Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan kommer man igennem en depression

Redigeret 18 februar, 2009, 02:00 i Familie og venner
Jeg har læst mig frem til og hørt fra egen læge at min kone har en middel depression. Evt. en atypisk depression. Jeg/vi har meget brug for hjælp. Jeg har utroligt svært ved at tackle det. Jeg prøver alt hvad jeg kan at forstå og læser en del om det for at få noget viden om det. Men jeg har brug for at høre fra nogen med noget erfaring omkring hvor længe det typisk tager at komme igennem, om der er brug for en plan til at komme videre og medicin er nok eller om det bedst både at tage medicin og snakke med læge/psykolog.???? Jeg ved godt at det er svært at svare på disse spørgsmål, da det er meget forskelligt fra person til person, men jeg er virkelig desperat. Vores ægteskab er ved at gå i stykker

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej D34056

    Som du selv skriver, er depressioner meget forskellige, og det gør det svært at svare på dine spørgsmål.

    Man kan f.eks. ikke sige noget om, hvor længe det vil vare, før depressionen går over. Det afhænger af, hvor godt behandlingen virker. Det afhænger også af depressionens årsag. Hvis de belastninger, der har udløst depressionen stadigvæk findes, vil depressionen være vanskeligere at kurere. Sådanne depressionsudløsende belastninger kan være mange ting, f.eks. mangel på vigtige næringsstoffer, stress, nærtstående personers sygdom eller død, ægteskabelige vanskeligheder osv.

    I bedste fald går der 3 uger, før depressionsmedicinen begynder at virke. Herefter kommer der så en periode til at komme sig ordentligt og efterbehandle det hele. Men nogle gange må der skiftes medicin, fordi den første slags ikke virker, og det forsinker selvfølgelig hele forløbet.

    Det er bedst, hvis din kone får både medicin og psykologhjælp. Det er jo vigtigt at se på årsagerne til depressionen og løse dem, sådan at der ikke kommer en ny depression senere.

    Det er en kendt sag, at en depression kan gå ud over et parforhold og som regel vil komme til at have store virkninger for partneren. Ja, jeg har set tilfælde, hvor partneren også fik en depression. Men for at kunne hjælpe dig eller give dig et råd, er du nødt til at skrive noget mere.

    Det lyder f.eks. lidt mærkeligt, at du skriver, at du har læst dig til og hørt fra din egen læge, at din kone har en middel depression eller eventuelt en atypisk depression. Betyder det, at du og din kone ikke længere har et så fortroligt forhold, at I taler sammen om, hvordan hun har det? Har din kone ikke selv fortalt dig, hvilken diagnose hun har?

    Jeg synes, at det er en god ide, at du læser om depression, så du bedre kan forstå, hvad der foregår. F. eks. synes jeg, at psykiater Poul Videbechs råd til pårørende her på Netdoktor er vældig gode:

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm

    Men hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at få lidt tid for mig selv. Det er vigtigt, at du også tænker på andre ting og ser andre mennesker end din kone. Selv om det lyder mærkeligt, kan depression godt ”smitte”. Når man lever op ad et svært depressivt menneske, kan man godt blive indfanget af depressionens tunge stemning. Selv om det er vigtigt, at du støtter og hjælper din kone, er det derfor også vigtigt, at du af og til kommer ud for dig selv blandt raske mennesker, sådan at du kan få andre indtryk, der kan forstærke og vedligeholde dit eget helbred.

    Mange hilsner

    kameliadamen
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Jeg er selv midt i en depression, og tror ikke det er nemt for nogle. Jeg har selv mand og 3 børn, og i begyndelse var det rigtigt svært.
    Jeg har haft min mand med i terpi,så også han kunne komme med sin mening om, hvad der sker omkring os som familie, fordi det kan være en hård tid, at komme igennem.
    Jeg bliver nemt ked af det,når nogle emne bliver for følsomt,også prøver jeg at tænke positivt, nogle gange hjælper det.
    Tror man skal søger for, at tale med hinanden, man skal ha tid hver for sig, og man skal prøve at lave et par timer om ugen, hvor man hygger sig med hinanden ved at spille et spil, gå en tur eller bare se en film.
    For mig har det hjulpe at skrive tingene ned på papir, og prøver at se livet lidt mere lyst. Jeg tager cipralex, og ville ikke kunne undvær den pille ligenu.
    Hverdag når jeg står op siger jeg til mig selv "endnu en god dag begynder, se den med en positiv holdning"
    Held & lykke til dig. Håber,jeg måske hjalp lidt.

    Smil til verden og den smiler til dig :)
Log in eller Registrér for at kommentere.