Hjem Øvrige debatter Ris og ros til Netdoktor

Facebook og Netdoktor

Redigeret 13 februar, 2009, 19:27 i Ris og ros til Netdoktor
Håber at blive guidet lidt her da jeg er ret forvirret. Har fra flere sider hørt om hvordan Facebook bruger eller misbruger personlige data, foto og andet. Fået forklaret at oplysningerne sælges til forskellige formål og meget andet. Den værste oplysningen jeg fik bestod i at Facebook kunne bruge personlige oplysninger i mange år. Oplysningerne skulle være kommet i medierne, som så helt er gået min næse forbi. Kan læserne her be eller afkræfte disse oplysninger?
Kun en oplysning har jeg selv hørt via pressen. Hørte at de sociale myndigheder nu brugte Facebook til at afsløre sociale bedragere. Det kunne f.eks være en kvinde er ifølge myndighedernes oplysninger, er reel enlig, men på Facebook, skrev om deres samboende kæreste eller mand.
Jeg færdes ikke selv på Facebook, men har da overvejet at være med, men ikke hvis ovenstående har sin rigtighed.
En tanke slog ned i mig, nemlig om Netdoktor også kunne bruge vores personlige oplysninger, uden vores viden?
Dette spørgsmål er også dirkte rettet til Netdoktor, men da der er mange spørgsmål i det her, hører jeg gerne fra andre, der er mere orienteret end jeg selv er.
Nu opstår en anden tanke. Som jeg ser det er brugertallet dalet meget på Netdoktor og skulle der være det mindste hold i mine spørgsmål, kan jeg mindsandten godt forstå hvis mange er blevet utrygge ved at skrive et eneste ord her.
M.v.h. Chindi

Kommentarer

  • Hvor ser du, at antal brugere på Netdoktor er faldet ??

    Jeg syntes der er kommet god aktivitet her på Netdoktor, det hjalp åbenbart, at alle de "frygtdebatter" stoppede, her på Ris og Ros.

    Jeg ser herind, og ser der er mange der skriver, men jeg kommer på et andet forum nu, så det er begrænset hvor meget jeg kan nå.

    Hvis man lider af frygt for at færdes på nettet, så må man jo vælge til eller fra, men hvis man har influenza, så holder man sig hjemme, så man ikke spreder smitte, det samme med frygt, man skal ikke SPREDE frygt!

    Det er min mening.
  • Du har helt ret i det med facebook.

    Når man bliver medlem på facebook, bekræftr man samtidigt(selvom dette ikke står nogle steder) og giver facebook rettigheder til at bruge ens billeder/informationer mm. Har bla.a. hørt at ens billeder kan blive brugt i en eller andet reklame, hvis facebook får lyst til det. Og ja, informationer bliver gemt også efter at man har fået dem slettet.

    Skal lige sige at jeg selv er medlem af facebook. Synes at det er en fed side. Jeg kommer dog ikke i kontakt med dem jeg ikke kender, og har en privat profil(så ikke alle kan gå ind og læse om mig)
    Er bl.a. kommet i kontakt med meget familie og gode gamle venner.

    Jeg ligger ikke billeder af mig selv, venner el kæreste ud på facebook, skriver heller intet om mig selv(bortset fra mit navn) Så på den måde er jeg vel heller ikke så "interessant" at hugge noget fra.

    Har mange venner som ligger ALLE mulige billeder ud, bl.a. fra ferie, diskoteksbesøg, familie mm. og det skal man passe lidt på med.

    Ellers er det en fed side, hvor man både kan snakke,chatte og sende en masse til hinanden.
    Læste en artikel her forleden, at det nok ikke var så smart at skrive hvornår man er på ferie/ikke hjemme o.a, for det kunne måske give mange tyve en god ide, for alle kan jo følge med i det man fortager sig(hvis man altså skriver det selv, og det gør MANGE)

    Man kan altså stille og roligt melde sig ind, bare man passer lidt på hvad man skriver og oplyser generelt.

    Hørte i radioen i morges at hele 1,8 milioner dansker er på facebook. Hvor mange er der så ikke i hele verden? (hvis de altså skulle sidde og gemme informationer på os alle)
  • Det er lige præcis som du fortæller, jeg har fået beskrevet facebook. Siger dig tak for info, baby! Mener det er usmageligt, og jeg troede ligefrem det var ulovligt at bruge informationer, uden forinden at have orienteret. Mon de der bruger facebook fuldt ud, rigtig tænker over det når, som du skriver at MANGE f.eks skriver om ferietidspunkter osv. Som du bruger facebook med dit gode forsigtighedsprincip, har jeg også mod på at være med. Vil direkte tage kopi af din måde at være med på :-) Smart det er muligt at have privat profil uden billeder. Kan fint sætte mig ind i det sjove i at møde familiemedlemmer og gamle venner der. Kan forestille mig at det må være så spændende at det rigtig kan blive en tidsrøver. Det skal jeg passe på, for rumpen er bred nok i forvejen :) Tænker stadig på om Netdoktor, uden vores viden bruger vores oplysninger til noget vi ikke ved. Gør som på facebook, gemmer informationer f.eks også efter et medlem har meldt sig ud. Det er der nok ikke andre end Netdoktor selv til at svare på. For mit vedkommende ville jeg, hvis det blev bekræftet, være extra forsigtig med hvad jeg skrev her. Det er jeg hvis i forvejen, da jeg ikke skriver noget jeg ikke kan stå ved. En lille pudsighed for mit vedkommende, der have problemer med at logge mig på her. Valgte så at skrive til Netdoktor for at bede om hjælp. Jeg skrev de var meget velkomne til selv at give mig login og kaldenavn. Det gjorde de så, uden problemer og da jeg fik det hele sendt via mail, skrev de at jeg frit kunne ændre login osv. Det har jeg ikke gjort, for de ved jo i forvejen hvem jeg er og det er ok med mig.
    M.v.h. Chindi.
  • En lille pudsighed for mit vedkommende, der have problemer med at logge mig på her. Valgte så at skrive til Netdoktor for at bede om hjælp. Jeg skrev de var meget velkomne til selv at give mig login og kaldenavn. Det gjorde de så, uden problemer og da jeg fik det hele sendt via mail, skrev de at jeg frit kunne ændre login osv. Det har jeg ikke gjort, for de ved jo i forvejen hvem jeg er og det er ok med mig.
    M.v.h. Chindi.

    Citat slut

    Det husker jeg godt Laura.
    Læg nu den frygt på hylden, lov mig det.
    Nu har du jo skrevet det er ok - ikke..
    Lad os så ikke begynde forfra..vel.
  • Et opmuntrende citat, Tulle6. Citatet både øger trygheden og fjerner enhver tvivl fra alle brugere her, tror jeg. Nej, vi vil ikke begynde forfra. Her under"Ris og ros til Netdoktor", kan Tulle6 måske også give et klart svar på spørgsmålet til Netdoktor. Viden og indsigt omkring dette emne, kan der være flere der ikke har. Din hjælp vil være kærkommen.
    M.v.h. Chindi
  • Til Chindi1

    Jeg kan kun opfordre dig til at klage over Tulles svar direkte til Netdoktor.
    Uanset om du er Laura eller om du ikke er, så er Tulles svar i mine øjne så uacceptabelt og mobbende, så jeg selv har skrevet til ND med en klage.

    Hilsen Helene
  • Kære chindi, Tulle, Baby21 og Helene

    Først og fremmest vil vi mane jeres ængstelse helt i jorden:
    Nej vi sælger under ingen omstændigheder jeres personlige data videre
    til tredje part.

    I vores tilmeldingsforløb bliver man spurgt, om man ønsker at modtage
    information om sundhed og sygdom fra Netdoktor og/eller fra en af vores
    samarbejdspartnere. Hvis man her klikker 'ja tak' i begge felter
    betyder det, at man fremover vil modtage nyhedsbreve fra Netdoktor samt
    eventuelt anden information fra Netdoktor (det kan være om nye tiltag, julebrev eller andet). Desuden vil man modtage informationsmateriale om fx et produkt, vores samarbejdspartnere ønsker at kommunikere ud. Dette er altså noget man helt selv - og aktivt - tager stilling til, om man ønsker at modtage. Har man fortrudt, at man har tilmeldt sig dette informationsmateriale, kan man til enhver tid selv redigere sit valg under 'Min profil'/ 'rediger profil'.

    At formidle sundhedsfagligt stof kræver meget høj troværdighed og brugeretik. Derfor gør vi meget ud af at have høj faglighed i vores artikler og sørge for, at debatterne er trygge at tilgå for vores brugere.

    Netdoktor er HON certificeret - det vil sige, at vi lever op til HON (Health on Net) principperne.

    I praksis betyder det blandt andet, at vi skal værne om brugernes personlige data - se punkt tre her:

    http://www.hon.ch/HONcode/Conduct.html

    Selvom vi altid synes, det er godt med sund skepsis, er der dog
    ingen grund til bekymring, når I bevæger jer rundt på Netdoktors sider.

    Med venlig hilsen
    Netdoktor
  • Først tak til Netdoktor og det glæder mig, at mit spørgsmål opfattes som sund spepsis.. En god og fyldestgørende information jeg/vi her fik med vished om i værner om brugernes personlige data, underbygget med link henvisning. Har nu forstået flere er blevet overrasket over Facebook IKKE som jer, værner om brugernes data.
    Også en stor tak til Helene2 for promte reaktion med din direkte skriftlige klage til ND. Netdoktors hurtige svar, skylder jeg dig en særlig tak for, eftersom jeg ikke selv fik skrevet klage, da jeg blev forhindret og først nu ser svar fra ND og opfordring fra dig, Helene2.
    Jeg ser også Tulle6 svar som både uacceptabelt og mobbende, som du også skriver. ND har så valgt IKKE at kommentere på det eller indskærpe reglerne for god opførsel og adfærd her. Skuffende! Tulle6 skriver at vi ikke skal sprede frygt og heri er jeg enig. Håber så ikke det er den samme Tulle6 eller Tulle, der tidligere har skræmt andre brugere på ND. Det kan jeg ikke vide, men sendes der en giftig pil med sårede bemærkninger afsted, kan det få langt større betydning for modtageren, end nogle forestiller sig. Det er der forhåbentlig ingen af os der ønsker. Nu kan vi færdes trygt her og det er hovedsagen :)
    M.v.h. Chindi
Log in eller Registrér for at kommentere.