Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Først slemt piskesmæld, så påkørt på cykel = smadret nakke

Redigeret 10 juli, 2010, 14:25 i Diskusprolaps
Hej
Jeg skriver her, fordi jeg efterhånden er ved at være desperat og har brug for at høre noget fra andre folk, der måske ved noget, har erfaring eller måske bare et godt, kvalificeret råd. Jeg har brug for at læsse lidt af.

Jeg er en mand i starten af 40'erne og historien starter i 2006, hvor jeg ved en ulykke pådrog mig et alvorligt piskesmæld. Jeg døjede med de sædvanlige symptomer (hovedpine, følelsesforstyrrelser, hukommelse & koncentration, smerter, humør osv osv) og blev af speciallæge vurderet til "aflastet beskæftigelse". Mit mén blev vurderet til 15%.

I løbet af 2 års sygemelding, og med brug af en jernvilje, en dygtig kiropraktor, træning, træning, træning samt bunker af smertestillende medicin, fik jeg mig kæmpet tilbage således at jeg kunne arbejde fuld tid igen (kontorarbejde). Jeg var ved at vinde over piskesmældet og var nok ca. 60% tilbage. Jeg havde fået gang i løb og anden sport og jeg cyklede til og fra arbejde.
Jeg var IKKE symptom fri, og havde fortsat voldsomme hovedpiner, men jeg kunne mærke at jeg var ved at finde en rytme i min træning, hvor jeg efterhånden ville vinde. Måske ikke 100%, men så ihvertfald så meget at jeg følte at jeg havde et liv igen.

I sommers 2008, blev jeg så, kørt ned på min cykel af en højresvingende bilist, som "ikke havde set mig". Jeg kørte med fuld fart (var på vej ned af en stejl bakke) ind i hendes højre side, som jeg ramte primært med venstre side. Jeg mærkede med det samme voldsomme smerter i nakkken, midt ryg samt lænd og blev, på et spineboard, transporteret til skadestuen, hvor man kunne konstatere at intet var brækket og jeg blev udskrevet.

Smerterne fortog sig ikke og blev langsomt værre og værre. Min nakke var værre end nogensinde og tilmed virkede venstre arm ikke. Jeg døjede med betydelige følelsesforstyrrelser i armen, smerter i fingre, prikken/stikken og en brændende smerte i nakke/skulder/arm/hænder samt smerter i ryggen.

Jeg blev derefter i efteråret 2008, efter en MR scanning, diagnosticeret med en venstresidig paramediær diskusprolaps i nakken ved C6 og med påvirkning af C6 roden. Dette forklarede mine smerter. På dette tidspunkt er jeg samtidig blevet diagnosticeret med en svær depression (score 86) og kom på Cipramil (pt. 60 mg) og i psykolog behandling.

I december 2008 blev jeg opereret og stivgjort i nakken og man fjernede disk materialet ved C6 og indsatte en titanium skrue.

Nu er der snart gået 2 mdr. siden operationen og jeg har fortsat store problemer. Stadigvæk følelsesforstyrrelser i v/arm, prikken/stikken/brænden, stærkt nedsat kraft i armen, følelsesløshed i ansigt og hænder, voldsomme smerter i nakken (præcist ved C6) efter bare lille belastning - kan skrige ved bare et lille tryk på v/side af C6.

Jeg tager fortsat OxyContin (10 mg) samt OxyNorm (5 mg) samt Paracetamol og jeg er kun smertedækket, hvis jeg holder mig absolut i ro. Hvis jeg forsøger at bruge armene til fx. PC arbejde, trigger dette kort efter nogle voldsomme smerter fra nakken.
Jeg prøver at motionere lidt ved at gå ture, men efter 3-400 meter begynder nakkesmerterne igen og i værste fald sender de mig til køjs resten af dagen.
Jeg kan og må ikke køre bil, og kan ikke tåle at køre bus eller tog. Har i det hele taget svært ved at sidde for længe.

Jeg er i gang med genoptræning, som løseligt skønnes at tage mindst 1 år, og som er belastende som ind i h...... selvom øvelserne er med minimal belastning. Min bevægeevne i nakken er næsten lig nul - jeg kan måske dreje hovedet 25-30 grader og nikke tilsvarende. Øvelserne udfordrer bla. denne begrænsning.

Jeg har gavn af at ligge ned, hvor mine symptomer mindskes en del samt ved brug af halskrave, som kan tage toppen af nogle af smerterne.

Mit arbejdsplads har været meget, meget tålmodige og jeg håber at kunne vende tilbage. Men på nuværende tidspunkt er jeg bange for at det ikke går, da jeg ikke føler nogen synderlig bedring i hverken nakke eller depression.

Virkningen af OxyContin og OxyNorm aftager - nok pga. tolerans og jeg har problemer med bivirkninger (rysteture, hallucinationer m.m.)

Spørgsmål:
Er der nogen der har gennemgået et lignende forløb og kan fortælle mig, hvor lang tid der kan risikere at gå, før en mærkbar forbedring indtræffer (hvis nogen overhovedet) ?

Er der nogen der har prøvet Gabapentin - hvilke smerter virker de på ?

Har NSAID præparater bedre virkning end morfinen ?

Er der nogen, der har erfaringer de kan dele med mig - både gode og dårlige, vil jeg være meget taknemmelig, bare så jeg har nogen ligesindede at rådføre mig med

Mvh

Stivnakken
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Har du prøvet behandling hos Body-sds? De har en succes rate på 80% der bliver symptomfri efter behandling. Jeg har fået løsnet min nakke, ryg og bækken efter at være kørt ned på ski. Har ingen symptomer idag
  • Indstillinger
    Nej, jeg kender ikke Body-sds specifikt.
    Men jo mere jeg læser om body-sds, kan jeg se at det forløb / den træning i mere eller mindre grad minder om den ryg/nakke-træning, som superviseret af fysioterapeut og kiropraktor, fik mig på benene ved piskesmældet.

    Mit problem er, at jeg på nuværende tidspunkt overhovedet ikke er i nærheden af at kunne træne på den måde.

    Jeg går til genoptræning hos erfaren fysioterapeut 2 gange om ugen, og skal nok gøre det i minimum et års tid.
  • Indstillinger
    Hej Stivnakken 1

    Jeg går selv med diskusprolapser i ryggen, og har også fået oxycontin og oxymorn, men har lige fået besked fra en kirug, at jeg skal prøve at gå væk fra det og gå over på Ibumetin hører under gigt medicin, og skulle virke på en anden måde.

    De perioder hvor jeg også bruger oxycontin og oxynorm får jeg mega meget hovedpine efter længer tids brug.

    Men som jeg kan læse er du hårdt ramt, og ved ikke om det andet vil hjælpe, men syntes da du skal tale med din læge hvis du ikke ikke følger oxynorm og oxycontin virker mere.

    Er lige startet hos en fysioterapeut, som jeg var hos igår, og i dag kan jeg næsten ikke gå, så jeg må ind i mellem tage mine morfinpiller oxynorm.

    Held og lykke med dit videre forløb, og hold ud, det er noget der tager tid.

    Hilsen Skytten.
  • Indstillinger
    Jeg tæller også dagene indtil jeg kan få NSAID produkter igen (Voltaren, jeg kan ikke tåle Ibumetin). Men kirurgen har forbudt mig NSAID da den hæmmer knoglehelingen. En måneds tid endnu.

    Min læge har booket en smerteundersøgelse af mig i næste uge, hvor jeg skal vurderes af kirurgen. Jeg er lidt spændt.
  • Indstillinger
    Nu er jeg blevet justeret op i OxyContin til dobbelt dosis og afventer en MR Scanning, der skal afklare om tingene er som de skal være i nakken.

    Jeg havde håbet at vi skulle prøve med noget andet, for morfin hjælper kun lidt på de værste af smerterne, men gør mig så omtåget at jeg knap nok kan fokusere mit syn.

    Hvis ikke morfinen hjælper, skal der prøves med neurogene midler (Gabapentin eller Lyrica) - er der nogen der har erfaring med disse midler ?
  • Indstillinger
    Morfinen hjalp på de fleste smerter, men ikke på den voldsomme brænden i nakke, skulder, arm og ryg.

    Derfor prøver min læge nu med Lyrica 75 mg. Dette lader til at have en effekt, idet at den uudholdelige brændende fornemmelse blev kraftigt reduceret i et par timer. Hvis 75 mg. kan gøre det, så tør jeg næsten ikke tænke på, hvad 300 mg kan gøre.

    Samtidig har jeg for første gang i lang tid sovet igennem natten. Dette er en stor forbedring. Glæder til at fortælle det til min læge.
  • Indstillinger
    Hej Stivnakke

    Jeg kunne skrive en historie, der ligner din mht symptomer og årsag (diskusprolabs mellem C5/C6 samt depression). Jeg blev også opereret og fik sat en titaniumplade ind. Havde også mange nervesmerter så som brændende smerter i begge arme, nakke og øverste del af ryggen. Jeg fik efter operationen Gabapentin og de fjernede altså alle nervesmerterne. Jeg havde det også som om jeg havde tigerbasam fra knæene og nedefter- det fjernede Gabapentin også. Jeg var på Oxycontin og Oxynorm i alt 5 uger efter operationen og 17 uger efter operationen var jeg smertefri og er stadig smertefri den dag i dag 2 år efter operationen. Jeg tror jeg fik Gabapentin i alt 3 måneder efter operationen og de var altså effektive, så få evt din læge til overveje at give dig det. Eneste bivirkning jeg havde var at jeg blev træt og det var den bedste bivirkning jeg kunne tænke mig, da jeg havde svært ved at sove pga tankerne og smerterne.

    Hvis du har spørgsmål er du altså velkommen, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg giver gerne ud af mine erfaringer- hvis det kan hjælpe andre mennesker- Jeg kan godt huske at det var et helvede at gå igennem.

    Mange tanker fra Anja
  • Indstillinger
    Hej Anja

    Allerførst tak fordi du tager dig tid til at svare på mit indlæg.

    Det lyder som om vi er i samme båd - så nogenlunde.

    Du nævner Gabapentin, som har hjulpet dig. Jeg kom på Lyrica, som skulle have samme effekt, istedet for Gabapentin. Det har også hjulpet en del. Problemet er at de kun hjælper, når jeg holder mig i ro. Hvis jeg bruger armene blusser det voldsomt op og i løbet af ganske kort tid, kan jeg ikke holde det ud længere.

    De seneste kontrol-MR scanninger viser at "cagen" sidder korrekt i nakken. Jeg mangler en røngten kontrol, for at se om knogle-ophelingen er iorden.

    Jeg vil høre min læge om vi skulle prøve med Gabapentin istedet for Lyrica.

    Tak for rådet
  • Indstillinger
    Hej,
    jeg har lige læst føljetonen, og vil bare gøre dig opmærksom på at der inden for Body Self Development System findes både træning og behandling. Jeg har ingen viden om hvad metoderne kan klare i forhold til dine problemer, men jeg bemærkede bare at den person, som foreslog dig at prøve, nævnte behandling og ikke træning. Et godt behandlingssted kan du tjekke ud på www.klinikkenigothersgade.dk
    Håber, du har fået det meget bedre, siden du sidst skrev!!!
  • Indstillinger
    Hejsa!

    Jeg har først læst dit indlæg i dag og jeg fik lyst til at skrive til dig...

    Jeg blev i 2007 påkørt bagfra af en bil(jeg var selv i bil) og pådrog mig piskesmæld og diskusprolaps i nakken.

    Jeg har stadig store gener derfra.

    Mens jeg sad og læste dit indlæg kom jeg til at tænke på om du har prøvet noget alternativt????

    Jeg tænker på Kranio Sakral Terapi.

    Det skulle have stor virkning..

    Jeg har prøvet det et par gange, men pga min kamp med forsikringen har jeg ikke kunne få så mange behandlinger da de ikke vil godkende det..

    Derfor går jeg til fysioterapi 1 gang om ugen.

    Jeg ved jo ikke om du har problemer med dit selskab, men ellers vil jeg opfordre dig til at prøve... Kranio Sakral Terapi.

    Jeg har længe gerne villet snakke med andre som er i samme båd som mig... Man kan jo godt føle sig ret alene....

    Jeg har stadig ikke fået noget for svie og smerte fra hans forsikring selvom det nu er 19 mdr siden ulykken..

    Jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive og jeg vil gerne svare :-)

    Ha' en dejlig dag. Hilsen Annette
Log in eller Registrér for at kommentere.