Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Følelsesløs plet i hovedbund på str. med 2-5 kr.

Hej

Jeg blev lidt urolig idag, da min mor fortalte om en følelsesløs oven i hovedet, og under det ene bryst..... på størrelse med en 2-5 krone, jeg opfordrede hende til at søge lægen straks, men fik hende ikke overbevist, er der nogle som kender til dette fænomen??

Mvh Tina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tina,

    Jeg sidder netop og surfer på netdoktor fordi jeg har samme symptomer som dem du beskriver hos din mor. Blot har jeg følelsesløse pletter flere steder og har haft dem i nogle år, men det er som om antallet er taget til indefor det sidste års tid. Jeg opdagede de første på ryggen for hen ved 10 år siden og slog det hen med at de nok altid havde været der og jeg bare aldrig havde opdaget dem. Men der er helt klart kommet flere til, som ikke var der dengang.

    Jeg kan mærke dybe tryk men ikke overfladisk berøring og i perioder klør det på en underlig måde de steder hvor der er pletter - min fornemmelse er, at det er i den periode hvor de opstår. Så det føles som nerver der på en eller anden måde er generet/dør ved først at sende forstyrrede signaler og så slukke. Heldigvis påvirker det ikke min motorik eller andet, så min bekymring går mest på hvad det kan føre til / være udtryk for.

    Jeg har spurgt min læge, og hun har intet bud på hvad det er. Hvilket også er grunden til at jeg er herinde for at finde noget, men fandt kun dig. Jeg tænkte dog, at det kunne være interessant nok at vide at der i hvert fald er en anden der har samme symptomer - og hvis du får et svar eller finder ud af noget, må du meget gerne skrive om det herinde. Jeg vil gøre det samme.

    De bedste hilsner,

    Ernest
  • Indstillinger
    Hej med jer.

    Jeg er 34 år og har her for ca. 2 mdr. siden fået et følelsesløs plet i ryggen. Faktisk lige under/på skulderbladet. Den er ca. på størrelse med en appelsin. Jeg har ikke være til lægen med det, men overvejede det ellers, men ville lige først undersøge nettet, for at se om jeg kunne finde andre med lignende symptomer. For at få en ide om hvad det kunne skyldes. Har kun fundet det I har skrevet.

    Jeg mærker det dagligt, sådan lidt ømt-agtigt på en underlig måde og dagligt så klør det, som om jeg har et hår der kilder. Jeg er kun følelsesløs ved let berøring, så snart man trykker så kan jeg godt mærke det.

    Jeg tillægger det nerver, som er blevet afklemt for længe og evt. blevet skadet, under en operation jeg havde for 2 mdr. siden. da det var efter operationen jeg bemærkede det. Anden forklaring har jeg ikke.

    Mvh
    Johanne
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har lige været til undersøgelses på grund af gigtlignende symptomer i flere led, som starterede meget pludseligt i februar i år. Grunden til, at jeg skriver ind her, er, at jeg har oplevet præcis de samme symptomer, som I beskriver, men den læge jeg var hos, kunne ikke give mig nogen forklaring. Hun er selvfølgelig ikke hudekspert, men én af de sygdomme, jeg bliver observeret for, er psoriasis-gigt (har dog intet udslæt). Derfor tænkte jeg, der måske kunne være en sammenhæng mellem de følelsesløse pletter og denne sygdom.

    Jeg er præcis som dig Johanne, 34 år, og har længe haft en underlig følelsesløs plet under det ene skulderblad. Jeg kan godt ane berøringen, men det er som om 'første lag' er følelsesløs. På det sidste er der stødt flere af disse følelsesløse områder til. Indtil videre har jeg ikke tillagt det den store betydning. Jeg havde egentlig den opfattelse, at den følelsesløse plet skyldtes min bh, da jeg kort efter at have købt et par bestemte bh'er oplevede kløe og udslæt der, hvor stroppen hæftede på ryggen, men jeg ignorerede det, udslættet forsvandt og tilbage blev en lidt følelsesløs plet.

    Lige som jer er jeg selvfølgelig meget interesseret i at høre nærmere, hvis I finder ud af, hvad grunden kunne være!

    Mvh Iben
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg er 25 år og har lige som mange af jer andre også et følelsesløst område på det ene skulderblad på størrelse med en appelsin. Jeg har haft det i omkring et år eller mere. Det har aldrig kløet, gjort ondt eller noget i den stil, men undrede mig da over, hvad det kunne være og tog derfor langt om længe til lægen i dag.
    Lægen kunne ikke give mig noget svar på, hvad det kunne være andet end ødelagte nerver. Jeg har dog ikke oplevet noget, som fysisk kan have ødelagt min hud eller nerverne under.
    Inden huden blev følelsesløs mindes, jeg at kunne mærke noget der prikkede/kildede en gang i mellem og en dag var området følelsesløst. Det er nu også begyndt at prikke på min anden skulder en gang i mellem, og jeg er lidt urolig for, om der også kommer et følelsesløst område der.
    Jer er meget interesseret i at høre, hvis nogen af I andre finder et svar.

    Mvh Signe
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg er 33 og har - ligesom jer - en følelsesforstyrret plet på ryggen, som klør helt vildt nogle gange, men når jeg klør på det føles det som om det er under huden på sådan en mærkelig måde. Øverste lag er følelsesløst og lidt tørt til tider.

    Min læge har ingen forklaring.. Fandt I nogensinde ud af noget?

    Mvh Katrine
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg er 31 år og har i mange år (siden gymnasiet) haft en følelsesløs plet på ryggen under skulderbladet. Præcist som i beskriver det. En dag for 7 år siden, da jeg sad og læste til eksamen på jura studiet, begyndte det at snurre på det pågældende sted, og da det stoppede, efter en uges tid, efterlod det en endnu større plet på ryggen.

    Siden er der kommet flere til. En plet under hvert knæ (på ydersiden af den øverste del af skinnebenet). De sidder præcist samme sted. Og på hver yderside af stortåen (hvor skoen kan klemme) - også på begge storetæer. Jeg synes at kunne mærke, at det begynder på albuerne (blot lige midt på den tørre plet, og ikke større end den).

    Kan engang imellem opleve lidt 'vandrende' føleforstyrrelse rundt om på kroppen. Men typisk flytter de sig i løbet af natten, til et andet sted. Det er ikke følelsesløshed, men lidt kriblen, øm hud eller som at mærke en elektrisk tandbørste på huden i impulser - ikke på større områder. Altid begrænsede områder og altid vandrende fra dag til dag, for derefter at forsvinde.

    Jeg har aldrig været ramt af noget fysisk, muskulært eller andre ting. Det er alene følesansen.

    Det er meget mærkeligt, men da jeg læste denne tråd for en del år siden, var jeg ikke i tvivl om, at det må være det samme uforklarlige fænomen!

    Jeg hører meget gerne, om nogle er blevet klogere??

    Jeg påtænker, en gang for alle, at få det undersøgt til bunds. Selvom der er gået mange år, så fortsætter det, og tænk hvis man kan bremse udviklingen. Jeg synes efterhånden de generer mig i det daglige med mærkelige fornemmelser på ryg og knæ :/

    Mvh

    Anne
  • Indstillinger
    Hej Anne,

    Jeg har, indtil videre, fundet dette: http://emedicine.medscape.com/article/1599159-overview

    Notalgia, hedder det. Men jeg har en læge aftale snart for at få undersøgt det yderligere og forhåbentlig vil jeg have mere at sige derefter.

    Jeg håber det hjælper.

    Mvh Katrine
Log in eller Registrér for at kommentere.