Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

skizotypi?

Redigeret 9 december, 2015, 09:05 i Angst
hejsa derude.

Er der nogen af jer der kender til lidelsen skizotypi? Og eventuelt kan fortælle lidt mere om det.

Jeg har selv et par symptomtræk i form af uvirkelighedsfølelse som kunne tyde på skizotypi, men jeg ved ikke meget om lidelsen endnu.

Håber nogen ved lidt om det :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Charlotte23.

    Jeg fik konstateret dianogsen skizotypi for ret præcist 2år siden. Og er nu tilknyttet et center der hedder Opus, hvor de arbejder med netop skizotypiske og skizofrene mennesker. Det er helt sikkert typisk for en skizotypisk, at have tanker der ligger ude fra virkeligheden, men derfor behøver man ikke nødvendigvis at være det.
    Det er selvfølgelig vigtigt at være opmærksom på, hvordan man har det, men selv-diagnosticering kan jeg bestemt ikke anbefale. Slet ikke efter at jeg nu har været igennem hele "systemet", med indlæggelse på psykiatrisk afdeling, forskellige psykologer og nu Opus - og må konstatere at det virkelig hjælper.
    Mit råd er: Tag kontakt til en psykolog/psykiater og fortæl vedkommende om, hvordan du har det.

    For mere info: http://www.psykiatrifonden.dk/sygdomme/ ... delse.html

    Mvh
    Rune
  • Indstillinger
    hej Rune.

    Manget tak for dit svar.

    Det må være svært at leve med en lidelse som skizotypi. Har du andre former for psykiske lidelser?

    Jeg har siden sidst talt med min behandler og læge om mine symptomer, og har altså fået fastslået at jeg ikke lider af skizotypi da jeg ingen andre symptomer har fra lidelsen udover fremmedgørelse og uvirkelighedsfølelelse. Dette er dog også hyppigt ved angst og det er "heldigvis" blot en del af min angstlidelse. Jeg lider af både generaliseret angst og panikangst. Men det er en underlig og meget diffus tilstand at føle sig fremmedgjort overfor mig selv og min egen omverden, og det har desværre tirret min angst yderligere.

    Hvilke symptomer er mest dominerende hos dig?

    Hilsner fra charlotte
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg fik også stillet diagnosen Skizotypi, dog kun 6 måneder siden, og jeg er også tilknyttet et OPUS team, som har hjulpet godt på mange af mine symptomer. Siden du, Charlotte spørger til hvilke sypmtomer er dominerende hos Rune, tænkte jeg at du måske også ville få noget ud af det hvis der var andre der kunne give noget input. Jeg har sideløbende med min diagnose også haft en depression igennem længere tid, hvilket nok mundede ud i skizotypi i sidste ende. Jeg har ikke jævnligt haft vrangforestiller som deciderede hallucinationer, men når jeg har har det været meget skræmmende, meget paranoidt og meget svært at bære. Mit altdominerende og mest problematiske sympton er min trang til isolation, mangel på evne til at tyde andre mennesker, deraf sker mange mistforståelser. For eksempel sker det ofte at jeg har bildt mig selv ind at folk var sure på mig, og har derfor undgået dem, til folks undren da der i virkeligheden sjædent er et egentligt problem. Jeg har problemer når jeg bliver sat under pres, kan ikke bevare overblikket og har svært ved at koncentrere mig samt nedsat indlæringsevne. Jeg er under betegnelsen "psykisk funktionsnedsat" og kan derfor ikke arbejde eller fuldføre en uddannelse som det er lige nu, men jeg håber stærkt på at det kan lade sig gøre i fremtiden. Vigtigst af alt er den behandling OPUS tilbyder, med megen støtte, megen læring i hvordan man mestrer sine symptomer og hvordan man kan tænke anderledes i situationer hvor ens sygdom ellers normalt skinner igennem og kan ødelægge ens dømmekraft. Igennem OPUS er åbenheden også et stærkt instrument til at få omverden til at forstå, og endnu sværere at få én selv til at forstå hvad det er man går med.

    Håber det kunne give noget af det du søgte

    Frederik
  • Indstillinger
    Vil du fortælle, hvordan man kommer i forbindelse med OPus? Er det gennem kommuen?
    Det drejer som om mit barnebarn på 20 år, som har fået diagnosen skizotypi.
    Jeg er urolig for hans fremtid.

    Venlig hilsen

    en farmor
  • Indstillinger
    Hej Farmor2,

    Nu ved jeg godt det er længe siden du spurgte, og du har nok fået svar. Men for en god ordens skyld, får du her OPUS - Københavns hjemmeside:

    http://www.opus-kbh.dk/

    Hvis du ikke bor i København, så klik på "Links" i menuen til venstre. Her kan du komme til hjemmesiderne for de andre OPUS-hold rundt om i landet.

    Jeg blev selv henvist til OPUS efter indlæggelse på Riget (jeg har også skizotypi). Det er noget af den bedste behandling jeg nogensinde har fået, og så var det skattebetalt.

    Herunder er et link til noget information om hvem de tager imod til behandling osv. Bemærk at eksemplet her er fra OPUS - København! Reglerne for de andre afdelinger skal nok findes på deres respektive hjemmesider.

    http://opuskbh.dk/for-samarbejdspartnere/

    Ønsker dig alt det bedste for dit barnebarn. Skriv endelig hvis du har andre spørgsmål.

    Mvh. Daniel
  • Indstillinger
    hej alle derude med uvirkelighedsfølelse. jeg har fået skizotypi som 27 årig med en kraftig uvirkelighedsfølelse. Den er ikke helt sjælden men ubehagelig. mange af de angste har det også og behandlingen afhænger selvfølgelig af hvad der ligger til grund. Mange af de ramte er frustrerede og ved ikke hvad medicin de skal tage. Men der er håb. Standardbehandlingen ved uvirkelighedsfølelse / depersonalisation er det antipsykotiske middel zyprexa, har jeg læst. Jeg fik det og blev rask på 2 dage (efter 2 nætters søvn) og har taget det i 13 år. Men skizotypi kan være svær at behandle har jeg hørt.

    hilsen den raske
  • Indstillinger
    Hej

    Når jeg læser jeres indlæg får jeg en klumb i maven da jeg selv har fået forskellig medicin for lidelser. Det er selvfølgelig vigtigt at får den rigtige medicin men man skal altså sørge for at få en ordentlig undersøgelse af hvad det er som kan være galt. Jeg har først fået noget medicin men efter jeg besøgte cektos psykologerne i københavn, fandt jeg ud af at jeg led af generel angst. Det er nu lykkes for mig at blive medicineret rigtigt og jeg har det meget bedre. I kan se mere om cktos på deres hjemmeside http://www.cektos.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.