Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægt, vejrtrækningsproblemer og hoste

Redigeret 1 februar, 2009, 14:29 i Åben debat om rygestop
Jeg efterlyser nogen som kan fortælle om symptomerne hen ad vejen efter et totalt rygestop.
Jeg stoppede helt med at ryge den 17/12 da jeg fik af vide, at min hæshed skyldtes strubekræft. Det er senere blevet bekræftet ved operation. Jeg er så heldig at jeg ikke skal ha' strålebehandling, men kun gå til kontrol. Jeg har røget 20-25 cigarretter om dagen i 40 år, men kræftdiagnosen var nok til at det har været nemt for mig at kvitte smøgerne uden hjælp af nogen art. Desværre har jeg taget 6 kg på. I begyndelsen fik jeg en meget bedre vejrtrækning og mit hosteri stoppede, men ca. 1 måned efter er vejrtrækningsproblemet kommet tilbage og hosteriet er også kommet lidt igen. Jeg har hørt at vægten går den anden vej igen efter ca. 4 mdr., så det håber jeg virkelig er rigtigt.
Hilsen fra en ellers glad eks-ryger

Kommentarer

  • Indstillinger
    Var det ikke "bare" celleforandringer du havde? Det har jeg døjet med i mange år, og er blevet opereret 8 gange for det.
    I øjeblikket er der mange der hoster rigtig meget, har selv døjet siden jul med hoste og snotnæse. Hosten er ikke helt færdig endnu.
    Min mand har haft strubekræft, han fik lavet en trakeastomi, som han havde et halvt år. Strålebehandling som var meget hårdt for ham, blev iværksat meget hurtigt.
    Jeg fik celleforandringer af astmamedicin. Da jeg holdt op med at tage medicinen, forsvandt mine problemer med halsen. Men det er ikke noget man skal lade være med uden kontrol.
    Med hensyn til rygestoppet, kan jeg fortælle at hosten også kan skyldes, at de små fimrehår i lungerne "rejser sig" eller der vokser nye ud, og det generer i en periode.
    Jeg tror også man kan være mere følsom for forurening,f.eks. brændeovne.
    Her hvor jeg bor, har de fleste brændeoven, og jeg kan ikke færdes udenfor. Jeg både hoster og kan ikke få luft.
    Det er fem år siden jeg stoppede med at ryge helt. For ti år siden stoppede jeg også helt og tog voldsomt på.
    Jeg har tabt mig en lille smule, men er slet ikke slank mere. Jeg vejer ca. 17 kg for meget.
    Om ca. fire måneder får du en dejlig følelse af at være ikke ryger. Glæd dig til det.
Log in eller Registrér for at kommentere.