Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fået fjernet mandler

Hej.
Jeg fik fjernet mine mandler i mandags d. 2 Februar, 1 uge siden nu.
Jeg mangler at høre fra andre som også har fået fjernet mandler som voksen. Jeg er 22 år.
Det er som sagt en uge siden de blev fjernet, mine mandler sad rigtig godt fast pga. utallige halsbetændelser, så der var kommet arvæv, så de blev nødt til at brænde bagefter. Jeg spiser stadig ikke noget, da jeg kaster op at flydende føde, fordi det ligesom drikkelse lægger sig rundt og såret, så jeg dårligt kan synke, og som sagt kaster op af det. Jeg spiser lidt toast uden skorper på, men alligevel sidder det fast i såret på vej ned, så jeg også kaster op. Så dvs, jeg kaster stort set op af alt undtagen vand. Så jeg har nok tabt mig cirka 8 kg på en uge. og er ved at dø af sult hele tiden. Derudover blir jeg jo ekstremt svimmel, dårlig og får kvalme hele tiden, fordi jeg har tom mave, ingen kræfter og tager en masse smertestillende.
Hvornår begynder man at kunne spise alm. mad uden det hænger fast i haslen? Har andre haft problemer med opkast? at det ligesom lægger sig rundt om såret i haslen?
Jeg er ret træt af at have det sådan her, så vil gerne høre fra andre hvad der virkede og hvornår man kunne de forskellige ting?
Hospitaket siger bare jeg må spise hvad jeg vil, men det gør ondt at synke maden og hænger jo fast ?
Desuden vågner jeg flere gange om natten pga. mange smerter, hvornår holder smerterne op?
Hjælp mig. Er vd at dø af kedsomhed og at jeg ikke ved hvornår det blir bedre.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej:)
    jeg fik selv mine mandler fjernet i august 08.
    Og i løbet af den første uge der tabte jeg mig også meget-omkring 10 kilo, men det meste jeg tabte var væske, så efter noget tid, kom de kilo på igen. I starten kunne jeg værken drikke eller spise, så jeg var indlagt i 5 dage. Men efter 8 dag hvor jeg kun havde spist isterninger, begyndte jeg at spise lidt banan/pær jougurt, og det var det eneste jeg spiste i omkring 15- 20 dage så begyndte jeg at spise lidt mere normalt. Men smerten den forsvinder ligeså stille efter 1 til 2 måneder:)
    Så jeg syns det lyder meget normalt, i forhold til mig:)
    Håber jeg kunne hjælpe:)
  • Indstillinger
    Hej, jeg har også lige som dig fået fjernet mandler.
    mine mandler har sidet forskudt i halsen, den ene sad ret højt og den anden langt nede, og det har gjort at jeg har været ufatteligt øm hele vejen ned igennem halsen.
    Jeg har haft besvær med at snakke, fordi jeg får en klump i halsen, og med hensyn til mad, er det først nu en uge efter, at jeg er begyndt at spise igen. men jeg har stadigt meget ondt når jeg synker.

    folk siger også til mig at min stemme har forandret sig, efter operationen.. har i oplevet deT?????

    jeg fik at vide på sygehuset at jeg ville få rigtigt ondt når skorperne fra sårene ville falde af, men jeg har ikke oplevet at de er faldt af, og det synes jeg er mærkeligt, da jeg blev advaret imod at det nok ville bløde lidt sov, kunne i mærke da jeres skorper faldt af ???

    hilsen Nataja
  • Indstillinger
    jeg har også fået fjernet mine mandler --for flere år siden ---jeg husker at jeg aldrig har spist så meget is som den gang ---men det var det enestye jeg kunne klare i flere dage ---men det var godt --den kolde is lindrede i halsen ---den gav også en tilfreds stillelse ---og det mættede --utroligt ---det næste jeg gik om bord i var kartoffel mos og ligeret suppe ---kold cacaomælk ---jeg kunne ikke spise brød eller fast føde på meget lang tid--det tager lidt tid før det bliver normalt igen ---så find alt det flydende du kan lide --og ikke kun vand ---det skal bare ikke være varmt
Log in eller Registrér for at kommentere.