Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

HPV-vaccination og sex

Hej Netdokter.

Jeg er en pige på 15. Jeg har fået mine to første stik, men mangler den tredje, som jeg først skal have til april. Jeg har fået at vide, at man helst skal have alle vaccinerne, inden man begynder på sex. Er dette meget vigtigt? hvis vi buger kondom er der så stadig mulighed for at blive smittet? Kan jeg blive smittet hvis drengen også er jomfru?

Hilsner fra Mette.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mette,

    Hvor er det godt at du får HPV-vaccinen. Det er ganske rigtigt bedst at vente med sex til efter du er helt færdig med vaccinationerne. Sådan som jeg har forstået det, så kan du godt blive smittet selv om I bruger kondom, så hvis det er muligt at vente med sex til efter dit sidste stik, så vil jeg helt klart anbefale dig at gøre det.
    Men det kan selvfølgelig være, at der er andre her på debatten, som har et andet input?

    Venlige hilsener
    Trunte
  • Indstillinger
    Fint nok du får den vaccine, men det betyder ikke, at du således er fredet i klasse A. Du kan sagtens få alle mulige andre kønssygdomme alligevel.

    Jeg forstår dog ikke, at du ikke er blevet ordentligt informeret ved lægen om vaccinen, bivirkninger og hvornår den virker efter hensigten. Det kan man godt forlange af en læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.