Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stofskifte - uro, rysten

Hej
Jeg har fået eltroxin i næsten 30 år - og har faktisk altid været velreguleret.
Ved de seneste blodprøver, har jeg dog fået af vide, at "det øverste tal" er faldende - mon det er TSH'en - men de andre tal ligger fint. Hvad betyder det?
Nu har jeg de sidte par måneder haft en utrolig uro i kroppen og følelsen af at ryste indvendigt - og hjertebanken - og særligt om morgenen. Kan det have noget med TSH'en at gøre?
Jeg synes det er en underlig besked at få fra lægen, - uden at han gøre noget mere ved det - andet end at jeg skal have taget blodprøve igen om 2 måneder.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej futte.
    Ja, endnu en "fantastisk" historie om de uvidende læger. Du har helt ret - det er en mærkelig melding at få, at det "øverste tal" er faldende.
    Men jeg tænker også som dig, at det må være TSH´en, som lægen mener.
    Det lyder til, at dit stofskifte er forhøjet. TSH er faldende, uro i kroppen, rysten og hjertebanken.
    Jeg syntes, at det er helt uforsvarligt, at din læge ikke gør noget ikraft af, at du har haft det skidt de sidste par måneder.
    Hvis du selv følte dig veltilpas - trods et faldende TSH tal - ville jeg kunne forstå hvorfor han ikke "reagerer".
    Jeg ville nok kontakte lægen igen, og bede om, at der kommer "handling" på dit lave TSH tal. (Hvad ligger TSH på ?)
    Er der sket noget i dit liv, som har gjort, at du måske er blevet mindre stresset???
    Men det er virkelig fantastisk at høre, at du har fået Eltroxin i næsten 30 år - og at stofskiftet altid har været velreguleret.
    Held og lykke
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Futte

    Dejlig at høre at et stofskifte kan være så velreguleret i mange år, jeg har lyst til at spøre dig om, du slet ikke har mærket at du har været stofskifte patient i alle år ? bortset fra du har taget eltroxin, og har det været samme mængde hele tiden ?
    Jeg synes også du skal se at få fat i lægen, så han kan forklare dig hvad det er med de der tal, høj og lav og forskellige tal, jeg har heller ikke styr på det, ved bare at jeg efter lægens udsagn har et velreguleret stofskifte at jeg har taget eltroxin, snart et år.

    Jeg synes alligevel jeg har en del dage, hvor jeg godt kan mærke min sygdom. Men jeg har trods alt flest af de gode.

    Kh
  • Indstillinger
    Hej igen,

    ja- så fik jeg en tid hos lægen om 14 dage - sådan er det vel....
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte som 14 årig - fordi jeg ikke voksede og udviklede mig. Jeg havde ikke umiddelbart andre symptomer. Men det blev reguleret og jeg har kun skiftet dosis i forbindelse med graviditeter - som dog drillede mig lidt - men jeg tænkte at det nok var alt muligt andet. Jeg har faktisk aldrig vist, at min sygdom kunne give mig problemer - så længe jeg bare huskede at tage min piller (1½ eltroxin om dagen).
    I sommers fik jeg helt vildt meget hjertebanken og blev undersøgt på kryds og tværs - også stofskiftet - men der var intet galt - så det lever jeg lidt med, i tanken om lægens ord "det er normalt - og går over igen".
    Jeg ved ikke, hvad der skulle få tallet til at falde -men jeg er på vej mod 44 år - så måske er er det noget med alder og overgangs-festen, der er ved at starte. Jeg håber jeg kan få en henvisning til en Endokrinolog, som nok ved mere om sagerne end min praktiserende læge.
    Tak for jeres svar,

    Futte
Log in eller Registrér for at kommentere.