Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid?

Redigeret 23 januar, 2009, 11:31 i PMS og menstruation
Hej Tøzer
Jeg er en 23 årig som håber på lidt hjælp.
Jeg tager p-piller Yasmin og har gjort det i 7 år uden problemer.
Jeg havde lige omkring jul ubeskyttet sex, men mener ikke jeg har glemt nogle p-piller.
Da jeg skulle have min mens. har i januar var den brunlig og lidt som udflød. Slet ikke som normalt. Bløder normalt en del og i 4 dage.
Hvor tidligt kan man se om man er gravid?
Kan testen vise negativ - men være positiv (bare for tidligt til at se det)?

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du ellers er sikker på, at du har taget dine p-piller korrekt skulle du vel ikke være gravid, men jeg forvirres lidt:
    Du er 23 år - du har taget i syv, dvs du har taget p-piller siden du var 16 år??

    Du har således medicinsk fået din cyklus styret i alle disse år. Har du egentligt sat dig ind, hvad det er for en mekanisme, der foregår i din krop? Har du aldrig været nysgerrig efter at vide, hvordan din krop fungerer uden medicinsk styring?

    Umiddelbart ville jeg da foreslå dig, at du holdt en længere pause, så du kunne finde ud af, hvordan din krop fungerer.

    Når man tager p-piller er det jo ikke en "rigtig" menstruation, da menstruation forekommer ved afstødning af et ikke befrugtet æg. Når man tager p-piller har man jo ikke ægløsning.

    Jeg ved godt, at mange læger bare udskriver p-piller, da alternativet - aborten - bestemt er belastende for både krop og sind, men beklageligvis har jeg ikke indtrykket af, at der er ret mange læger, der bruger tid på at forklare - især de helt unge kvinder - hvad det i grunden er, de indtager.

    Jeg synes, det er lidt underligt, at du lige pludselig får en helt anden form for blødning, hvorfor jeg synes, du skulle tale med din læge og måske alvorligt overveje en god p-pille pause.

    Ligeledes har du haft ubeskyttet sex - du skulle måske også lige have et check for noget kønsoverført?
Log in eller Registrér for at kommentere.