitaminer, er at man tisser noget meget dyrt tis!

    Jeg har desværre ikke nogen forklaring på årsagen til, at du og åbenbart også andre får det dårligt af at spise vitaminer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.