Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

graviditet og afbrudt samleje

Redigeret 4 februar, 2009, 08:40 i Åben debat for kvinder
Er der nogen der ved, hvor store chancerne er for at blive gravid, hvis man har "afbrudt" samleje?

Jeg kender nemlig nogen der har samleje og mener selv at de IKKE kan blive gravide, så længe de passer på.
(Skal lige nævne at jeg snakker om dem der har været sammen i flere år, altså dem med faste partnere.)

Selvfølgelig skal man beskytte sig mod kønssygdomme, men jeg sad bare og undrede mig lidt over, for der må jo alligevel være en chance for at blive gravid??

Kommentarer

  • Indstillinger
    I gamle dage, da prævention ikke var almindelig kendt, brugte man jo netop afbrudt samleje som bedste mulighed. Jeg vil vove at påstå at en ret så pæn del af de der meget store børneflokke, mange fik, der ikke var lige velkomne, netop er avlet ved afbrudt samleje.

    I en mands sædudtømning findes - jeg er ikke klar over det nøjagtige tal, men vi taler da nok omkring 4 millioner - sædceller. Der skal som bekendt kun bruges en eneste til en befrugtning.

    De første af disse sædceller - skal vi sige 2-300.000 - sådan bare for sjov - er ude af penis længe inden manden overhovedet er klar over, at en udløsning er på vej. Og nej, det er måske ikke de "kvikkeste", men de er der.

    Det er således en yderst risikabel prævention. Muligvis handler det om par, der ikke er specielt fertile, eller om par, hvor kvinden har en helt fatastisk præcis cyclus, og dermed har været yderst heldig at kunne beregne sikre perioder.

    Jeg vil ikke anbefale metoden, og forbavses over at den overhovedet nævnes i 2009.

    Umiddelbart ville jeg tro at dette var en noget tidlig aprilsnar.
  • Indstillinger
    Jeg synes selv at det er "lidt langt ude",men har seriøst en i min omgangskreds der har gjort det i snart 6 år (med den samme kæreste)

    Vi har tit snakket om netop dette, og hun mener selv at de passer godt på. Jeg har prøvet at fortælle hende, at man aldrig kan passe nok på, da man nu ikke alligevel kan styre det hele selv. (som du siger, at der komme jo lidt ud selv før udløsning)

    Jeg kom på et tidspunkt til at sige til hende, uden rigtig at tænke så meget over det " Er du nu sikker på at du overhovedet kan blive gravid"
    Hun blev sådan lidt chokeret over mit spørgsmål. Det skulle hellere ikke lyde sådan, jeg tænkte mig ikke helt om før jeg sagde det, for er bare overrasket over at de kan gøre det i 6 år(hvis ikke længere) For de har været sammen i rigtig mange år.

    Grunden til at de gør det er, at hun ikke bryder sig om p-piller og alle de hormoner der er i, heller ikke om kondom, for den er ubehagelig. Ved ikke om hun har sat sig ned for at læse om andre muligheder, hvilket jeg ikke tror, for det her virker jo ret godt for dem som I kan høre.
  • Indstillinger
    Ja, men jeg vil da ikke afvise at det her par kan noget, som stort set ingen andre kan - det har jeg bestemt ikke belæg for, men jeg dog alligevel påstå, at enten er de - som både du og jeg har været inde på - ikke særligt fertile, eller også har de sex så sjældent, at risikoen på den måde også er minimal, eller de har sex på en måde, der ikke involverer "frem og tilbage" skeden.

    At man kan være så "heldig" i seks år eller mere forekommer mig ekstremt mærkeligt, men ja, ja - man skal høre meget; og hvis dette par er glade og tilfredse, så er det vel ok.
Log in eller Registrér for at kommentere.