Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Chancen for graviditet efter menstruation?

Redigeret 29 december, 2015, 04:43 i Prævention
Hej

Hvor stor er chancen for at pigen/kvinden kan blive gravid hvis manden kommer oppe i hende i ugen lige efter pigens/kvindens menstruation?

Har fået atvide at det er umuligt at blive gravid i ugen efter menstruationen. Men er det sandt?
Det er jo noget med at sædceller kan leve i en 5 dages tid oppe i pigen/kvinden.

På forhånd tak.

Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kommer an på, hvordan din cyclus er indrettet i lige præcis denne her periode.

    Dvs. det kan da godt være, du ikke bliver gravid første gang ved et samleje ugen efter menstruation, men det er så ikke ensbetydende med, at du så for fremtiden er helt sikker på det tidspunkt.

    Som sådan er det i grunden kun nogle få dage i hver cyclus, man kan blive gravid, men, men men.....disse dage kan altså godt falde på forskellige tidpunkter.

    Historien viser jo altså med al ønskelig tydelighed, at det der med at regne med "sikre perioder", altså ikke er specielt effektivt. Hvis man kunne det, ville der bestemt være et stort marked for "apparatur", der lige kunne måle det. Det ville da være drømmen i et hvert fast parforhold, hvor man ikke behøver at tænke på kønssygdomme.
  • Indstillinger
    Tak for svaret.

    Det jeg tænkte var mere hvis sædcellerne kunne ligge så længe oppe i kvinden at æggelederen (eller hvad det nu hed :)) kunne nå at blive klar til at formere allerede i den uge efter menstruationen, inden sædcellerne ville dø??

    Men selvfølgelig er der stor forskel på hvornår menstruationen indfinder, kan jeg godt se. :)

    Mvh
  • Indstillinger
    Hej med jer .
    Jeg står i samme situation i dag.
    Det er dog to dage siden at min menstruation sluttede, og ved ikke om jeg vil tage fortrydelsespille eftersom det er fjerde gang inden for det sidste år.

    Mit spørgsmål til jer er, om i synes jeg skal tage pillen i morgen og være på den sikre side, eller lade være for mit helbreds skyld og håbe på at jeg ikke bliver gravid?
  • Indstillinger
    Sandsynligheden for graviditet er nok ikke så stor, men den er der, hvilken den altid vil være, når man ikke bruger prævention.

    Når det er fjerde gang inden for et år, bør du da nok tænke lidt i at bruge prævention - hver gang.
  • Indstillinger
    Hej. Dette er nok ikke helt det samme, da han ikke kom i mig, men jeg har hørt, at man kan blive gravid af det "Pre-sæd" han får. Det er 2 dage siden jeg kom over min menstruation, og vi har for første gang "haft sex" men uden beskyttelse!
    Det skal lige siges at jeg er 15 år, så det er derfor jeg er rimelig forvirret og frustreret :)
  • Indstillinger
    Denne debat er helt tilbage fra 2009, og jeg kan se, at jeg har været inde i den den gang.

    Når du nu har ulejliget dig med at finde en så gammel debat frem, vil jeg foreslå dig at læse den.

    Selv om udviklingen går hurtigt nu om dage, så løber man altså stadig en risiko for at blive gravid, hvis man dyrker ubeskyttet sex. Det kan være risikoen ikke er helt så stor omkring menstruation - men den er der.

    Det er fint, at du har hørt om præ-sæd, men det er ikke helt nok at have hørt om, man skal vide - så sæt dig ind i noget seriøs og ordentlig seksualvejledning.

    Hvis ikke du vil være gravid, så bør du bruge prævention - og det hver eneste gang - helt fra start til slut.
Log in eller Registrér for at kommentere.