Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stive/spændte muskler - svedture

Redigeret 12 februar, 2009, 03:58 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Jeg har fulgt indlæggene på siden længe - har været i behandling for forhøjet stofskifte i snart 15år og fornylig er min mand også blevet stofskifte patient:( Jeg har haft nogle gode år, hvor jeg gik til kontrol hver halve år og indimellem glemte jeg det fordi jeg havde det rimelig. Jeg begyndte så at læse til zoneterapeut og det gav helt klart nogle store udfordringer ( jeg er 50år) og for første gang i mange år reagerede stofskiftet igen. Det er igen sat på plads men jeg syns ikke jeg kan finde "helbreddet" igen. Jeg har svært ved at overskue og rumme tingene der vedr. min uddannelse og jeg troede egenlig det var fordi jeg udfordrer mig selv lige rigeligt, efter at ha læst de mange indlæg, må jeg sige at ser noget anderledes på det. Jeg lider meget af stive/spændte muskler - søvnbesvær - og svedture. Alt sammen pejer på forhøjet stofskifte men mine tal er normale. Jeg får 10mg Thycapcol og 100microgram Eltrocin hver dag. Min læge er meget lydhør og nem at snakke med men jeg ved bare ikke om han kan gøre noget for mig. Er der nogen der har et godt råd :o)
Jeg har erfaret at der er forskellige fødevarer jeg helst skal holde mig fra, feks kaffe, øl, vin, sukker, hvidt brød, hvis jeg drikker en kop kaffe reagerer jeg ved hjertebanken og svedture , hvidt brød og sukker giver en forfærdelig uro. Er der nogen der kan genkende det ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Nimka
    Jeg syntes, at 15 år med Thycapcol/Thiamazin lyder af meget. Jeg ved, at medicinen kan give knogleskørhed. Er du undersøgt for dette?
    Jeg selv fik konstateret forhøjet stofskifte i 2002. Blev sat i jodbehandling (hvilket ikke hjalp) og i 2006 fik jeg en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen.
    Jeg ved, at stress kan påvirke stofskiftet - men så mener jeg, at TSH skulle stige. Muskelsvaghed/muskelsmerter og søvnbesvær/urolig søvn kan både være ved for lavt og for højt stofskifte og svedeture ved forhøjet - kan det mon skyldes overgangsalderen?
    Du skriver, at dine tale er normale. Hvad ligger de på? Jeg ved, at mange læger ikke har den fornødne kendskab til stofskiftetallene.
    M.h.t. de sukkerholdige ting, hvor du ved indtagelse reagerer med hjertebanken og svedeture - kunne det tænkes, at der er problemer med sukkerstofskiftet??
    Jeg ville ihvertfald tage kontakt til lægen - så må han sende dig til videre udredning af dine symptomer.
    God bedring.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hejsa,
    Hvor er jeg glad for, at jeg har læst dit indlæg. Jeg har haft for højt stofskifte siden dec 2007 og døjer utroligt meget med "overfølsomhed" over for bestemte madvarer. Øl og vin er jeg holdt helt op med at indtage, hvidt brød, kager og slik kan jeg ikke indtage uden hjertebanken og svedeture. Før jeg fik for højt stofskifte, havde jeg ingen problemer med disse madvarer. Jeg har spurgt min læge, om der kunne være en sammenhæng, men det mener hun ikke. Men nu er vi da to, der har det sådan.
  • Indstillinger
    Hej Mali52
    Tak for dit svar - endelig en der ligner mig:o) Jeg er i mange år blevet kigget "skævt" til når jeg har takket nej til fødevarer jeg ikke har følt er godt at indtage. Da jeg for rigtig mange år siden fik konstateret forhøjet stofskifte, var der slet ingen oplysninger om sygdommen som det er idag. Lægerne ved ikke meget idag men vidste endnu mindre den gang. Jeg blev sat i behandling og fulgt over en periode fordi jeg havde øjen symptomer. Derefter har "bare levet" med min sygdom og prøvet på at få den til at fylde så lidt som det har været muligt. Først da min mand blev stofskifte patient ( meget underligt vi begge er ramt - men vores mødre havde det og det siges jo at være arveligt ) og igennem min uddannelse som zoneterapeut, fik jeg for alvor øjnene op og satte focus på sygdommen.
    Jeg er feks aldrig blevet oplyst op jeg kan få målt antistoffer. TSH - T3 - T4 får jeg målt med jævne mellem rum og jeg har en klar aftale med min læge at jeg skal ha så lidt medicin som det er muligt, fordi jeg bare kan mærke i kroppen det ikke er godt for mig. Jeg har en klar fornemmelse at madvarerne jeg ikke kan tåle "trigger" mine antistoffer, fordi øjensymptomerne langsom begynder igen hvis jeg ikke passer på. Ligeledes har jeg svært ved at tåle solen - bliver skoldet med det samme og sådan har min mand det også.
    Tilbage i 1996 fik jeg skiftet mine amalgan fyldninger pga af andre symptomer - svimmelhed, svære ødemer i ansigtet, MANGE spændinger over hele kroppen men værst i ansigtet, hukommelses besvær, eksem, MEGET uro og sitren i kroppen og flere andre symptomer............Det hjalp mig rigtig godt.Har måske en fornemmelse af at forgiftningen af tungmetaller kan ha forbindelse til mine stofskifte problemer - er det andre der kan hjælpe med oplysninger omkring det ?
    Tak til alle jer der bidrager med inglæg på siden - jeg har fundet rigtig mange oplysninger og gode råd :O)
  • Indstillinger
    Hej Anemonen.
    Tak for dit svar - ja det er forfærdelig lang tid at indtage stofskifte medicin men jeg har efterhånden opgivet håbet om at kommer helt af med det. Jeg har fået kontateret nedsat knogletæthed - skal scannes om 2 år igen og er igang med kalk nu.
    Jeg kom meget tidlig i overgangsalderen fordi jeg altid har haft nedsat østrogen mængde i kroppen. Har ikke haft mens i 5-6 år men jeg ved jo godt at svedturene kan vare ved længe : (
    Jeg fik taget blodprøver i december men fik ikke tallene skrevet ned, skal snart ha målt stofskiftet igen og vil så bede om at få tjekket antistofferne også.
    Hilsen Nimka
  • Indstillinger
    Hej Nimka
    Min endokrinolog skrev mig op til knogleskanning, idet jeg var i risikogruppen for knogleskørhed. Han sagde, at det var p.g.a. Thiamazolen, at jeg var tynd og én ting mere, som jeg ikke husker. Jeg havde ikke nået, at få knogleskørhed, men var på grænsen. Så derfor fik jeg ordineret kalk m/D-vit.
    Jeg er også kommet i tanke om, at der er ting som jeg undgår, da jeg får det ubehageligt derefter. Fede ting, kager, chokolade.
    Jeg har også oplevet, at folk ikke kan forstå når jeg siger nej tak. Jamen, du kan da tåle det!!!
    Hvis jeg en sjælden gang f.eks. prøver at tage et lille stykke lagkage - bliver jeg meget utilpas. Kvalme og megen ubehag i maven.
    En ostemad er fin for mig.
    Jeg skal til kikkertundersøgelse af tarmene i morgen, da jeg har et meget svingende aff. mønster - og min endokrinolog mener derfor ikke, at jeg optager Eltroxinen så godt mere. Jeg kan prøve, at høre hvad dette kan skyldes. Jeg tænker lidt på, om der bliver udskildt galde nok - som jo er med til at nedbryde fedtstofferne???
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.