Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Råd...HURTIGT

Redigeret 19 januar, 2009, 18:51 i Sorg og krise
Står og skal til at rejse ned til svigerfamilien i Israel, og vidste på forhånd at min kærestes bedstemor er ret syg af knoglekræft (men ikke akut), og at det tager hårdt på min svigerfar.
Nu har vi så lige hørt, 1½ dag før vi skal der ned, i en månede, at Bedstemoren er i kritisk tilstand og nok dør snart.
Fordi svigerfamilien bor så langt væk har jeg kun besøgt dem en gang, og var der i 14 dages tid (snakker med dem over nettet). Og jeg er blevet taget godt imod, og accepterede som en af deres egen (og jeg elsker dem meget...har herlige svigerforældre...reserveforældre), og kærestens far har for første gang syntes om en kærste der er blevet taget med hjem.
Min svigerfar er meget knyttet til sin mor, og selvfølgelig meget berørt af det.
Jeg ville høre om der var nogen der har nogle råd til hvordan jeg klare situation (både sygdom og dødsfald). Min svigerfar er lidt den type der lukker sig inde med problemer og så'n (selvom jeg selvfølgelig ikke ved hvordan hans mors evt. død vil på virke ham). Jeg vil helst ikke være i vejen (skal bo hos dem i en månede) eller gøre noget værrer.
Jeg ved hvordan forløbet er, oplevede det samme med min egen bedstemor nogle år tilbage, og ved hvor meget det på virket min far...men dette er jo ikke MIN far, om min kæreste er ret apatisk vedrørende det hele (er ikke knyttet til hans bedstemor, er meget panikken over hvordan han skal klare sin fars og resten af familiens sorg.

Jeg sætter prise på at du/I har læst med så langt...vil så gerne have lidt råd med på vejen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej...

    Jeg forstår det er en meget svær situation. Jeg har lidt svært ved at forestile mig, at man kan beslutte sig til på forhånd, hvordan man skal tackle den. Det må jo nok komme an på, hvordan din svigerfamilie tackler det og hvad de indbyder til.

    Hvis jeg var dig, ville jeg nok lige stikke en finger i jorden og holde lav profil. Det er en meget... intim situation, du bliver involveret i og du har trods alt kun mødt familien en enkelt gang tidligere, selvom I har kontakt over nettet. Men i denne forbindelse er du en udenforstående, der bliver inviteret ind i en periode og i en situation, hvor familien naturligt slutter sig sammen om sig selv.

    Det kan uden tvivl være en ressource for dig, at du har oplevet et lignende forløb omkring din egen bedstemors sygdom og død.

    Som sagt: Jeg tror, det er bedst, hvis du stikker en finger i jorden, holder dig lidt i baggrunden og så måske koncentrer dig mest om at støtte din kæreste, hvis han har brug for det.
    Husk også at tænke på dig selv og mærke dig selv. Det er hårdt at være i nærheden af et sygt og døende menneske, selvom det kun er en man kender perifert.

    Jeg ved ikke rigtigt, om jeg skal ønske dig god rejse eller om det er noget malplaceret... jeg håber ialtfald at det kommer til at gå så godt, som det nu kan efter omstændighederne.


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.