Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

klamydia

Hej

Jeg har netop fået konstateret klamydia, og læst en del om det her på siden. Jeg har haft fast kæreste i 3 år, som jeg har haft ubeskyttet sex med. Han har tidligere (Inden vi startede med at komme sammen) haft sex med 1 pige, men MED kondom, og jeg har tidligere (Inden vi startede med at komme sammen) været sammen med 1 fyr MED kondom. Mit spørgsmål er så:

1) Hvordan kan vi have fået klamydia, hvis (som han påstår) ingen af os har haft ubeskyttet sex med andre?

2) Kan man få klamydia på andre måder end gennem ubeskyttet sex? Fx selv om man bruger kondom?

3) HVIS man kan få klamydia på trods af kondom, kan det så godt først give symptomer efter 3 år?

Håber meget på et svar, da jeg virkelig er rundt på gulvet :(

Mvh Maria

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maria

    Jeg er ikke ekspert på området, men jeg tror bestemt ikke, man kan få klamydia sådan uden videre uden at have haft sex med en uden beskyttelse. Måske kan man få klamydia på trods af kondomet, hvis det måske er sprunget, eller det har siddet dårligt fast... Så én af jer har nok haft sex med én engang uden kondom ;-) og der skal vist ikke mere end 1 gang til...

    Med hensyn til symptomerne, så kan man vist bestemt have sygdommen uden symptomer og altså først finde ud af det meget senere i livet - og det er dét, der er farligt, fordi man kan blive steril af det, vhis man ikke har opdaget klamydiaen i tide. Derfor får mange danskere taget regelmæssige test for klamydia, selvom der ikke nødvendigvis er symptomer, fordi det har så alvorlige bivirkninger, hvis det ikke opdages.

    Så uanset 'hvor' din/jeres klamydia stammer fra, så sørg for at komme i behandling hurtigst muligt. Jeg har hørt, at man kan blive testet anonymt for alle typer kønssygdomme på Bispebjerg Hospital, hvor man bare trækker et nummer. Så det kan du/I gøre, hvis du ikke vil til din egen læge med det.

    Held og lykke med det!

    kh Blyant
Log in eller Registrér for at kommentere.