Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kopi medicin/Effexor

Hej er der nogen der har erfaringer med kopi medicin ? har lige erfaret
da jeg var nede på apotek at der er kommet noget meget billiger som skulle være det samme, jeg spiser/sluger 375 mg om dagen af Efexor, men syntes det nye kopi produkt har en anden virkning, jeg syntes jeg får de samme bivirkninger som da jeg startede på dem igen!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 26 juni, 2009, 07:28
    Hej Pluto

    Jeg har ikke selv erfaringer med Efexor eller kopier af det, men jeg har læst om det. Prøv f.eks. at se på:

    http://www.depnet.dk/universe5/debate/3567/default.aspx

    Det er ikke altid, at det kan betale sig at spare penge. Jeg håber, at du hurtigt finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg spiser Efexors kopimedicin og jeg mærker INGEN forskel. Dog var nogle af kapslerne temmelig store, men jeg får en anden slags nu, og de er ok i størrelsen.

    Saskia
  • Indstillinger
    Hej Saskia54
    Du skriver at du tager kopimedicin af Efexor, dem du tager nu er mindre end tidliger.
    Jeg vil gerne vide hvad de hedder, da jeg syntes de kapsler min mand får er enorm store og jo højre mg jo tykkere,de hedder Venlafaxin fra Orifarm
    Jeg er meget spænd på dit svar.

    Jeg har oplevet når jeg henter medicin til ham på apoteket, ser de stort på om det er samme mærke hvis der skal udleveres to forskellige styrker, så ved han jo ikke hvilken mærke der giver bivirkninger, derfor forlanger jeg at det skal være fra samme producent.

    Min erfaring er, når jeg får depot Nitrotabletter af forskellig mg virker de bedst når de komme fra samme producent, og så mindskes bivirkningerne.
    På forhånd tak for hjælpen
    De hjerteligste hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Dem jeg spiser hedder Venlafaxin KrKa, og de er da godt nok store, men jeg har altså fået dem større. De her er såvidt jeg husker på størrelse med orginalproduktet.

    KrKa er vist firmaet ikke? Jeg tror nok jeg fik dem, du skriver om, en gang, og ja de ER store.

    Hilsen

    Saskia
  • Indstillinger
    Lad mig starte med at gøre opmærksom på at jeg har socialfobi/angst. Jeg startede ligeledes med Efexor depot (5 mdr.) og fik det meget bedre. Jeg kunne pludselig en masse ting, som jeg ikke havde kunnet i ca. 20 år. Her efter fik jeg så udleveret det billigste produkt (Venlafaxin Orifarm & Krka). Efter 2½ mdr. på det gik det meget tilbage. Jeg kunne pludselig ikke længere de ting, som jeg kunne på det originale præparat (Wyeth). Jeg fik derfor lægen til at skrive på recepten at jeg skal have Wyeth. Problemet er så bare at det koster næsten 1900,- for 3 mdr. og at min økonomi desværre ikke er gearet til så stor en udgift. Derfor er der nu 2 gange blevet søgt om støtte hos lægemiddelstyrelsen. Begge gange har jeg fået afslag, med den begrundelse at man ikke mener, at det billige præparat er blevet afprøvet godt nok. Det er lidt sørgeligt at man ser sådan på det, men sådan er det nu engang. Nå, men jeg har nu tænkt mig at skrive et personligt brev til ministeren hvori jeg redegør for min situation o.s.v. Om det hjælper er svært at sige, men jeg er bestemt villig til at gøre et forsøg. Om ikke andet, så mener jeg der skal skabes fokus på problemstillingen, fordi jeg er jo åbenbart ikke den eneste. Er der flere i samme eller lign. situation så skriv endelig, så vi evt. kan få skabt noget debat omkring emnet.
  • Indstillinger
    Redigeret 27 juni, 2009, 07:34
    Det er bestemt værd at få med, at kopi præparaterne, ifølge lovgivning, kun behøver indeholde ned til 80% af det aktive stof. Det vil i realiteten betyde, at tager man f.eks. 375mg. - ja så får man altså i værste tilfælde kun 300mg. Det er faktisk meget og er man i forvejen medicin følsom, som vi jo er nogle stykker der er, så mærker man det altså meget tydeligt.
  • Indstillinger
    Hej alle interesserede

    Jeg har ikke selv erfaringer med kopimedicin, men jeg interesserer mig meget for problemstillingen, fordi jeg har det indtryk, at mange mennesker bliver svigtet, når de oplever, at kopimedicin ikke virker, og at de desuden ofte bliver talt ned til, fordi de får at vide, at kopien har nøjagtig samme virkning som det originale produkt.

    Jeg fandt lige noget om emnet:

    http://www.dpsnet.dk/fileadmin/web-file ... ps.doc.pdf

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen1!

    Er meget glad for din interesse omkring problemstillingen, og linket du henviser til er virkelig guld værd.

    Tak! :o)
Log in eller Registrér for at kommentere.