Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille pause ? Håber på svar

Redigeret 22 februar, 2009, 11:59 i Prævention
Jeg har taget p-piller i 1 år snart, men nu her da jeg skulle holde min normale 7 dages pause, havde jeg ikke mulighed for at tage mine p-piller da de 7 dage var gået, så nu har jeg så holdt en pause på omkring 10-12 dage. Nu er jeg så startet på dem igen her i torsdags, mit spørgsmål er så , hvornår virker de? har det nogen betydning jeg har holdt en næsten dobbelt så lang pause?

Kommentarer

  • Indstillinger
    For det første kan du naturligvis ikke forvente den præventive virkning, når du ikke tager pillerne korrekt.

    For det andet er det noget rigtigt møg, at du på den måde smadrer rundt i din cyclus.

    Hvis du skal holde en pause, så bør du bestemt holde den indtil næste menstruation, og så påbegynde pilllerne som beskrevet i indlægssedlen.

    P-piller er receptpligtig medicin - der går ind og styrer din cyclus, den cyclus som altså også er medbestemmende for din fertilitet, hvis du en gang skal have børn. Det er således ikke helt ligegyldigt, hvad du byder denne cyclus.
  • Indstillinger
    jamen nu er jeg jo startet på dem ?
  • Indstillinger
    Umiddelbart vil jeg foreslå dig at kontakte din læge, og så der bede om en fuldstændig redegørelse for, hvad det i grunden er p-piller gør ved din krop.

    Generelt er læger ret så begejstrede for p-piller, og gør bestemt ikke meget i at informere grundigt om dem. Hvorfor ved jeg i grunden ikke, for p-piller er ikke altid bare helt uden konsekvenser.

    Jeg kan ikke svare på, hvad du her og nu skal gøre, men vil mene at du skal stoppe på det tidspunkt, du normalt skulle stoppe, hvis du havde taget, som man skal, således at der stadig vil være fire uger i mellem dine blødninger, således at den pakning, du nu for sent er gået i gang med altså vil være regulært spild, men få i første omgang lige svar på det ved lægen.
  • Indstillinger
    Har snakket med, og fik afvide jeg bare skulle fortsætte på den her pakke jeg er igang med, også holde pause som normalt næste gang, også starte på en ny pakke når de 7 dage er gået. Også virker de optimalt.
  • Indstillinger
    Tak fordi du meldte tilbage. Ja, men hvis din læge har sagt sådan, så er det vel rigtigt nok.
    Personligt er jeg ikke så begejstret for p-piller i det hele taget. Jeg bryder mig ganske enkelt ikke om, at noget så væsentligt i kvindekroppen som cyclus skal styres medicinsk.
    Jeg bryder mig ikke om, at læger også er så kritikløse, og ikke ser sådanne forskydninger i cyclus som noget, man skal interessere sig for.

    Kæreste - det her er min helt private mening, jeg lufter. Du skal naturligvis gøre, som din læge har informeret dig om, og ellers gøre, hvad du føler er rigtigt for dig og din krop, men det her er jo et debatforum, jeg udtrykker bare mine egne holdninger, så at jeg ikke bryder mig om det, er altså ikke ensbetydende med at det så ikke er rigtigt. :-)

    Forresten - jeg mener at vide, at der faktisk også er udviklet en slags p-pille til mænd, men den har aldrig slået an. Og hvorfor? Jo, fordi mænd skal bestemt ikke have klinket noget, der kan påvirke deres formeringsevne, det må være kvindernes opgave. Tankevækkende, ikke?
  • Indstillinger
    Jo det rigtig nok. Er stadig igang med den pakke jeg skal slutte, også holde pause. Men har gået nogle dage med lidt hovedpine om aftenen, og lidt ondt i maven. Tror du det kan være fordi der er en ændring lige pt omkring p-pillerne?
  • Indstillinger
    Godt at du fik styr på det hos lægen.

    Mht. det en anden skriver om at ikke er godt og at det er kvinder der må tage præventions medicin, fordi mænd ikke vil. Jeg tager meget gerne p-piller og det er for min egen skyld. Efter 2 fødsler ligner det nærmest et blodbad, når jeg har mens. Jeg føler mig nærmest handicappet i den uge det står på. Det har p-piller helt klart hjulpet på, så jeg kan bevæge mig rundt uden bekymringer.
  • Indstillinger
    Hej Heidi,

    Din konklussion kan jeg ikke genkende – så er du sød at læse mit indlæg igen. P-piller er rigtig god for mange kvinder, og jeg har absolut ingen intentioner om at de skal afskaffes, men måske heller ikke uddeles helt så kritikløst, og da slet ikke bare uden videre til helt unge piger, der ikke en gang er færdige med deres pubertet.
    For dig er p-piller tydeligvis en god hjælp, og jeg er da heller ikke tvivl om, at det her er det eneste rigitige, men jeg er ikke sikker på, at p-piller er det bedste for alle.
    Som nævnt - det er min helt private holdning, og altså ikke et udtryk for lægefaglige fakta.
Log in eller Registrér for at kommentere.