Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spytsten

Hvor mange slags svagheder findes der dog ikke. Min læge mener, at jeg lider af spytsten, og nu skal jeg til øre- næse- halslæge med det.

Der opstår ret store smerter i to kirtler. Foran øret og under en kindtand. Især, når jeg spiser, og smerterne kan vare i lang tid.

Er der nogen, som har haft denne sygdom? Hvad kan der gøres for at fjerne de "sten" som spærrer, uden det skal ske ved operation? Er der nogen, som er blevet opereret med hvilket resultat?

Underligt nok kom det ved to kirtler på èn gang.

Tak for svar
Johannes

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har fået betendelse i den venstre ørenspytkirtel..
  • Indstillinger
    Hej Johannes
    Jeg har ikke hørt om en behandling uden operativt indgreb, så det bliver nok den vej du skal.

    Jeg har valgt at fortælle om mit forløb så du ud fra dette kunne danne dig dit eget indtryk, hvis du så sidder med nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig.
    Mit forløb så således ud:
    Jeg har haft denne sygdom i hø og ve side, den er pinefuld som bare fa...n.
    Da jeg kom til øre-næse-halslæge, blev jeg sat i gentagende penicillin behandlinger, da han havde observeret mig i en periode blev der taget stilling til røntgen( mærker det kun svagt, når der sprøjtes kontrast ind i spytgangene) og operation. Mit operationsforløb var godt begge gange, jeg havde dog i knap 3 måneder hængende mundvige og småproblemer med at lukke øjet da de kirtler de skulle fjerne sad om nerven til ansigtet, i dag har jeg ingen problemer med det. Det eneste jeg kan ha problemer med er at jeg mangler spyt når jeg spiser bl.a franskbrød.
    Jeg blev opereret på Vejle sygehus.
    Jeg ved ik' om de har lavet om på forløbet efter 14 år, men det kunne jeg godt forestille mig.
    God bedring
    Sommerhilsen herfra.
    Rita
  • Indstillinger
    Nå har jeg fået betendelse i en ørenspytkirtel..hvordan kan jeg få fjernet betendelsen?
  • Indstillinger
    Hej Fugel00
    Jeg vil foreslå at du tager kontakt til din øre-næse-hals læge i morgen, eller hvis det er helt tosset må du til vagtlægen, de kan gi' dig noget penicillin til at slå betændelsen ned med.
    Hilsen Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.