Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvad gør man når ens mand meddeler at han ikke ønsker sex

Redigeret 19 marts, 2010, 09:56 i Åben debat om sex
hej
Jeg er en kvinde fra 62 som har været gift i 20 år, elsker min mand - men vores sex liv har aldrig været særlig stabilt og jeg har altid syntes at vi har haft for lidt sex.

Min mand er 3½ år yngre end mig, han har aldrig haft den samme lyst til sex som mig - siger at han ikke tænder på andre, så.............

Nå, men for 3 år siden fik han en middelsvær depression, den kom han godt igennem. Men den lille lyst til sex han havde før, var nu helt forsvundet - jeg har opfordret til at vi skulle gå i noget parterapi, eller besøge vores læge, men nej! Vi har meget få gange fået gennemført et samleje, og når vi har det mener jeg også at mærke at han også får noget ud af det.

Nu har han så meddelt at han ikke vil mere - vil ikke at vi snakker om det, vil ikke at vi skal gøre noget! Jeg for min del er bare så fustreret - han det være rigtigt at jeg i en alder af 46 år skal leve uden sex resten af mit liv?
Er der nogen som har et godt råd?

hilsen den fustrede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min umiddelbare reaktion er da, at han så også må have tilkendegivet over for dig, at det vel er ret og rimeligt, at du så finder dig en elsker?

    Men, men, men - hvor sikker er både du og han på, at han helt og aldeles er ovre denne depression? Det er en ret så væsetlig detaille.

    Jeg mener ikke en ægtefælle kan forlange, at partneren således ikke skal dyrke sex resten af sit liv, fordi man ikke selv føler for det. Faktisk mener jeg, at det vist nok er lige så officiel skilmissegrund, som utroskaben er, hvorfor det måske ville løse både hans og dit problem, hvis tanken om en elsker bliver en tanke, I kan have det godt med begge to.

    Ja, det var et bud - men jeg kender selvfølgelig ikke hele din og jeres historie.
  • Indstillinger
    Kære Kvinde.

    Har du mon mere end valget mellem to muligheder?

    En elsker eller skilsmisse.

    Dit indlæg drejer sig mest om savnet af sex, men i et ægteskab er sex jo oftest forbundet med en stærk intimitet, som du må savne uden sex.

    Hvis det forholder sig sådan, så er der jo kun skilsmisse tilbage, ikke?

    Meget synd for dig og meget sørgeligt.

    Men hvis din mand ikke gengælder dine følelser, vil du få et meget trist liv med ham.

    Der er masser af andre mænd der vil kunne tilbyde dig mere.

    Det er skilsmissegrund.
  • Indstillinger
    Kære begge 2

    Det er jo det som I begge siger at jeg selv går og tænker på!

    Det jeg bare også tænker er at det er svært at gå fra ham, når jeg rent faktisk elsker ham.

    Når der bliver spurgt til intimitet, ja, så er det jo et andet og også meget stort savn.

    Vi er ofte kun sammen når vi holder ferie væk hjemmefra eller hvis vi tager i byen eller til venner.
    Dvs. selv om vi er på ferie, så kan han vælge at ligge i en liggestol med en bog, mens jeg bader eller hygger med børnene.
    Min mand ynder at være vel forberedt til sit arbejde og det meste af den tid der ellers er bliver brugt på live og net poker.

    Jeg syntes det er fint at han har en hobby, jeg gå jo også på cafee med veninderne eller tager på shopping - men jeg savner at gå en tur med ham i handen - sidde i sofaen og snakke om det der lige fylder eller deler de drømme og ønsker for fremtiden som jeg, han eller vi har.

    Når jeg spørger til om hvorfor vi er sammen så siger han: jeg elser dig, jeg har lovet at blive gammel med dig og fordi det vil jeg gerne.
    Jeg for min del er her sammen med ham fordi, jeg syntes det er meget svært at gå, når jeg elsker ham og ønsker at vi skal få vores liv og ønsker til at lykkes.

    Jeg er ikke bange for at blive alene, har før været alene i 6 år da min ældste var lille - så ved jeg kan klarer mig selv - og gjorde det faktisk rigtigt godt.

    Det jeg nok har det sværest med, er at jeg ved at jeg vil savne ham, være ulykkelig over ikke længere at være der sammen med ham og vores 2 fælles børn!

    Men helt ærligt, så syntes jeg det hele er svært.

    hilsen kvinde
  • Indstillinger
    Kære kvinde62,

    Eftersom du overhovedet skrev dit første indlæg, er jeg da også klar over, at der er dybe følelser involveret – ellers havde det jo været så nemt :-)

    Jeg kan forstå, at din mand helt klart elsker dig i det format, han er i stand til, dvs han elsker dig, når det bare ikke kommer på tværs af egne interesser. Jeg genkender faktisk en del af det her, for noget i den retning, har jeg været gift med. En kærlighed, der langsomt, men helt sikkert blev totalt kvalt.

    Jeg vil gentage mit forslag – fortæl din mand, at du således vil gå ud og se, om du kan finde en inspirerende elsker, der kan give dig, hvad han ikke formår – og hvad der så vil ske videre, det må så ske. Vi taler således ikke om noget snusket utroskab, nej der skal være helt åbenhed om det. Han kan simpelt hen ikke forlange, at fordi han ikke har lyst, så skal du heller ikke have det.

    Jeg bliver jo også helt ulykkelig, når jeg læser om jeres ferieform. Jeres børn vil således opfatte deres far, som en fjern person, der ikke er en del af familien. Og hvad man lærer og ser i barndommen, kan man meget vel tage med sig i sit voksenliv. Nu ved jeg ikke, om du også har en søn, men for din søn vil det således let være en rollemodel, han tror han skal fortsætte som voksen, og hvor stor er sandsynligheden for, at han finder en kvinde, der vil stå model til den livsform, som du lige nu står model til?

    Der er mange ting, man bør tage stilling til, når man lever et liv uden varme, tætte intime relationer.
  • Indstillinger
    kære lotte 123

    tak for din meget seriøse måde at behandle mig på

    mange hilsner
    kvinde62
  • Indstillinger
    Kom til at tænke på om din mand stadig har en depression?? Får han stadig medicin?, jeg ved at nogle former for medicin nedsætter lyst til sex.
    har du været inde på foreningen for depression, jeg ville tro du kunne finde forskellige oplysninger der.
    Ellers hvis du har en god læge, tal om dine problemer her, jeg bruger min egen læge til den slags problemer, har pga. af en ulykke også problemer med det seksuelle og det er svært at tale åbent om, af erfaring ved jeg at jeg blev endnu mere ked af det, hvis det med sex ikke lykkes, måske er det det der også er sket for din mand.
    Det at have sex sammen behøver jo ikke altid at ende med et samleje, der er mange andre måder, vi som mennesker kan røre ved hinanden på, som kan være lige så dejlige som selve samlejet.
    Jeg tror og har selv oplevet at det vigtigeste for mig og min kæreste har været at vi vil være sammen, så skulle vi nok finde på en måde at have sex sammen på, uden lige selve samleje akten.
    Som start tror jeg at det er meget vigtigt at i ikke presser hinande og at du fortæller din mand at du stadig elsker ham, rør ved ham, giv ham et kram også uden at det behøver at føre til sex, det tror jeg kan være opstart til et nyt liv. Og for dig selv.- søg ny viden, der ligger en masse på nettet. Det har været en god hjælp for mig og min kæreste, vi har brugt meget tid på at søge hjælpemidler og anden hjælp. I begyndelsen var det mig der søgte, men nu er det efterhånden os begge, men det tager lang tid at får et sex liv, når den ene får en alvorlig sygdom, men giv ikke op.
    Knus fra Birgit
  • Indstillinger
    Kære kvinde62.

    Jeg er researcher på et tv-program om mænds manglende sexlyst, og er i den forbindelse stødt på dit oplæg herinde. For at blive klogere på problematikken, søger jeg kvinder, der har været berørt af dette problem, og derfor denne henvendelse.

    Jeg er klar over at det er et svært emne at tale om, hvorfor vores kommunikation naturligvis vil være helt fortrolig.

    Hvis du er interesseret i at hjælpe mig med min research, kan du skrive til mig på: mette.soendergaard@eyeworks.tv eller ringe på 33447468.

    Jeg håber du og din mand har fået det bedre sammen siden du skrev dette indlæg.

    Mvh.
    Mette Søndergaard
Log in eller Registrér for at kommentere.