Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blærebetændelse igen og igen..

Redigeret 10 juni, 2011, 14:26 i Blærebetændelse
For ca. 2 år siden fik jeg blærebetændelse for første gang. Jeg vidste ikke helt hvorfor det gjorde så ondt når man skulle tømme blæren.
Jeg tog til læren og det vidste sig at være blærebetændelse. Heldigvis var den ikke så slem, så det gik hurtigt over.

Jeg fik blærebetændele året efter igen, på næsten samme tidpunkt(vintertid) og har det nu også idag :-(
Den er dog så kraftig denne gang, at jeg bløder når jeg går på toilettet. Har fået nogle piller og de hjælper også en del.

Men hvorfor får man det så tit, og specielt her om vinteren?

Jeg har læst en del om det, og at det primært skyldes bakterier som kravler op i blæren hvis man vasker sig forkert.
Jeg synes selv at jeg vasker mig grundigt og på den rigtige måde(fra skeden og hen mod endetarmen) med intimsæbe. Jeg tisser også for det meste efter samleje, som de også anbefaler at man skal.

Min mor mener dog, at det sagtens kan være fra kulden, hvis ikke man har nok varmt tøj på, specielt nede om fødderne.

Den anden gang jeg fik det, kunne jeg blive af med det ved hjælp af tanebærjuice og masser af vand, men ikke denne gang desværre.

Er der nogen der har været i samme situation med tilbagevendende blærebetændelse?
Det er ikke så meget fordi det gør ondt når man tisser,men mere det, at man ikke kan tage nogle steder hen i længere tid uden at skulle søge efter et toilet. Ret irriterende synes jeg.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hele livet, een gang om året. Også nu. Skyldes helt sikkert den gennemtrængende hårde vind forleden dag.
    Unge går med for tyndt tøj. Min søster fik det tit, men det hjalp, da hun begyndte at bruge trusse-indlæg af andre grunde.
    Altså helt sikkert at påklædning er een af grundene.
  • Indstillinger
    en ting der også kan forbygge i denne kolde tid er, at stå og og vente på bussen, istedet for at sætte sig ned ved bus skurene. De er simpelthen SÅ kolde at man næsten er 100 på at få blærebetændelse af det. :)
  • Indstillinger
    Normalt fx. om sommeren kan de samme bakterier kravle fra endetarmen mod urinrøret og sidde klar, men ikke når at komme i udbrud fordi væksten ikke er til det (kulde osv.). Når det så er vinteren og man tit sidder på ngoet koldt får de her onde bakterier langt bedre mulighed for at udvikle sig og derfor får man blærebetændelse. Har det selv tit og det er sååå irriterende!
  • Indstillinger
    Har også haft problem med tilbagevendende blærebetændelse, men også svamp og forkøleleses sår. Har så fået ordineret en kur med vitaminpille og stærk c-vitamin i et par måneder- og vips væk er alle symptomer - og har jeg optræk til noget tager jeg er kur igen.

    Selvom vi mener at vi får varieret kost - så er der åbenbart ikke vitaminer nok i kosten.
  • Indstillinger
    Nogen kvinder er mere udsat end andre. Kvindens urinrør er meget kort (2-4 cm) hvorfor de er mere udsat end fx. mænd. Anatomisk er vi os skruet sammen, så chancen for, at vi erhverver os en infektion er meget stor, da der er ikke er særligt langt imellem anus og urinrørs åbningen. Nogen døjer os med, at slimhinden i urinrøret fx er sart, hvorfor man derved nemmer kan få en infektion eller som nogen andre os har skrevet, at man fx har frosset. Man skal bare huske og drikke rigeligt så blæren bliver skyllet godt igennem.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har lidt af blærebetændelse siden jeg var 14 år! (jeg er nu 44 år). Jeg havde blærebetændelse mindst 1 gang hver 2. md. og ofte med kramper i urinrøret når jeg tissede. Tog aldrig på ferie uden Sulfa- medicin. og intet hjalp. MEN - så fik jeg omgangssyge der varede en over en uge...og kunne ikke spise eller drikke ret meget...og min blærebetændelse/ondt når jeg tissede forsvandt!!!!! jeg har fundet ud af at jeg ikke kan tåle E-farvestoffer!. Jeg drak rigtig meget saftevand og spiste selvfølgelig slik (elsker lakrids). Dette stoppede jeg med og har ingen symptomer haft siden ( det er nu over 2 år siden). Synes du skal prøve at undgå E-farvestofferne. Dvs. kik på slikket om der er noget i og lad for guds skyld være med at drikke sodavand og saftevand. Der findes dog økologisk sodavand som kan købes i kvickly dem kan godt tåle.
    Bare et råd og måske værd at prøve?

    held og lykke
    Charlotte
  • Indstillinger
    Hej med jer

    Så er vi inde på kosten. Problem med at tåle æg kan give blærebetændelse. Problem med at tåle mælk kan give halsbetændelse, det kan altså være en ’normal’ reaktion. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Charlotte2009 - du skriver, du fandt ud af du ikke kunne tåle E-farvestofferne.Hvordan fandt du ud af, det var lige dem?
Log in eller Registrér for at kommentere.