Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression? Hjælp?

Redigeret 3 februar, 2012, 18:15 i Studerende og unge
Hej

Jeg er en pige på 18, som mistænker mig selv for at have en depression.. Og søger derfor råd herinde..

Jeg føler mig ensom på en måde jeg aldrig har følt før. Føler ikke jeg har noget at stå op for om morgenen.
Alt føles som et kæmpe spild af tid.
Savner glæde.. Savner at smile fordi jeg virkelig er lykkelig..
Alt virker så uoverskueligt.. Har intet engagement..

Har taget samtlige test jeg kunne finde på nettet, og de siger alle svær depression. Ved godt at man ikke kan bruge dem som udgangspunkt, men de forstærker den mistanke jeg har..

Har jeg en depression?
Er der noget jeg kan gøre i min hverdag, som ikke invovlverer lykkepiller o.l.?
Nogen råd?

Ved godt jeg burde snakke med min læge om dette, men synes bare det er lidt svært at gøre det..

På forhånd, tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg synes det er rigtig fint at du skriver her på sitet.
    Jeg har selv en depression og kan genkende mange af de ting du fortæller. Og hvis de tests du har taget allesammen fortæller at du har en svær depression er der da meget der tyder på at det kan være tilfældet.

    Hvorfor mon du har svært ved at gå til din læge? Er du ikke glad for din læge? Når man har en depression tænker man ofte om sig selv at andre nok synes man er pylret eller overdriver. Sådan havde jeg det i hvert fald. Men din læge både kan og skal tage dig alvorligt og det vil helt sikker ikke være første gang han sidder overfor en der har det som du. Hvis du har en svær depression har du måske også selvmordstanker? Du kan kontakte Center for selvmordsforebyggelse. Prøv at google dem og find det sted der er tættest på din bopæl. Der kan du få gratis samtaler med en psykolog.

    Om du evt. skal have medicin eller ej skal du finde ud af sammen med din læge. Det afhænger af sværhedsgarden af din depression. Jeg har tidligere selv været skeptisk, men var selv så langt ude at jeg valgte at sige ja. Og det er jeg lykkelig for i dag. Der er ikke noget som helst sejt eller dygtigt over at klare sig igennem uden. Det er en støtte som gør at man gradvist får overskud til at arbejde med tingene. Selvfølgelig kan der da være bivirkninger men det er der jo også ved depressionen!!!

    Har du ikke en god veninde, søskende, kæreste eller forældre som kan støtte dig og evt. tage med dig til lægen??? Du må ikke stå alene med alle disse ting for det er for hårdt.

    Håber alt det bedste for dig og at du snart får noget hjælp på den ene eller anden måde. Husk at du også kan ringe til forskellige telefonrådgivninger. det kan måsle være lettere til en begyndelse. F.eks. livslininen eller linien. Du kan slå dem op på nettet.

    Det ville være rart at høre fra dig igen herinde hvordan det går for dig!
    Knus fra kaninen
  • Indstillinger
    Hej Kaninen - jeg synes du har givet de bedste råd. Kunne godt selv have brugt dem for adskellige år siden. Jeg slås selv med en svær depression, og er efter lang tids sygemelding + Efexor kommet tilbage til mit elskede arbejde, indtil videre på nedsat tid. Men livet bliver aldrig det samme igen.

    Til dig Untitled18, jeg vil anbefale dig at læse Kaninens indlæg nøje og lytte til de gode råd.

    Bedste hilsner.
  • Indstillinger
    Hej Untitled18!

    Jeg giver de andre to ret i at du skal overveje at søge hjælp hos din læge.
    Jeg er selv ramt af 2 meget depression og det er anden gang inden siden 2005!!!
    Jeg blev hårdt ramt anden gang tilbage i April 2008 og var så lang ude at jeg rent faktisk forsøgte selvmord... Jeg blev indlagt på syghuset til udpumpning og afgiftning og hver dag i håb om et eller andet sted at jeg ikke klarede det, mit liv var uoverskueligt. Det til trods for at jeg tidligere egentlig havde været i medicin behandling osv.
    Jeg har nu været i mdicin behandling i snart et år, og takket være en sød veninde og min dejlige kæreste, er hverdagen nu begyndt at se overskuelig ud. Har fået et fantastisk job som jeg er glad for, alle derude ved jeg er syg, da jeg som et godt råd fra psykologen på center for selvmordsforbyggelse sagde jeg skulle være åben om det, hvilket var MEGET svært, da jeg følte mig som en taber.
    Det er enormt vigtigt, at du taler med nogen om det, sørger for at fortælle de mennesker du omgås med, hvis du har brug for et kram, at snakke, eller hvad du nu har lyst til. Et godt råd her i vinter perioden hvor det oftest kan spidse til er at du på solskins dage tager et varmt tæppe om dig, sætter dig ud og får D- vitaminer fra solen, tag evt en god stærk kop varm kakao med ud. Det er guf. :o)
    håber du finder dig en fornuftig løsning.

    Hilsen AnnePigen
  • Indstillinger
    Hej untitled18
    Hvordan mon det går med dig??
    Jeg håber, det går dig bedre nu, og du har nogen at snakke med om det.

    Jeg har selv haft glæde af min egen læge ifbm. depression, så det tip vil jeg give videre til dig, at du tager kontakt til din.
    Selvom det var enormt svært at gå ind ad døren til konsultationen første gang, synes jeg, det nu er en lettelse at skulle derind, for jeg ved, han lytter, uanset hvor meget "sort snak" jeg lukker ud - og det er rart at vide, der er mindst een, der holder øje med, hvordan jeg har det :-)

    Jeg er heller ikke meget for lykkepiller, for det prøvede jeg en gang, og i dem var der mere bivirkning end virkning for mig! Nu har jeg kontakt til en psykolog, og det er meget bedre - for mig. Det er virkeligt dejligt at kunne gå til en "professionel" og fortælle alt det, der rumsterer rundt inde i hovedet, uden han -som familie og venner ville være blevet- bliver overbekymret og tror de kan løse ens problem.
    Så hvis ikke du er til lykkepiller, er det også en løsning, eller en kombination..
    //sille
  • Indstillinger
    Alternativ til medicin:
    <a href="www.sensetik.dk/depressioner">Hjælp til depression</a>
Log in eller Registrér for at kommentere.