Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mediation i Århus

Jeg er ikke lige helt klar over om dette er det rette sted at spørge om dette, men prøver alligevel.
Jeg vil gerne lære at meditere, har læst forskellige steder om det, og jeg kunne godt tænke mig at starte på en form for meditationskursus.
Det der tiltaler mig mest er åndedrætsmedition. Jeg kan se at der er rigtig mange udbydere, og da jeg måske har en lille fordom om visse former for alternativ behandling, vil jeg høre om der er nogen som kender nogle gode kurser i Århus, som ikke er for sære eller prøver at overtale folk til at blive budist!??

På forhånd tak.
MVH Søren

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har god grund til at være kritisk over for meditation, for på bare et wekend- kursus har man læst, at folk er blevet mere eller mindre sindsyge, hvis lederen er gået for hurtigt frem.
    Der er noget der hedder kundalini..noget de kan opnå ved at meditere, og det er ikke at spøge med!

    Du kan søge kundalini på google.

    Men meditation kan være mange ting, jeg vil foreslå dig at læse på denne side:


    http://www.kristenmeditation.dk/kurser/index.html
  • Indstillinger
    Tak for svaret
    Men må godt nok indrømme at det ik lige er sådan noget kristent noget jeg søger. Har egentlig bare tænkt mig at lære almindelig åndedrætsmeditation, så hvis der er nogen som kan anbefale et ureligiøst og fredeligt kursus ville jeg være rigtig glad?
  • Indstillinger
    Meditation ER religiøst, men det er bare ikke alle der er klar over det.

    Her er frit valg på alle hylder, du vælger selv :

    http://da.wikipedia.org/wiki/Meditation
  • Indstillinger
    Jeg kender ikke specielt til meditation i Århus, men Skandinavisk Yoga skole plejede at have mange kurser, også med åndedrætsmeditation. Derudover er der noget der hedder Mindfulness, som stormer over landet i øjeblikket, som også er meditativt. Det bruger vi bla i psykiatrien, det er åndedræts og opmærksomhedsmeditation renset for alt religiøst.
  • Indstillinger
    Hej Søren
    Det kan godt være du føler dig tiltrukket af en skole til at lære meditation, men du hehøves ikke at gå på én for at kunne udføre en meget simpel meditation. Her er en nem åndedrætsmeditation, som er god at udføre lige når du står op og om aftenen inden spisetid. Den varer ca. 6-9 minutter.

    1. Sæt dig i en stol og sæt en pude bag lænden så du slapper godt af.
    2. Hold øjnene åbne imens du lader dit blik fokusere på et punkt på f.eks væggen foran dig eller noget andet, ligemeget hvad, bare det bringer dig ro. Du skal kigge lidt under næse højde, så du slapper af i øjnene. Hold blikket på dette punkt i ca. et minut
    3. Lad nu opmærksomheden være rettet mod alt UDENOMKRING punktet uden at fokusere på dette. Hold denne tilstand i ca. 10-20 sek.
    4. Luk dine øjne og træk vejret dybt tre fire gange igennem næsen og ånd stille ud igennem munden.
    5. Træk vejret stille og roligt uden at kontrollere hastigheden, men læg mærke til åndedrættet.
    6. Efter ca. 6-9 minutter åbner du øjnene.
    7. Rejs dig roligt op, da du jo har siddet stille og forhåbentligt er meget afslappet og rolig. Du kan derfor godt blive lidt svimmel hvis du rejser dig for hurtigt.
    Meditationen er hermed forbi.

    Hvis du får en masse tanker når du mediterer, så bare lad dem komme uden at fokusere på dem eller prøve at holde fast i dem.

    Efter ca. tre uger, mærker du en markant psykisk balance og velvære.

    PS: Har mediteret sådan i ca. 20 år, så jeg har dyb erfaring med det. Jeg bor i Århus men giver ikke undervisning.

    God fornøjelse

    HrNielsen
Log in eller Registrér for at kommentere.