Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Calcium/Magnesium

2

Kommentarer

  • Mange tak for svaret. Det var brugbart;O) God weekend
  • Redigeret 15 august, 2010, 03:13
    Du kan også bruge et Calcium-Magnesium tilskud i pulverform. De kan opblandes i vand og indtages flydende.
  • Hejsa,

    jeg brugte magnesium da jeg trænede meget. Jeg fik store kramper om morgenen. jeg vågnede nogle dage, fordi at jeg havde kramper. Men jeg fandt magnesium tabletter her http://www.netspiren.dk/pl/Vitaminer-Mi ... -1077.aspx .

    held og lykke med det.
  • Hej
    Dit problem med kramper i benene kan du også løse meget enkelt. Jeg har drukket Magnesia Kildevand med højt indhold af Magnesium den sidste måned, dette har løst mine problemer med kramper, sund-kilde i Haderslev har Magnesia Kildevand med forskellig smag.
  • Hej Kameliadamen eller en anden venlig sjæl. Jeg er så forvirret hvad angår hvilken multivitaminpille, jeg skal købe. Overvejer, i forlængelse af det tidlige indlæg, multipillen fra Solaray, men det der gør mig meget forvirret er, at når jeg læser om indholdet i en pille, så overstiger de forskellige vitaminer, det anbefalet daglig indtag! Håber der er en der kan hjælpe mig ud af denne jungle. Der er så mange vitaminpiller at vælge i mellem, jeg ønsker bare at tage et tilskud der gavner min sundhed
    Vh Maibritt
  • Hej Maibritt

    Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Det tror jeg, at vi er mange, der er. Sagen er jo, at der er stor uenighed blandt læger om, hvor store mængder af vitaminer der er nødvendige ud over en sund og varieret kost. Ifølge sundhedsmyndighederne er en almindelig sund dansk kost tilstrækkeligt. Hvis man vil sikre sig ekstra, kan man lige tage en vitaminpille dagligt, og her mener de, at den allerbilligste vitaminpille er o.k.

    Men ifølge de læger og forskere, som følger med i de forskningsmæssige resultater - det gør almindelige læger ikke, og de har næsten intet lært om ernæring og vitaminer på universitetet - så er den almindelige danske kost langtfra tilstrækkelig, og vi behøver langt større mængder af vitaminer og mineraler, end der er i de billige vitaminpiller, og desuden findes de vigtige stoffer ikke altid i en form, der er letoptagelig i billige vitaminpiller.

    Når man står over for en sådan uenighed, er det svært at træffe et valg. Her vælger jeg at følge et forsigtighedsprincip. For hvad kan der egentlig ske ved at følge rådene fra de læger, der sætter sig ind i tingene?

    Svar: Man får muligvis et bedre helbred. Hvis disse læger med indsigt i tingene mod forventning skulle tage fejl, så er det eneste, der sker, at du tisser noget meget dyrt tis. De fleste af vitaminerne er nemlig vandopløselige, så det overflødige kommer ud med urinen.

    Der er enkelte vitaminer og mineraler, som man lige skal passe lidt på med, nemlig de fedtopløselige vitaminer (A, D, E, K) samt jern og kobber, men det viser sig, at vi har gavn af langt større mængder af f.eks. D-vitamin, end man tidligere har anbefalet. Mange kvinder har brug for at få jerntilskud, men hvis man ikke længere har menstruation og i øvrigt ikke er vegetar, er det nok en god ide at købe en vitaminpille uden jern (Både Solaray og Omnimin har vitaminpiller uden jern og K). Det siges, at den danske kost i forvejen indeholder for meget kobber, så det er nok også en god ide at undgå ret meget kobber i vitaminpiller.

    Men hvilken vitaminpille skal vi så vælge? Jeg har selv under sygdom fået Spectro fra Solaray anbefalet af en kostvejleder, sammen med yderlige tilskud af mange af vitaminerne og mineralerne! Da jeg efterhånden blev træt af at tage så mange piller, gik jeg over til Omnimin, som har et meget højere indhold af de enkelte ting end Spectro. Og på Omnimin-emballagen står der endda, at man kan tage to Omnimin-piller dagligt. Det gør jeg nu ikke mere, da jeg så vil få for meget kobber. Jeg har særlige helbredsproblemer, bl.a. en arvelig tendens til at blive blind af øjensygdommen AMD, hvilket gør, at jeg skal have mange antioxidanter som forebyggelse.

    Så jeg vil mene, at Spectro fra Solaray er et godt bud på en kvalitets-vitaminpille for en person, der ikke har særlige skavanker. Hvis man for eksempel vil forebygge knogleskørhed, kan man fint tage en kombineret pille med kalk, magnesium og D-vitamin foruden Spectro-pillen.

    Der er sikkert andre, der er fuldstændig uenige med mig, og sådan er det! Vi kan desværre ikke få et fuldstændig klart svar på, hvad der er sundest.

    Med venlig hilsen

    Kameliadamen
  • Jeg ville såmænd bare sige, jeg er meget enig med dig. Jeg har selv læst rigtig meget omkring emnet og er kommet til samme resultat.
    Du er bare så god til at få det skrevet ned.
  • Mange tak for svaret, du er til stor hjælp! Dvs. du vil mene, jeg kan sagtnes kan købe Solaray multivitamin med jern, calcium/Magnesium med D vitamin og en fiskepille og være godt dækket ind uden og skade mig selv! Tænker her i sær på D-vitaminet som jeg overtræder i forhold til anbefalingerne.
  • Hej Maibritt

    Nå, det var rent faktisk D-vitamin, der var årsagen til din bekymring.
    D-vitamin er et af de emner, der er genstand for uenighed blandt lægerne. Hvis du kigger i Netdoktors artikel om D-vitamin, vil du se, at der anbefales en daglig dosis på 7,5 mikrogram for mænd og kvinder op til 60 år. Ældre, gravide og ammende anbefales en daglig dosis på 10 mikrogram.

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamind.htm

    Men det er den gammeldags holdning. I nye videnskabelige forsøg har man prøvet at give folk 100 mikrogram dagligt og fundet ud af, at det gavnede deres helbred. Så vidt vil jeg dog ikke gå. Lad os følge forsigtighedsprincippet og finde noget derimellem. Jeg vil pege på Jerk W. Langers anbefalinger. Jerk W. Langer er hverken yderligtgående til den ene eller den anden side. Det er den sympatiske læge, der somme tider optræder i TV2’s morgenfjernsyn.

    Jerk W. Langer anbefaler, at man tager et tilskud på 20 mikrogram dagligt. Med tilskud mener han en mulivitaminpille plus et ekstra D-vitamintilskud.

    I Spectro vitaminpillen fra Solaray er der 2,5 mikrogram D-vitamin. I Cal-Mag med D-vitamin fra Solaray er der i én kapsel 8,3 mikrogram D-vitamin. Dvs. at du uden problemer kan tage en Spectro vitaminpille sammen med 2 Cal-mag. Jeg har tidligere taget 3 kapsler Cal-mag sammen med 1 Spectro. Det var faktisk, hvad jeg fik anbefalet af en kostvejleder, da jeg var syg.

    For tiden får jeg et tilskud på 18,3 mikrogram D-vitamin dagligt (1 Omnix multivitaminpille plus 1 Cal-mag).

    Jerk W. Langer fortæller, at der er langt til overdosering, som ligger et stykke over 100 mikrogram.

    http://www.jerk.dk/vitaminD.htm

    Ud over Spectro vitaminpillen og 2-3 Cal-mag er det fint at tage fiskeolie også. I fiskeolie er D-vitaminerne ikke med. Det er kun den gode olie, som regel tilsat lidt E-vitamin for holdbarhedens skyld.

    Jeg håber, at du kan bruge mine oplysninger.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej..

    Jeg tager også Cal-Mag 1:1 med d vitamin, fra Solaray og er godt tilfreds.

    De er nemt optagelige og kan kun sige det har virket for mig. Kan ikke udtale mig om andre mærker, da jeg blev anbefalet dette, og har været tilfreds.

    Jeg startede med at tage Magnesium fordi jeg havde meget kraftige menstruationssmerter, som stærke gigt piller ikke kunne tage.
    Da jeg også mener at de fleste smertestillende er usunde for vores kroppe, ville jeg gerne finde et alternativ til gigtpillerne.
    Min gynækolog fortalte at mine smerter nok var så kræftige fordi jeg manglede Magnesium.
    Jeg var ikke overbevist, for det havde min egen læge ALDRIG sagt noget om, og man går jo ud fra de fortæler én hvilke ting der kan spille ind.
    Men men men, det gjorde de altså ikke.

    Da jeg så begyndte at søge lidt på nettet via google, fandt jeg frem til at der måske kunne være noget om at det der magnesium kunne virke.

    Det resulterede i at jeg gik i Matas, og var heldig, for den ekspedient jeg snakkede med fortalte mig noget jeg aldrig var stødt på før. At piller kunne være for hårdt presset, og derfor ikke kunne nå at blive optaget før de var ude af systemet igen. Derfor forslog hun mig Solarays Cal-Mag. (også på baggrund af calcium-magnesium "aftalen" De går bedst hånd i hånd)

    Jeg har siden jeg begyndte at tage den (7-9-13) ikke haft menstruationssmerter, ihvertfald ikke i den grad jeg havde haft i næsten 10 år.. Nu tør jeg simpelthen ikke ligge dem fra mig igen.
    Det skal måske lige nævnes, at min gynækolog undersøgte mig, og kom frem til at de stærke smerter skyldtes kramper i underlivet.

    Dog vil jeg lige sige at jeg også tager Omnimin og EPA-GLA + fra Biosym, så om jeg kun kan takke Solaray ved jeg faktisk ikke.

    Ihvertfald vil jeg gerne anbefale Cal-Mag.

    Og kender i nogen der døjer med menstruationssmerter, så er det et forsøg værd! De kan selvfølgelig skyldes forskellige ting, men det hjalp mig!
Log in eller Registrér for at kommentere.