Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt/spændinger i brysterne

Redigeret 28 marts, 2010, 19:12 i Åben debat for kvinder
Hej.
Jeg har siddet og læst lidt her på siden, men syntes ikke rigtig jeg fandt nogen med det sammen "problem" som jeg selv.
Jeg har i de sidste par uger haft spændinger i begge mine bryster, som kun bliver værre og værre. Nu er jeg begyndt at bekymre mig.
Jeg kunne læse at ægløsning og p-piller godt kunne gi' spændinger i brysterne.
Problemet er bare at jeg jo ikke har ægløsning i 2 uger af gangen :0)
Og at de p-piller jeg tager, er det samme mærke jeg har taget i 9 år (dog med et lille skift efter fødselen af min datter, hvor jeg prøvede et andet mærke i et par måneder).
Det føles som mine bryster gjorde et par dage efter fødslen, som om der er mælk i, men jeg er ikke gravid (håber jeg ikke).
Håber der er nogen der kan i mit et svar på hvad det kan være.

M.v.h
Christina Lykke

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvad der er galt, men jeg har også meget ondt i det venstre bryst og der er tilsyneladende ingen som rigtig ved hvad det er. Men det gør så ondt at jeg faktisk har svært ved at sove, få kram af kæresten og min datter og at jeg konstant er meget urolig. Jeg har haft det sådan i ½ år og nu er det blevet så slemt at jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Jeg tager ingen p-piller.

    Min læge siger at det er muskelsmerter men gør ikke noget yderligere ved det. Desuden siger hun at kræftknuder ikke gør ondt (?)
    Jeg tænker på om det kunne have forbindelse til da man ammede. Jeg havde meget mælk i brysterne og måske ... sidder der noget tilbage... eller der er betændelse eller noget ( min datter er 3½)

    Maria
  • Indstillinger
    Hej Stine og Mariam,
    Jeg kan komme med det bud, at I måske lider af den helt godartede tilstand der kaldes fibroadenomatose, som er ømme/smertefulde bindevævsknuder i brysterne. Har I prøvet at gennemføle brystvævet? Ofte kan man mærke knudret væv, og det kan være rigtig ømt. Jeg har selv været til lægen ang det samme, og jeg var rigtig bange for, at det var en kræftknude jeg kunne mærke. Men hun beroligede mig med, at det var disse bindevævsknuder. Hun sagde i øvrigt også, at kræftknuder i brystet meget sjældent gør ondt.
    De godartede bindevævsknuder kan især være tydelige at mærke og gøre ekstra ondt i tiden lige op til menstruationen.

    Andre fornuftige observationer er selvfølgelig om brystet er misfarvet og fx meget varmt ved det ømme sted, eller har ændret facon. Jeg tænker på den af jer, der nævner betændelse som en mulighed. Der ville der nok medfølge feber og muligvis rødme og hævelse.

    Held og lykke. Håber I slipper af med problemet, for det er både ubehageligt og kilde til lidt nervøsitet, ikke :0)

    Kh Pearl
  • Indstillinger
    Hej igen og tak for jeres svar :0)
    Jeg har været ved lægen idag. Han mærkede på mine bryster og kunne ikke mærke noget unormalt. Han tog en graviditets test som var negativ.
    Han kunne ikke give mig noget svar på hvad det er der gør at jeg har ondt inden i mine bryster, men udskifter mine p-piller i håb om at det kan hjælpe, men mener ikke at det vil ændre på noget.
    Hjælper det ikke, skal jeg ned til ham igen for at lave endnu en undersøgelse.
    Jeg ved ikke hvad det her skal ende med, men ondt gør det ihvertfald.
    Jeg håber det går over af sig selv og helst inden alt for længe.

    Endnu engang tak for jeres svar.
    Det var rart at høre at der er andre der kender til problemet.

    M.v.h
    Christina Lykke
  • Indstillinger
    Hej Pearl01

    Har det samme problem som de andre.
    Du skrev at det kunne være bindevævsknuder, og tror (ifølje de ting du skrev) at det er det jeg har. Men hvad kan man så gøre ved det?

    Skal man søge lægehjælp, skal man tage piller, eller?

    Knus S
  • Indstillinger
    Selvfølgelig skal du søge læge. Du kan ikke ud fra et debatforum konkludere en diagnose.
    Selv om du synes, det lyder præcis som det, du har, så opfatter vi alle tingene forskelligt.
  • Indstillinger
    Jeg havde det også på et tidspunkt for en del år siden. Der kunne jeg også mærke en knude.

    Det viste sig at være noget med en godartet bindevævsknude. Min læge sagde, at jeg skulle se tiden an til efter jeg havde haft mens næste gang - så forsvandt det - både knude og smerter. Jeg har ikke haft noget siden. Hvis det ikke var forsvundet skulle jeg være sendt til mammografi.

    JVP
  • Indstillinger
    tak for svaret :)
    har bestilt tid hos lægen nu!

    Knus S
  • Indstillinger
    Hej Stina85

    Hvis det er en bindevævsknude skal man ikke være så bekymret igen, gå dog til lægen og få den undersøgt.

    Jeg selv er lige blevet opereret i brystet for sådan en knude, men det er i yderste tilfælde de vælger at operere. Det er smertefuldt at have sådan en knude, men sammen med lægen vurderer man, om du skal til videre behandling.

    Mvh Sascha J
Log in eller Registrér for at kommentere.