Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

gabapentin optrapning, er det her normalt?

Redigeret 23 januar, 2009, 09:50 i Rygsmerter
Hejsa!

For noget tid siden startede jeg på 600 mg. til natten, og syntes de hjalp; men efter kort tid, var smerterne i benet taget godt til igen, men da min hofte stadig var hjulpet, skulle jeg trappe op til 900 mg og efter en lille uge igen til 1200 mg.
Jo de virker da; men virkningen aftager, efter først at ha virket. Er der andre, der kender det mønster?
Mine bivirkninger er lidt svedeture samt noget udslæt i ansigtet, som lige skal tjekkes, om det har med medicinen at gøre; men absolut til at leve med.
I tråden længere nede SPM TIL NERVESMERTER I BENET, skriver "avminryg2" om noget med gabapentin og afhængighed, kan intet finde om dette, er der nogen der ved noget om det, synes da det er relevant nok at vide, hvis der er noget om det???

Mvh. EK

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej EK.

    Jeg trappede op hver 3 dag indtil jeg var på 300 mg x 3 dgl. Det fes dog hurtigt af, og blev så sat 300 mg mere op, så jeg fik 300 + 600 + 300. Det har jeg holdt mig på i længe, selvom jeg egentlig havde brug for mere, men med udsigt til operation osv ville jeg nøjes, i håbet om at skulle helt af med dem.
    Får du dem kun til nat? For jeg har forstået at dosis skal deles ud på 3 for at det hjælper som det skal. Det er nemlig ikke et præparat man kan tage som pn. Der skal være en konstant plasmakoncentration mener jeg.
    Mine bivirkninger var øget appetit og vægtøgning. Tog 4 kg på.
    Tror afhængighed af dem er fordi de kan virke sløvende, men er nu ikke det præparat jeg forbinder med som værende MEGET afhængighedsskabende...
    Har fået at vide flere gange at det er vigtigt at trappe langsomt ud, men om det er pga abstinenser eller om det er fordi at der er nogen der får det mod epilepsi, det ved jeg ikke...

    Mvh Jakle
  • Indstillinger
    Hej Jakle!

    Nej jeg får dem over 3 gange, altså 300 + 300 + 600, derudover får jeg også imipramin 3 gange dgl. for nervesmerterne.
    Altså jeg startede med 300 gabapentin til natten, steg til 600 derefter 300 i min eftermiddagsdosering 13.30, sidst 300 i aftendosering 19.30.
    Det der med afhængighed, tror måske du har ret, ellers ville der vel være oplyst mere - har også fået at vide, at det er vigtigt at trappe både ind og ud, helst med 3-5 dage imellem.

    Mvh. EK
  • Indstillinger
    Hej Jakle!

    Fik lige skrevet lidt kortfattet tilbage i formiddag, og vil nu lige fuldføre.
    Kan godt se det første inglæg er lidt misvisende, da jeg skriver jeg starter med 600; men reelt var det 300, og kort efter 2 x 300 undskyld jeg er lidt flyvsk...
    Du skal ihvertfald ha tusind tak for din respons, så føler man sig knap så alene, synes iøvrigt det er fantastisk flot, at du overhovedet har overskud til andre, med alt det du har været, og er igennem. Jeg håber så meget for dig, at der snart sker et ryk i sagen, så du kan få den hjælp, du har brug for, faktisk helst i hjemmet. ( Efter et overfald på mit daværende arbejde med voksne autister, hvor jeg bl.a blev bidt i hånden, var min reaktion dagene efterflg. så kraftig, at jeg fik tilbudt en krisepsykolog hjem, ellers have jeg ikke fået hjælp). Men som et minimum skulle man nok kunne forvente, at du kan få hjælpen i nærområdet, da du jo knap nok er transportabel, (hvordan går det iøvrigt med den fysiske del, smerter ol.?).
    Jeg ønsker ihvertfald det bedste for dig og sender dig masser af tanker ;-)

    Kh EK
Log in eller Registrér for at kommentere.