Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mortion under gradviditet

Redigeret 30 januar, 2009, 04:02 i Snart gravid
Hej jeg er en pige på 24 snart 25 jeg stoppede med mine p-piller den første Januar for min kæreste og jeg vil gerne have et barn sammen. Vi er sammen begyndt på kostomlægning da vi begge er overvægtige. jeg tager multivitaminer og folsyre hver dag og er så småt begyndt på noget pilates og vil til at gå på arbejde. Mit spørsgmål er hvis jeg nu bliver gravid kan jeg så stadig gå på arbejde og måske også begynde i motionscenter, men hvor meget kan man træne når man er gravid uden der sker noget???

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Peddy,

    Vi har haft kontakt før; jeg håber det er ok, jeg kommer med et bud til dig?

    Jeg synes, det er et rigtigt dejligt oplæg, du her kommer med. Jeg håber det snart lykkes for jer at blive gravid, men tag det roligt og nyd hinanden, der kan jo sagtens gå nogle måneder. Måske du er lige så ”heldig” som mig – det lykkedes mig at få barn ikke bare en gang, men to gange i december – ja, det er en barsk måned, men sådan skulle det så være. (14/12 og to år efter 31/12 - akja)

    Det er godt både for dig og jer, men også for en fremtidig graviditet, at I nu er startet med kostomlægning, og selvfølgelig ved du ,at det ikke er helt nok at spise sundt – det skal også være proportionelt rigtigt. Hvis I spiser for store portioner – også af det sunde, så er det selvfølgelig bedre for kroppen, men man taber sig ikke. Og jeg synes, det er så dejligt at I begge er enige om dette – det er godt at være to om sådan noget, for det er ikke altid lige nemt, det ved jeg.

    Det lyder som en rigtig god ide at gå på arbejde – især hvis det kan blive en god frisk, rask travetur på en god halv time med godt tempo på to gange dagligt, så ville det bare være alle tiders, hvis ikke du har helt så langt på arbejde, så prøv at lægge en rute med en god omvej. Så er jeg faktisk lige ved at tro, at det så vil være motion nok – i hvert fald til du selv begynder at få behov for mere.

    Mht. graviditet og motion, så kan man – hvis graviditeten ellers forløber normalt, hvad de fleste heldigvis gør – sagtens tage disse gode traveture hver eneste dag indtil fødslen, og i øvrigt lige så snart du kan efter fødslen, så er det om at komme ud og tage turen igen, og der kan du samtidig ”lufte” barnevognen :-)

    Du kan også dyrke megen anden motion, men da du alligevel i forbindelse med graviditet skal til læge, synes jeg, det ville være rigtigt fornuftigt, hvis du der fik nogle gode råd om, hvad du måske især skal passe på med. Jeg er sikker på, du vil kunne få gode råd fra din læge, da overvægt jo heller ikke er så godt for en graviditet, så derfor skal du bestemt bakkes godt op. Du kan jo netop få lidt nedture, da du jo iflg. sagens natur ikke vil opleve det store vægttab, da du jo samtidig skal have vægten op i graviditeten.

    Og så en lille ekstra ting, når du forbentlig snart ER gravid: Min datter, der en en lille smule ældre end dig, men som nu venter sit 3. barn har og har haft megen stor glæde af en side her på nettet: Babyklar. Der kan man komme med i en gruppe, der har termin nogenlunde samtidigt, man har således kontakt med en række kvinder i samme ”situation” som en selv. Man kan udveksle erfaringer, gode råd, man kan få opbakning, når man har behov for at ”pive” ,fordi ind i mellem ser det hele gråt ud, og jeg er helt sikker på, at der i en sådan gruppe også vil være andre, der måske er lidt overvægtige, så der kan du finde ligesindede, måske få rigtigt gode motionsråd og – ja, jeg har jo ikke selv været på siden, men som nævnt, min datter taler meget om den store glæde, hun har af det.

    Rigtig god fornøjelse og held og lykke.
  • Indstillinger
    tusind tak for dit indlæg - jeg nød at læse det du havde skrevet. En af grundene til at jeg også skrev herinde var fordi jeg så i tv af der bliver lavet undersøgelser i danmark lige nu som er gravid og overvægtige som er på kostomlægning og motion :) men jeg vil snakke med min læge om det også når den tif kommer :)
    det lyder godt det med gåturene :) for jeg har en halv time på job :)
    og det bliver dejligt når jeg kan lufte barnevognen :)

    Jeg ved også det kan være svært at blive gravid hvis man tænker for mig over det, så derfor ville jeg prøve at fokusere på kostomlægningen og motionen så jeg får tankerne på noget andet :)

    En anden ting jeg lige vil høre om jeg elsker at male på lærred men det er med vandbasseret maling er det oki når man er gravid eller???

    Tusind tak for det hint med hjemmesiden det vil jeg prøve når jeg er blevet gravid :9
  • Indstillinger
    Hej Peddy,

    Jeg tror ikke, der er problemer med vandbasseret maling, men for et være helt sikker bør du nok lige forhøre dig der, hvor du køber din maling, hvis ikke der står noget tydeligt på pakningen.

    Held og lykke -
Log in eller Registrér for at kommentere.