Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Glemte den sidste p-pille i pakken :-S

Redigeret 7 februar, 2017, 09:56 i Åben debat for kvinder
Hej

Jeg har taget p-piller i nogle år nu og bør faktisk vide hvad jeg skal gøre, men er i tvivl.

Jeg er som regl ret god til at huske alle mine piller, men denne gang glemt den sidste p-pille i pakken, og har altså kun taget 20 piller i denne mdr.

Der er desværre gået mere end de 12 timer, så kan ikke tage den nu.

Jeg er bare i tvivl om, hvornår jeg så skal begynde at tage dem igen. Skal man bare tælle 7 p-pille frie dage som normalt og så tage dem derefter.

Har ringet til lægen, men det er svært at komme igennem her på en mandag.

Håber nogen kan svare.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selvfølgelig er det vigtigt at passe den slags, og det plejer du jo så også, men nu var det den sidste så jeg tror ikke faren er så stor.
    Jeg vil foreslå dig, at hvis du plejer at påbegynde en ny pakning mandag, ja men så er det også det, du fortsætter med, dvs. du holder bare en dags ekstra pause.
    På den måde vil det givet vis betyde mindst for din cyclus. Du selvfølgelig ogs begynde på den nye pakning en dag tidligere, hvilket så betyder, at du naturligvis flytter din cyclus en dag - og det er sikkert heller ikke det store problem.

    Hvis man overhovedet skal flytte med sin cyclus, - hvad jeg i øvrigt ikke synes er nogen god ide, men det kan der måske være grunde til - så er det den mest humane måde at gøre det det - altså stille og roligt med en dag ad gangen.
  • Indstillinger
    Jeg skulle havde taget den sidste i fredags, men den sidste jeg tog var torsdag.

    Jeg tror heller ikke at det er så smart at forlænge sin menstruation en mdr, som de normalt siger er ok. Altså bare at fortsætte med en ny pakke.
    Heller ikke at flytte så meget rundt på de dage man normalt indtager sine piller.(Det gør jeg heller ikke)

    I indlægget står der (nu skriver jeg lige af):
    Du kan udskyde din menstruation hvis du straks fortsætter med en ny blisterpakning uden en p-pille frie periode. Når du ønsker at få menstruation, stopper du med at tage p-pillerne.

    At man bare stopper når man vil have den?Så kommer den vel også på et helt andet tidspunkt end normalt??

    Der står også, at hvis man vil flytte sin menstruation til en anden dag, så skal man bare forkorte (ALDRIG FORLÆNGE) den p-pille frie periode på 7-dage. Dvs at man holder pause på 2-3-4 dage og begynder at tage en ny pakke, på den måde kan man flytte sin menstruation evt før en weekend o.lign.

    Meget mystisk. Jeg bryder mig generelt ikke så meget om p-piller, da ens cyklus ikke er naturlig. Men jeg synes bare ikke at andre præventioner passer mig så godt. Overvejer lidt hvor længe jeg vil tag dem endnu.
  • Indstillinger
    Hej Baby,

    Står der virkeligt det? Ja, selvfølgelig tror jeg på dig, misforstå mig ikke, jeg er bare noget rystet.

    P-piller har vel sådan cirka 50 års fødselsdag nu, så de har været på markedet i mange år, og er naturligvis blevet udviklet til at være bedre og bedre. De har betydet en revolution for kvinder, der således har fået samme mulighed som mænd, at kunne dyrke sex uden at tænke på konsekvenser. Det har betydet at de fleste børn er ønskebørn, og ikke ”fejltagelser”!

    Jo, der kan bestemt siges mange gode ting om p-piller, men det er stadig noget, der går ind og medicinsk styrer kvinders cyclus, dvs forhindrer ægløsning – og dermed også styrer fertiliteten.

    Det store flertal af kvinder har da heller ikke problemer med det, og når de lægger pillerne væk, bliver de fleste da også ret hurtigt gravide og får sunde børn.

    Lægerne udsteder – så vidt jeg kan forstå – også fuldstændig kritikløst recepter på p-piller, også til helt unge piger, der måske ikke en gang er fuldstændig færdigudviklede.

    Samtidig er det også helt legalt at flytte rundt med sin cyclus efter forgodtbefindende – stadig er der nok en del, der ikke har problemer med det, MEN MEN

    Jeg påstår – og jo, det er min private mening – at det altså ikke er ALLE der lige risikofrit, kan gå ind og rode med sine vitale dele, og jeg synes man løber en helt unødvendig risiko med sig selv og sin krop.

    Jeg ville ønske, at både læger og medicinalfirmaerne ville gøre en indsats for at forklare kvinderne, hvad det helt konkret er, de byder deres krop – og ikke mindst deres fertilitet.

    Hvis du ”bladrer” rundt her på Netdoktor, vil du finde temmelig mange sider, hvor kvinder stiller spørgsmål om p-piller, fortæller om pletblødninger, fortæller om, at deres menstruation udebliver i lange tider efter ophør osv.

    En ung pige, havde fået p-piller - ”gad sgu da ikke have menstruation i week.-ender”, en anden havde glemt dem nogle dage, tog så lige tre-fire stykker på en gang, og var nu blevet dårlig, osv...

    Ja, men jeg er rystet over hvilken ligegyldighed, der vises over for netop p-piller, og jeg tror desværre lægerne er medvirkende til den ligegyldighed, for jeg påstår altså, at det altså IKKE er helt ligegyldigt.

    De fleste har som nævnt ingen problemer, hvorfor jeg da slet ikke vil argumentere for, at de skal forbydes, men nogle få får altså problemer, også med fremtidig fertilitet, så jeg synes, alle bør kende risikoen, selv om den er aldrig så lille.

    Sjovt nok; jeg mener helt sikkert, der også er udviklet en ”p-pille” til mænd, men de har aldrig slået an, og hvorfor???
    Næ nej, mænd skal ikke have klinket noget med at deres sædceller måske ikke er gode nok, den dag, de gerne vil have børn, men kvinder???? Ja, det er jo selvfølgelig noget andet. Tænkevækkende, ikke?
  • Indstillinger
    Ja, jeg giver dig helt ret.

    Ja det står virkelig i indlægget. Min læge har fortalt mig, at hvis man vil udskyde sin mens, så skal man fortsætte en hel måned mere(altså indtage de 21 piller igen) og så holde de 7-dages pause.

    Men i indlægget står der altså at man bare skal stoppe når man vil have den.

    Ja, jeg fik nu heller ikke meget vejledning fra lægen angående pillerne, da jeg fik dem. Kun at man skulle tage dem 21 dage og 7 dages pause osv. Intet med bivirkninger eller hvad de ellers gjorde ved kroppen.

    Min søster havde dog taget dem i nogle år, så hende spurgte jeg altid når jeg var i tvivl.

    Men er dog meget enig i det du skriver. I dag har piger helt ned tl 15-års alderen ret til at få piller, de skal bare spørger efter dem.
  • Indstillinger
    Hej Baby_21

    Jeg kan se, at dit indlæg er nogle år gammelt, men jeg faldt lige over det og vælger at svare dig, da jeg har fundet en rigtig god artikel omkring, hvad man skal gøre, hvis man glemmer at tage sine p-piller. Så er du mere forberedt, hvis det uheldigt skulle ske igen:
    https://www.practio.dk/artikler/glemt-p-pille
    Generelt gælder det, at man skal skynde sig at tage den glemte p-pille med det samme, at man kommer i tanke om det - også selvom det er mere end 12 timer efter, at den burde være taget. Herefter fortsætter man bare, som "normalt".

    MVH
  • Indstillinger
    Hej baby_21

    Til trods for at dit indlæg er en del af år gammelt, vælger jeg lige at kommentere på det, da jeg synes, at du spørger ind til noget meget relevant, som jeg har fundet en rigtig god artikel til hjælp:
    https://www.practio.dk/artikler/glemt-p-pille

    Som hovedregel skal man stadig tage sin glemte p-pille med det samme, at man kommer i tanke om det, selvom der er gået mere end 12 timer.

    Jeg håber, at artiklen kan hjælpe dig eller andre, hvis man kommer i samme situation igen.

    Vh Julie
Log in eller Registrér for at kommentere.