Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kirtel eller knude ?

Redigeret 13 februar, 2009, 13:40 i Åben debat for kvinder
Hej..

Jeg har en knude/kirtel i brystet, og jeg vil lige høre om I ved noget om, hvor store kirtler kan være, og hvorvidt om de er hårde, og hvordan man selv kan kende forskel på en knude eller en kirtel..

Den har været der i flere år, var til læge med den for 3½ år siden ca, hvor min læge sagde at det bare var kirtler.. Men jeg synes den er blevet større, men den har været der siden.. Mine bryster er så også blevet større, fordi jeg har taget på.

har en tid ved lægen om to uger, men er bange for det.. Så har I nogle gode svar ?

- Killinme

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvordan føles knuden? Jeg hørte under et foredrag at en malign knuden er stenhård og kan flyttes rundt under huden.
    Hvis du er i tvivl synes jeg du skal insistere på en mammografi! Det vil give dig sjælefred :)

    - Annette
  • Indstillinger
    hvad er en malign knude, er den farlig ?

    Og kan man insistere på en mammografi, når man kun er 20 ?
  • Indstillinger
    Jeg tror, du skal tage det helt, helt roligt. Du er kun 20 år, du har mærket til den i årevis. Sandsynligehden for at det bare er kirtel er overvejende.

    Selvfølgelig skal du da have det checkket, og din læge vil vurdere, om der lige skal et ekstracheck på i form af af mammografi, hvilket umiddelbart i øvrigt ville forbavse mig.

    Men - i første omgang sov du nu ganske roligt om natten.
  • Indstillinger
    Hej
    en malign, ondartet knude er ofte ikke afgrænset, d..v.s man ikke kan flytte meget med den. Den vokser ofte ind i det omkringliggende væv og har mange blodkar omkring sig der forsyner den med "næring".
    Du er kun 20 år så sandsynligheden for at det er noget ondartet er meget lille.
    En mammografi kan ikke anbefales, da man helst ikke laver det på unge under 30 år. Man kan i værste fald skade kirtelvævet. Desuden kan man heller ikke se noget på en mammografi, når du er så ung, fordi du har meget kirtelvæv. Derfor bruger man ultralyd.
    Så sov du roligt som nævnt i tidligere indlæg.
    Mette
Log in eller Registrér for at kommentere.