Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hormonspiral og hvad så??

Redigeret 1 december, 2009, 08:46 i Endometriose
Hej jeg har efter operation i december 08 fået en hormonspiral efter anbefaling fra læge m.v. og det fik jeg så midt i januar 09, men jeg syntes faktisk ikke det går meget bedre for der går ikke en dag hvor jeg syntes der ikke er smerter. Jeg ved godt at der kan forekomme blødninger ifb. spiralen helt op til 3 mdr. efter og det er der så også stadig men jeg syntes bare stadig der er mens agtige smerter hver dag ondt i ryggen ved lænden der trækker om foran og øv hvor jeg syntes det er træls. Jeg har fået nogle piller der hedder Bonyl 500 mg til de dage hvor det er værst men jeg er meget i tvivl om hvorvidt min læge ved nok om sygdommen. Er det bare noget jeg skal affinde mig med at jeg skal spise piller jævnligt eller hvad gør I andre??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tålmodighed er en dyd :o(
    Det tager tid før spiralen falder til ro i livmoderen, så giv den lidt tid.
    Bonyl er meget hårde ved mavesækken, så jeg ville forhøre mig om muligheden for diclon istedet - det er den smertestillende Glostrup anbefaler ved jeg.
    Hvis du ikke føler din læge ved nok, så bed enten om henvisning til en dygtig gynækolog, eller til Skejby eller Glostrup så du kan få kompetent behandling.

    Jeg har haft spiral af 2 omgange og begge gange tog det tid før den faldt til ro i livmoderen
  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg blev for to år siden opereret på Glostrup af læge Jens Kristensen ( én af de førende læger inden for denne sygdom) for ekstrem svær endometriose, hvor de måtte fjerne næsten alt. Efterfølgende er jeg blevet ordineret p-piller af mærket Yasmin der, i følge Jens Kristensen på Glostrup, er de bedste til endometriose. Jeg er i dag fuldstændig smertefri og har det pragtfuldt, så måske var det værd at prøve i stedet for spiralen.
    Og hvis jeg lige må tilføje så ja, Diclon er et godt præparat. Jeg tog max dosis hver dag i et par måneder op til min operation og jeg fik ikke gener, men kunne derimod stå oprejst og ha en nogenlunde dagligdag. Afhængig af hvor stærke dine smerter er, så kan stikpiller anbefales.

    Held og lykke med det hele.

    Venlig hilsen
    Sandra
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg fik en hormonspiral for lidt over et år siden. Det gik fint til at starte med, men begyndte hurtigt at få ondt igen. I september var jeg så til læge igen, og her forelog hun at jeg udover hormonspiralen også skulle have hormoner fra mini-piller. Og det har virkelig hjulpet. Jeg har næsten ikke ondt længere, og desuden er det ikke så slemt, når jeg så endelig har ondt. Måske dette også er en mulighed for dig?
    Mvh Helle
Log in eller Registrér for at kommentere.